• Anonym (vill det bästa)

ältar samma gamla problem

När jag och min man börjar bråka (som de flesta gör emellanåt) så bråkar vi alltid om samma saker. Samma elaka kommentarer och samma gammalt groll.

Även om vi börjar tjafsa om något helt annat så kommer alltid samma gamla saker upp.

Min fråga är nu hur vi ska kunna "argumentera" utan att jämt börja tjafsa om samma saker hela tiden ?

• Svar på tråden ältar samma gamla problem
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det är väldigt vanligt att gamla saker kommer upp när man grälar. Det är oftast ett försvar när man inte vet vad man ska säga och när man inte känner sig förstådd. Det ni ska göra är att prata om hur ni ska göra nästa gång ni grälar. Ett tips är att ni hjälps åt med att hålla fokus på det ni pratar om. Om någon vill byta ämne så försök att återgå till ämnet. Försök också att lyssna på om det finns något som den "andre" säger som det ligger någonting i. Det gör att ni båda kan känna er lyssnade på och då blir det lättare att hålla sig till ämnet. Finns det gamla saker som kommer upp hela tiden kan det vara en ide att prata igenom detta mer noga. Tricket är att lyssna väldigt noga på varandras beskrivning hur man upplever det "gamla".
    Lycka till
    Tommy
Svar på tråden ältar samma gamla problem