• Anonym (ajaj)

Infekterat finger

Jag har antagligen dragit av mitt nagelband lite för entusiastiskt och nu har mitt finger svullnat upp och det ömmar ordentligt, liksom dunkar i det. Om jag klämmer på det så kommer det upp lite var på nagelns sida.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har bara alcogel hemma vad gäller antiseptiska grejer. Och Helosan också, men det är kanske ingen bra idé. Vad ska jag göra? Det gör skitont och jag vill bara sova just nu.

• Svar på tråden Infekterat finger
  • lingondripp

Ta på lite tea tree olja, det brukar hjälpa för mig. Fast tror det ska hjälpa bara genom att klämma ut varet ordentligt och sedan tvätta försiktigt med tvål. Och sluta pilla!

• Anonym (ajaj)

Har tyvärr ingen tea tree-olja hemma, men tack för ditt svar.

• trettioplus

På sjukhusen använder de numera bara tvål och vatten i såren. Skrubba rent ordentligt!

MEN om det förvärras så riskerar du blodförgiftning, så var vaksam.
    Ring sjukvårdsrådgivningen om du är fundersam!

• emma727

Ta rikligt med alcolgel på det infekterade, det torkar ju liksom ut infektionen. smörj gärna med helosan utanför det infekterade när gelen har torkat och verkat. Fortsätt att ta gelen tills infektionen är över, ta en panodil eller nått också.

För övrigt rekomenderar jag starkt att du köper nagelbandsolja att smörja fingertoppar och naglar med. Jag har haft samma bekymmer ofta, men efter flitigt oljesmörjande så håller nagelbandet mkt bättre!!!

• Miffomorsan

Alcogel - är inte den uttorkande? I så fall skulle jag tagit lite sånt på ett plåster över natten. Köp sedan alsolsprit och dränk in en tuss som du fäster på ett bra sätt. Håll den fuktig med sprit under ett par dagar så kommer det att torka ut.
    Det ser lite äckligt ut (vitt och uttrokat) efter ett tag med alsolspriten men det är ingen fara, det försvinner. Så fick jag göra när jag hade samma problem fast på stortån.

• trettioplus

Problemet med att ha anticeptiska saker i sår är att även de bakterier som ska skydda kroppen dör av det. Därför använder man det inte heller till sårvård.

• Bebisfixerad

har likadant =(
    kolla om de e som ngn vit flckk eller så stick hål på den pressa ut varet (gör ont men men)
    tvätta rent å sätt plåster på..
    får lätt infektioner i mina fingrar..
    så gjorde dem på vårdcentralen å sa att de e bara å gö likandant varje gång de händer =)

• Anonym (ajaj)

Jag ska tvätta det riktigt ordentligt och sätta på ett plåster så att det inte kommer in någon skit i det. Får hoppas att kroppen sköter sitt sen. Jag har varit sjuk mycket det senaste så jag antar att mitt immunförsvar inte är vad det borde vara, därav varet och sådär.

Tack för alla svar!

• NoMercy
    Miffomorsan skrev 2009-07-20 00:07:51 följande:
    Alcogel - är inte den uttorkande? I så fall skulle jag tagit lite sånt på ett plåster över natten. Köp sedan alsolsprit och dränk in en tuss som du fäster på ett bra sätt. Håll den fuktig med sprit under ett par dagar så kommer det att torka ut.Det ser lite äckligt ut (vitt och uttrokat) efter ett tag med alsolspriten men det är ingen fara, det försvinner. Så fick jag göra när jag hade samma problem fast på stortån.
    Det är en huskur som heter duga. En natt indränkt i alsolsprit gärna med lite plast utanpå så det håller sig fuktigt över natten. Nästa dag klämmer du ut varet och sen är det bra.
    The best trådkiller EVER!
  • Dr T
    trettioplus skrev 2009-07-20 00:10:56 följande:
    Problemet med att ha anticeptiska saker i sår är att även de bakterier som ska skydda kroppen dör av det. Därför använder man det inte heller till sårvård.
    Du har inga bakterier på huden som hjälper till att skydda kroppen, så det är bara att sprita på.
  • Anonym (.)

Man ska aldrig ha handsprit i sår, elen gör så att bakterierna frodas, smeta inte massa salvor och krämer i såret för sånt gillar bakterierna. Kläm inte ut varet. sen så har vårdguiden ett hjälpavsnitt.

Nagelbandsinfektion

Nagelbandsinfektion är en infektion runt nagelkanten som orsakats av bakterier eller svamp. Bakgrunden kan vara att du haft trånga skor eller arbetat i fuktig miljö. Undvik dessa och klipp naglarna rakt för att förebygga besvär. Använd alsolsprit som egenvård. Sök vård vid återkommande besvär, smärtor, varbildning eller samtidig diabetes.

Nagelbandsinfektion kan bland annat uppstå från en rispa i nagelvallen eller att nageln har vuxit in i nagelvallen. Nagelvallen är den upphöjda delen av huden längs nagelns sida. Trånga skor eller arbete i fuktig miljö kan också ge upphov till nagelbandsinfektion.

Symtom på nagelbandsinfektion

Tydliga tecken på nagelbandsinfektion är smärta och varbildning mellan nagelvallen och nageln. Vid långdragna besvär kan nagelvallen bli konstant förtjockad. Om infektionen ligger djupt och sitter i länge syns tvärgående fåror på nageln.

Förebygg nagelbandsinfektion Det är viktigt att klippa naglarna rakt över och inte för kort. Nagelns kant ska vara utanför nagelbädden. Använd en rak nagelsax och fila sedan de vassa hörnen med en nagelfil. Använd tillräckligt rymliga skor och inte för trånga strumpor. Skydda händerna om du arbetar i en fuktig miljö. Egenvård vid nagelbandsinfektion Lägg på ett alsolspritsomslag under någon eller några dagar. Försök att peta in en bomullstamponad fuktad med alsolsprit mellan nageln och nagelkanten. Använd fotriktiga och rymliga skor. Fråga om råd

Om du undrar över något kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom en timme genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.

För råd med tolk på arabiska, ring 0771-1177 90.
    För råd med tolk på somaliska, ring 0771-1177 91.

Sök vård

Kontakta Vårdguiden på telefon 08-320 100 eller din vårdcentral om du har:

en besvärlig infektion med varbildning och stark smärta långvariga eller återkommande problem med nageltrång diabetes och besväras av nageltrång och/eller infekterade nagelband.

Vissa mottagningar kan du kontakta och beställa tid hos via Vårdguidense-tjänst Mina vårdkontakter.

Behandling av nagelbandsinfektion

Vid en kraftigare infektion, när tillståndet har övergått till ett nageltrång, kan man tillgripa en så kallad Königs operation. Oftast görs operationen med lokalbedövning. Man tar, ner till roten, bort den del av nageln som på ena eller andra sidan växt in i huden. Man försöker också ta med den här delens nagelbädd så att nageln växer sig smalare och inte orsakar nya problem. Om det är nödvändigt tar man också bort en del infekterad hud vid operationen.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Nagelbandsinfektion/
  • The a

Anonym (.): Handsprit på sår/sprickor kan man ha. Är inget farligt alls. För övrigt så är tråden från 2009... TS har förmodligen inget infekterat finger längre...

• Mr Pink

Fick infektion i fingret med en redig varblåsa och smärta på köpet. Lösning: Dränk en gasbinda/bomullstuss med alsolsprit, täck det sedan över det drabbade området och spänn fast med hjälp av läkartejp.

Alsolspriten kommer att dra ut (torka ut) infektionen i fingret inom ett par dagar, men se till att hela tiden till att hålla bomullen/gasbindan fuktig med alsolsprit. 

Who wants to be Mr Pink?
  • Anonym (Koksaltlösning och vattenbad med grönsåpa)

När jag var yngre hade jag väldiga problem med återkommande nagelbandsinflammationer. Många gånger blev det så illa att de var tvungna att öppna upp under lokalbedövning för att kunna rengöra och få bort varet.

Jag använde alltid tvål och vatten, en steril nål och omslag med alsolsprit (vilket husläkaren rekommenderade).

Sista gången jag var på sjukhuset och fick det öppnat sa den läkaren att så fort jag fick en nagelbandsinflammation så skulle jag öppna upp så gott jag kunde med en steril nål, hälla på koksalt och trycka ut varet. När det var gjort skulle jag ta en skål (eller balja, beroende på om det var på ett finger eller en tå) och fylla med varmt vatten (inte så att det bränns men nästan) och hälla i lite vanlig grönsåpa (typ Grumme) och sitta med fingret/tån i minst 30 minuter minst en gång per dygn, på kvällen innan läggdags). Därefter skulle jag torka med en ren handduk och sen lägga mig.

På morgon skulle det återigen öppnas upp och tryckas var och sen på med ett omslag alsollösning (spriten var för "stark" eller något) för att skydda mot smuts under dagen och för att dra ut bakterierna (på natten skulle det inte vara något på för det skulle luftas).

Det varma vattnet mjukar upp och såpan kommer in och rengör. Har aldrig haft så fina fötter som när de badat i just grönsåpa

Har sedan dess aldrig mer haft en nagelbandsinflammation!

Nu som vuxen får jag fortfarande nagelbandsinflammationer rätt ofta.

Det jag gör nu är att öppna upp med en nål, trycka ut varet och sätta på lite Alsolgel (vilket lägger sig som en skyddande hinna) två gånger om dagen. Efter någon dag så har det läkt ut.

Om jag däremot slarvar så blir det direkt värre och då blir det såpbad etc och det tar betydligt längre rid art bli av med eländet?

Svar på tråden Infekterat finger