restrektioenr i Italien
Ar lite nyfiken bara. Ar pa langsemester i Italien och vi borjade diskutera vad gravida far och int far har. Vilka livsmedel rekommenderar italienska varden att man ska undvika etc.
Kram
Ar lite nyfiken bara. Ar pa langsemester i Italien och vi borjade diskutera vad gravida far och int far har. Vilka livsmedel rekommenderar italienska varden att man ska undvika etc.
Kram
Det är ungefär som i Sverige. Undvik skaldjur, musslor och liknande, alkohol, sharkvaror som salami, lufttorkad skinka osv. Opastöriserade mjölkprodukter.
Otvättade /dåligt sköljda grönsaker. Rått kött. De vanliga sakerna och lite sunt förnuft.
Den stora skillnaden är väl annars att man i Italien har ett stort fokus på toxoplasmos, men mindre på listeria. Livsmedelsverket i Sverige har till exempel ändrat rekommendationerna nyligen vad gäller mjuka (mögel- och kitt-) ostar, de är inte "ok" även om de är pastöriserade. (Det var de dock när jag var gravid -05)
Sedan märker jag bland mina italienska väninnor att man kanske inte är lika noga med att alltid följa rekommendationerna till punkt och pricka...
Listeria pratar man inte om här men mögel och kittostar ingick också i det som jag inte fick äta nu när du säger det...och det var också-05