• DLA

Fick svar idag på spermaprov

Fick svar på mitt spermieprov idag som jag lämnade för 6-7 veckor sedan. Fick bara ett brev där det stod att där var vissa avvikelser från vad som var normalt men att det kunde vara en tillfällighet (?) och att jag ska göra ett nytt prov.

Detta gjorde mig inte ett dugg lugnare. Det känns skit rent ut sagt. Kunde de inte iaf berättat hur det ligger till ? Om jag har 0% aktiva simmare, om de finns men är lite slöare osv. ?

Någon som varit med om ett så här enkelt svar ?

• Svar på tråden Fick svar idag på spermaprov
  • MyDignity

När min gubbe lämnade prov första gången hade han legat i jättehög feber typ 1 vecka innan. Eftersom spermierna dör då (de flesta) iaf syns det på provet. Han fick göra ett nytt efter 3 mån (tar 3 mån att få helt nya, friska sperm) och då visade allt bra.
    Tänk efter om du varit sjuk, typ feber, lite innan du gjorde provet, om du badat bastu el likn.

Det kan vara så enkelt. Jag tror absolut inte att det är ngn fara, dina grabbar är nog helt perfekta!

• Cotterpin

Hörde någonstans att enbart 1% av alla män har en 'perfekta' spermier.
    Och vad jag har läst här på FL så hittar dom alltid något att klaga på. Så jag tror inte det är något att oroa sig för!

• Herus

Vi fick ett sånt svar... "vissa avilkelser"... det fick vi på båda testerna..
    Min kille har många spermier men slöa...

och han har gjort mig gravid två gånger iallfall.. 1 mf och nu är jag gravid igen.. tyvärr värkar det som att den här inte heller vill stanna...
    Men spermierna fungerar...!!

• MuminMy

ring och begär att få detaljerna, det har du rätt till!

• Millan1978

Min kille fick också ett sådant brev. Nästa gång han lämnade var allt helt normalt så du ska nog inte oroa dig i förväg. Lycka till!!!

• AnneLis

Vi fick ett likadant brev. Man sätter ju andan i halsen när man inte får mer info, eller hur? Det jäkliga är att (oftast) i den privata fertitlitetsvården så får man veta att man ALLTID ska lämna 2 prover efter varann, eftersom det kan skilja så mycket mellan gångerna, men i landstingets kära omvårdnad får man inte den informationen förrän efter att man oroat sig i flera veckor efter det avskyvärda brevet i brevlådan.

För oss var värderna oerhört mycket bättre (allt i topp, faktiskt!) på det andra provet förutom utseendet på simmarna, där vi bara har 1-2 % med "normalt" utseende. Det normala är 5-8% "normala" simmare. Men enl vår läkare ska det inte vara några problem med att bli gravid med den avvikelsen, det tar bara lite längre tid. Nu får vi hjälp på traven med insemination, tack och lov, så att vi slipper vänta ännu längre.

Och har inte det funkat efter 3 försök får vi gå på IVF istället. Så nu håller vi tummarna.

Oroa dig inte för provet - det kommer säkert att funka hur bra som helst ändå.

• DLA

Tack för era svar!
    Jag mår betydligt bättre nu, blev dock lite nere just när jag hade fått brevet och behövde skriva av mig..

Jag ringde till Fertilitetskliniken när vår läkare hade telefontid. Efter en halvtimme i kö kom jag fram och då visade det sig att hon inte hade tid att prata med mig och blev ombedd att ringa om en vecka igen. Dock hörde nog kvinnan på andra sidan luren att jag var på väg att explodera och ändrade sig snabbt och sa att hon skulle försöka få reda på något och jag fick ringa framåt eftermiddagen. Så jag ringde och fick något av ett svar i alla fall. Inget specificerat men fick reda på att det i det stora hela såg bra ut, bara några värden de ville kontrollera en gång till. Jag frågade även om det inte var så att det saknades spermier eller liknande, och det gjorde det inte. Allt som allt såg det bra ut, men ska tydligen in nu i veckan och lämna ett prov till. Så får vi se vad som händer.
    Min sambo var och lämnade blodprov i förra veckan, så vi får se vad de säger om det med snart förhoppningsvis.

Vh,
    DLA.

• DLA

Fick svar idag på andra spermeprovet. Enligt det så beror det framförallt på att rörligheten på mina simmare är något nedsatt och de vill skicka mig vidare nu för att lösa detta.

Men det behövs inte!!!!!!!!!! Min sambo testade positivt förra veckan :) Nu lagom till att jag lämnat två prov och vi fått tid för fertilitetssamtal på kliniken. Det är underbart :)

• Nettisen

Oaaw!! Grattis Grattis!!!!

• Blåvinge

Hej! Vi har också fått svar att min mans simmare är avikande och att vi ska göra ett
    nytt prov. Hur länge ska man vänta innan nästa prov tas?
    Har hört något om 100 dagar. Stämmer det? Eller kan man ta det "andra" mer
    grunligare provet innan 100 dagar och sedan om de fortfarande är avikande,
    vänta 100 dagar innan man tar det tredje för att se om det är någon skillnad.
    Någon som vet? Blåvinge

• DLA

Blåvinge: Jag tog mitt första, sedan tog det 6-7 veckor innan jag fick svar tror jag. I det svaret stod det bara att jag skulle lämna ett nytt så fort jag kunde så att de fick svar tills vi skulle på fertilitetssamtal. Det var inte tal om några 100 dagar. Dock har jag för mig att ungef. 100 dagar är tiden som behövs för nybildande av spermier. Lycka till och hoppas att allt går bra för er!

Mvh.

• DLA

Till alla andra, tack för gratulationerna! :)

• Blåvinge

DLA:
    Tack för info, och för att du inger lite hopp!
    Lycka till med lilla bebisen!! Kram Blåvinge

Svar på tråden Fick svar idag på spermaprov