• EEJ

Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?

Min dotter föddes den 26 maj i v 31 + 6 och nu börjar de fråga om svarsleende på BVC. Vi har inte fått något sådant än. Lillan har svårt att fästa blicken och ser "förbi" oss och gärna upp i taket istället. Hur har utvecklingen sett ut för era prematura barn?

Hon beter sig lite autistiskt, även om jag ju förstår att hon förmodligen inte är det och om hon är det så är det för tidigt att se det.

Googlade fram att man bör få svarsleende efter 3-4 veckor och hon är ju 8 veckor, eller korr så är hon ju inte ens född.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?
  • ElinOlsson

Min son är född i v 31+3 och han fäste blicken, gav svarsleende osv när han var 6-8 v okorrigerat. Jag tycker det var ganska självklart att han inte skulle göra detta tidigare. Varför skulle han utvecklas med sånt tidigare bara för att han var född för tidigt?
    Jag började vänta på såna saker vid de tillfällen då han skulle ha gjort det om han var född i normal tid. (Hajjar du vad jag yrar om? ) Han var i kapp sina jämnåriga vid 8-9 månader i utveckling.

• ElinOlsson
    ElinOlsson skrev 2009-07-19 18:56:23 följande:
    Min son är född i v 31+3 och han fäste blicken, gav svarsleende osv när han var 6-8 v okorrigerat.
    Minnet bra men kort - inte 6-8 v utan 3-4 som du skrev!
  • Nova82

Grattis till tösen!
    Min dotter är född i v 31+3 och gav "riktigt" svarsleende när hon var ca 11 v okorr. Nu är hon 16 v och "pratar" och skrattar en hel del. Fästa blicken riktigt vid ungefär 11 v okorr med.
    Tycker det är svårt att veta vad de "ska" kunna vid vissa åldrar.. Vet att det är olika fr barn till barn, men det hade vart kul att läsa om prematurers utveckling..

Swallowing pride never choked anyone
  • EEJ

Hej på er båda!

Kul att få höra att få höra era historier. Jag blir så lätt nojig och stressad, speciellt eftersom att de på BVC frågar varenda gång vi är där (dvs en gång i veckan) Herre gud, jag säger väl till när det har hänt liksom!

Men som sagt, det står väldigt lite om premutvecking, men det är väl så olika....

Det är bara att vänta och se!

• ElinOlsson

Hade jag varit du, så hade jag börjat vänta på leende om 3-4 veckor .

Min son följde en normal utveckling om jag tittade på den korrigerade ålderna, alltså räknade från då han skulle vairt född.

Så småningom tog han ikapp allt och idag har jag en 4,5-åring med MASSA spring i benen, han pratar oavbrutet med mycket tydliga rrrrrr, som rullar så fint. "Farrrmorrr!" Viktmässigt hade han hämtat upp vid 6 månader, längden efter nåt år. Den tar tydligen längre tid att hämta in.

Vår läkare frågade vid första kontrollen (är den vid 6-8v? Minns inte) om vi fått svarsleende. Mit svar
    -Neej, han skulle ju inte ens ha varit född än! (Pucko! sa jag inte, men tänkte!)

• eilien

Min dotter är född i v 33 o är nu 8,5 mån o korr o nu är hon ikapp sina jämngamla utvecklingsmässigt. Satt när hon var 6 mån o korr. Tycker att det var trögt i starten, innan de skulle vart födda =)så det är ju inte så konstigt. Men sen har hon spurtat på och är tom tidig på en del saker.
    Bry dig inte så mkt om BVC de förstårsig inte riktigt på prematura barn. Frågade på 8 mån kollen om hon börjat krypa än, nej hon är bara 6 mån =) sa ja då. Ja just det sa de då =).

• SophiaLa

Men räknar inte era bvc och läkare korr ålder? Min dotter är född v 33, alla läkarkontroller och bvc kontroller räknas på korr ålder. Hon kommer att korrigeras tom 4 års ålder, om det behövs (vilket jag inte tror) klart inte ett barn som inte skulle varit född ännu kan ge svarsleeende eller ögonkontakt, det kommer vid 4-6 veckors ålder KORR. Be att få komma till bvc samt läkare som förstår rätt ålder på ditt barn, annars blir man ju superstressad. Jag är jättenöjd med vårt bemötande vi får, har en barnläkare på våra kontroller, hon är kanon. Även bvc sköterskan har stor koll på prem bebisar. Vår dotter är nu 10 mån okorr, vi ska på 10 mån kontroll när hon är 10 mån korr. Maila om du undrar nåt.

• Katarina76

Min dotter är född v31+4 och log när hon var 3 mån (korr 1 mån). Vi har en BVC-sköterska som förstår vikten av att räkna korrigerat.

• Nova82

Min bvc sköterska har inte en susning om prematurer. Hon ringer neonatalen varenda gång jag är där och har nån fråga. Det känns liksom lite onödigt att gå dit, ringa kan jag ju göra själv... Tyvärr har vi bara en sköterska här ute (bor på en ö) så jag har inte så många att välja mellan. Men hon är trevlig iaf! {#lang_emotions_smile}

Swallowing pride never choked anyone
  • Linda J

Min son är född i v 31+1 och gav svarsleende när han var 9 veckor

Svar på tråden Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?