• 1978nettan

är det farligt med rå korv?

är det farligt att äta rå korv? min son som är 3 år älskar rå korv o vill aldrig äta den grillad eller stekt eller kokt nästan. men e det farligt tror ni?

• Svar på tråden är det farligt med rå korv?
  • Pysselgalningen

nääää definitiv inte farligt!

Isf skulle inte jag gett mina barn det och dom är yngre än så

• Koloraturell

Det rekommenderas inte men jag har alltid gjort det och jag känner ingen som tagit skada. Jag tror det är rått kött (ej behandlat på något sätt) som man kanske ska vara ännu försiktigare med. Rå falukorv är gott! ;)

• Johanna S

Den är väl inte helt rå? Jag har alltid ätit olagad korv och jag har aldrig blivit sjuk :)

• Pysselgalningen
    Koloraturell skrev 2009-07-19 13:01:39 följande:
    Det rekommenderas inte men jag har alltid gjort det och jag känner ingen som tagit skada. Jag tror det är rått kött (ej behandlat på något sätt) som man kanske ska vara ännu försiktigare med. Rå falukorv är gott! ;)
    Ja kött måste vara upphettat tillräckligt, eller tillräckligt fryst.

Men falukorv har jag ätit rå (grillkorv med för den delen!) sen, ja.. Jag hade nog inte tänder..!

Serverade senast idag vanlig grillkorv som bara var värmd i micron till mina små på 2½år och 9månader. Å micrad mat är inte direkt samma sak som att grilla eller koka
  • Bess

Säger som nån annan här har sagt, korven e INTE rå. Den kanske e kall, men verkligen inte rå.

Korv som e rå, e typ julkorv som man stoppar själv hemma.

• 1978nettan

tack för era svar. fick för mig att det var farligt på nåt sätt eller att man kunde få mask i magen av det eller liknande

• MBert

Korv är som sagt inte rå. Den är kokt på fabriken och går alldeles utmärkt att äta kall.
    Skulle den vara rå, som den är om man stoppar korv själv innan man kokar den, så är den slapp och mjuk som köttfärs i ett tunnt fodral. Så då märks det! Det går inte att skära rå korv utan att det märks.

• Bianca715
    Koloraturell skrev 2009-07-19 13:01:39 följande:
    Ha ha ha...riktigt rå falukorv tror jag du inte vill äta.
    Läs MBert #9.
    TS..åt korven. Den är klar även om amn nu i nte grillar/steker den.
Svar på tråden är det farligt med rå korv?