• PCO20

Får körskolan ställa in ens uppkörningstid?!

En kompis till mig håller på med körkortet och har gått intensivkurs och tagit många körlektioner.. Hon har även bokat en tid sedan lång tid tillbaka och fick en vecka innan uppkörningen reda på att dom inte tillåter henne att köra upp. WHAT?! Kan dom göra så? Nu måste hon ställa in tiden.... hon har ju betalat massa pengar! Fyfan....

• Svar på tråden Får körskolan ställa in ens uppkörningstid?!
  • Slöjan

Varför tillåter dom inte det? Anser dom att hon inte är redo så kan de ställa in tiden....

• Skorpmamma

ja det är väl klart dom kan skjuta upp det, ifall dom ser att hon inte har rimlig chans att klara av det.

• Penapöna

Körskolan kan inte neka henne att köra upp, dock kan de rekommendera henne att vänta med uppkörningen tills de tycker att hon är redo och har god chans att klara uppkörningen. Köra upp kan man göra hur många gånger som helst, men varje gång kostar pengar.

• PCO20
    Penapöna skrev 2009-07-19 20:48:31 följande:
    Körskolan kan inte neka henne att köra upp, dock kan de rekommendera henne att vänta med uppkörningen tills de tycker att hon är redo och har god chans att klara uppkörningen. Köra upp kan man göra hur många gånger som helst, men varje gång kostar pengar.
    Dom påstår att dom inte kan skicka i väg henne på uppkörning pga hon inte är redo. Men hon borde ju ändå få sin chans?! Det är ju så otroligt lång väntetid så det är sjukt.. och hon har betalat så mycket pengar! Hon får inte köra upp alltså säger dom.
  • Penapöna

Är det hon som bokat (som det står i trådstarten) så kan inte körskolan boka av tiden.
    Är det körskolan som bokat kan de såklart boka av. I så fall kan hon boka en ny själv. Man kan även ha tur att få en återbudstid, då ringer man varje morgon som en galning på telefonen tills man får svar och förhoppningsvis en tid samma dag.

• Slöjan
    PCO20 skrev 2009-07-19 20:51:55 följande:
    Dom påstår att dom inte kan skicka i väg henne på uppkörning pga hon inte är redo. Men hon borde ju ändå få sin chans?! Det är ju så otroligt lång väntetid så det är sjukt.. och hon har betalat så mycket pengar! Hon får inte köra upp alltså säger dom.
    Men hon ska försöka ta det på ett bra sätt, även om det känns tungt...

Det är långt ifrån alla som klarar av uppkörningen efter en intensivkurs...

Och är hon så "dålig" att köra nu så är det ett lagbrott att skicka henne på uppkörningen... för tänk OM hon skulle klara det... och körskolan VET att hon inte är redo att vara själv ute på vägarna... hon är ju en trafikfara då....
  • Vombell

Hmmm till mig sa de att de inte kunde boka en uppkörningstid förren man klarat av alla moment de hade på sin lista.... Har hon inte klarat alla?

• Octobers

Om hon är lite smart så väntar hon med att köra upp tills dom förklarat vad det är hon inte grejjar och sen har tränat lite på det. Antingen privat eller via skolan. Jag har svårt att tro att dom bara försöker lura henne på pengar utan antagligen har hon en del träning kvar innan hon är klar att klara av en uppkörning.

• PCO20

Får rätta mig lite: Det var körskolan som bokade en tid åt henne, för flera månader sedan - hon har tagit många körlektioner efter det (intensivkurs + mycket mer) och en vecka innan hon ska köra upp ställer dom in tiden. Hon får dock en ny tid om några månader.

Tyckte bara det lät så konstigt. Okej om hon inte kan allt till 100% osv, hon kanske inte kör perfekt, men hon borde ju få sin chans? Som alla andra? Folk kuggar ju hela tiden men dom får ju ändå chansen... Så "dålig" kan hon ju inte vara! Vart går gränsen liksom?

De kunde dessutom inte säga exakt vad hon gjorde fel. Dom tyckte bara inte att hon var redo. Det var mest bara småsaker.

Mycket märkligt tycker jag.

Svar på tråden Får körskolan ställa in ens uppkörningstid?!