• Nenne2

Wokpanna från IKEA? Vågar jag?

Idag köpte jag en wokpanna på IKEA för 59 kr. Kanonpris tänkte jag när jag köpte den. Men nu funderar jag på ur den kan vara så billig? Kanske är det inte så bra att tillaga mat i den? Kanske utsöndrar giftiga ämnen... Kanske jag skulle satsat på en kvlitetspanna istället :(

• Svar på tråden Wokpanna från IKEA? Vågar jag?
  • Miraklet09

hahaha va??

vrf skulle de vara farligt för det billigt?

• smurfis75

Klart du kan använda den, rengör innan bara

Ståplats på Ullevi 8/8 och Gold Circle 9/8
  • relan

Jisses, Ikea är ett alldeles för stort företag för att riskera sitt rykte över giftiga wok-pannor... Naturligtvis är den inte farlig. Den kanske är mer eller mindre bra, men farlig är den inte.

• fruis

Tror ju inte att den är farlig men däremot kanske den inte håller lika länge. Det bästa är ju att ha en WOK-gryta i gjutjärn men då ska man ju helst ha gasspis också så att man kan ha en riktig med strutbotten.

• mion

Va? skulle dom sälja giftiga stekpannor på ikea? Roligt folk det finns.......haha

• Linam370

De absolut bästa kastruller jag har är från IKEA! Så wokpannan lär väl itne vara så mkt sämre den

• Bebisfixerad

men ikea e bara billigt =)
    har köpt min för samma pris på ikea funkar hur bra som hälst =)

• relan
    Nenne2 skrev 2009-07-19 20:40:36 följande:
    Oki, tack för alla svar till en dum fråga :s
    Asch då, man får lufta frågor som andra tycker är dumma också! Om folk tycker frågan är dum får man helt klart veta det, men svar på frågan får man också! Så, allt gott, allt väl.
  • Sarsen75

Ja tycker inte frågan är konstig alls!
    Känner en person som arbetar i lab med att testa olika ämnen som finns i vardagen och Teflon har visat sig vara väldigt farligt , ingen av dom som jobbar där använder Teflon belagda produkter... och inte jag heller längre.
    Jag tycker gott och väl man ska vara försiktig. Alla har vi läst larm rapporter om flamskyddade textilier och hur cancerframkallande det är, och inte har det förbjudits ännu!
    Det är bara vi själva som kan ta ansvar för vår egen och vår familjs hälsa ..... IKEA har endast ett syfte att tjäna pengar.

• blinkalilla
    Sarsen75 skrev 2009-08-11 23:57:11 följande:
    Ja tycker inte frågan är konstig alls!Känner en person som arbetar i lab med att testa olika ämnen som finns i vardagen och Teflon har visat sig vara väldigt farligt , ingen av dom som jobbar där använder Teflon belagda produkter... och inte jag heller längre.Jag tycker gott och väl man ska vara försiktig. Alla har vi läst larm rapporter om flamskyddade textilier och hur cancerframkallande det är, och inte har det förbjudits ännu! Det är bara vi själva som kan ta ansvar för vår egen och vår familjs hälsa ..... IKEA har endast ett syfte att tjäna pengar.
    Det du skriver ang teflon stämmer.
    Men ska det inte vara så att man skrapar bort teflonbelägget på pannan och den hamnar i maten för att den ska vara farlig?
  • relan
    Sarsen75 skrev 2009-08-11 23:57:11 följande:
    IKEA har endast ett syfte att tjäna pengar.
    Ja, precis. Och det gör dom inte om dom hamnar i en giftig wokpanneskandal. Dom har nog av de kanske giftiga svarta plastverktygen (som de genast, omedelbart och utan fördröjning drog tillbaka).
    Man kan alltså vara rätt trygg med Ikea. Lika trygg som med något annat större företag som är beroende av ett rent varumärke.
  • Ekorrfamiljen
    blinkalilla skrev 2009-08-11 23:59:53 följande:
    Det du skriver ang teflon stämmer. Men ska det inte vara så att man skrapar bort teflonbelägget på pannan och den hamnar i maten för att den ska vara farlig?
    Jo, det är om pannan börjar flagna och därmed släpper ifrån sig teflonrester. Då ska man omedelbart kassera den. Så länge det sitter där det sitter ska det inte vara någon fara.. (Säger jag som inte är forskare! )
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • aster

Såg att IKEA har märkt vissa stekpannor
    "passar dig som steker mat 1 gång i veckan".
    Nej tack!

Men woken kanske är bättre?

Svar på tråden Wokpanna från IKEA? Vågar jag?