• Bellimamma

restrektioenr i Italien

Ar lite nyfiken bara. Ar pa langsemester i Italien och vi borjade diskutera vad gravida far och int far har. Vilka livsmedel rekommenderar italienska varden att man ska undvika etc.
    Kram

• Svar på tråden restrektioenr i Italien
  • Carla82

Det är ungefär som i Sverige. Undvik skaldjur, musslor och liknande, alkohol, sharkvaror som salami, lufttorkad skinka osv. Opastöriserade mjölkprodukter.
    Otvättade /dåligt sköljda grönsaker. Rått kött. De vanliga sakerna och lite sunt förnuft.

• Bugatti

Den stora skillnaden är väl annars att man i Italien har ett stort fokus på toxoplasmos, men mindre på listeria. Livsmedelsverket i Sverige har till exempel ändrat rekommendationerna nyligen vad gäller mjuka (mögel- och kitt-) ostar, de är inte "ok" även om de är pastöriserade. (Det var de dock när jag var gravid -05)

Sedan märker jag bland mina italienska väninnor att man kanske inte är lika noga med att alltid följa rekommendationerna till punkt och pricka...

• Carla82

Listeria pratar man inte om här men mögel och kittostar ingick också i det som jag inte fick äta nu när du säger det...och det var också-05

Svar på tråden restrektioenr i Italien