• Anonym (rådvill)

mina barn bara stökar ner..

Alla sprider grejer omkring sig.. ingen gör nånting här hemma.. allas månadspeng är indragna, internet avstängt och mobiler beslagtagna.. Jag håller på att slita ihjäl mig. Jag har prövat belöningssystem, hjälper inte, jag har prövat straff, hjälper inte.. jag har gråtit, hotat, bönat och bett, men icke.. Jag städar och städar och städar.. utom deras rum för vill dom ha svinstior där så får dom det. Men nu orkar jag inte ha det så här. Vad ska jag ta till för metod? Barnen är mellan 14 och 6 år. Fem stycken. Jag har prövat att prata med dom, men dom säger bara "Äh du är mamma, du får städa!" Mitt eget fel kanske för jag har städat efter dom. men nu har jag förklarat att det går inte att ha det så här längre. Dom städade ibland förut, men nu har dom helt lagt av. Det är precis som om när jag blrjat ställa lite större krav på dom stora barnen, så straffar dom mig genom att inte hjälpa mig alls. Dom skiter ju i om jag bestraffar dom. Jag känner mig helt maktlös.

• Svar på tråden mina barn bara stökar ner..
  • Anonym (snart 4 barn)

Hmmmm ja svårt men det låter som ni måste ha familjeråd alla är ju såpass stora så de klarar av att ha uppgifter i hemmet.
    Har du fullföljt alla "hot" som indragen veckopeng mm?
    Och städa verkligen efter dem låt dem se hur otrevligt det blir då.
    Ställer de inte upp så ska du inte heller göra det ex inga kompisar hemma, ingen skjuts till kompisar/ aktiviteter.
    De ska förtjäna vissa saker och i en stor familj tror jag att det är viktigt att man hjälper till, enkla saker som att plocka undan efter sig vid lek eller ta undan sina kläder...ligger kläderna på golvet ja då blir de inte tvättade och kanske tom slängda?? slänga sopor , duka bordet, plocka undan vid mat....

Har de inte fullföljt sina uppgifter så kanske det inte blir nån tv heller?
    Inte pengar till sådant de vill göra med kompisar.

• Meli

Prova lägg till utegångsförbud på indragen veckopeng, indragen datortid och TVtid och indragna mobiler.

DÅ borde det ju fungera tycker man.

• Anonym (rådvill)

Men jag HAR ju fullföljt alla mina "hot".. inget biter ju på mina barn tydligen.. Jag försökte med familjeråd och dom sa bara"nej du får städa om du tycker det är viktigt, vi vill inte"

Vad gör man då???

• Anonym (rådvill)
    Meli skrev 2009-07-19 17:17:38 följande:
    Prova lägg till utegångsförbud på indragen veckopeng, indragen datortid och TVtid och indragna mobiler. DÅ borde det ju fungera tycker man.
    Men dom stora smiter ut när jag jobbar kväll osv.. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till längre
  • Meli

Fy vad jobbigt!

Har du försökt prata med dem om att du blir LEDSEN och SÅRAD. Det kanske fungerar att ta det den mjuka vägen, att du inte orkar mer.
    Jag har svårt att råda dig, då jag inte har så stora barn....

• Meli

JO, jag såg Supernanny, jag gillar verkligen henne. Hon hade ett program där det var några tonårsbarn en gång. DVS hon har lösningar för stora barn med.

Hon har en hemsida, sök på Supernanny eller Jo Frost.

Hon har några böcker på adlibris.se, men jag vet inte om hon har några som gäller tonåringar. Men det är nog mitt bästa tips, att vända sig till en expert. Har faktisk precis besätllt hennes bok, nu idag, för här är det med jobbigt ibland, även om mina 3 barn är mellan 1 och 6 år.....

• Meli

Kan ju säga som så att de saker som de sprider omkring sig, kan du ju skänka till andra som uppskattar dem bättre, som Ukrainahjälpen tex, så slipper du ha den prylen på fel plats fler gånger. Snart har de ju inte så mycket saker kvar, och då är det ju inte så jobbigt för dig..... fast det är ju ingen kul grej..... men kanske något som fungerar.

Svar på tråden mina barn bara stökar ner..