• FiaLisa75

Angående Semper BabyPlus?

Ska gå över från Baby Semp 2 till Baby Plus idag. Men om man kollar på paketet hur man ska blanda så står det:
    Färdig mängd: 110 ml = 2½ mått pulver + 1 dl vatten
    Färdig mängd: 220 ml = 5 mått pulver + 2 dl vatten
    Färdig mängd: 250 ml = 5½ mått pulver + 2 1/4 dl vatten
    Men om jag vill blanda på 1½ dl vatte, ca 170 ml färdigt, hur gör jag då?
    Undrar också över om det är dags att byta napp, till en med större hål. Har Esskas med litet hål - för tunna tillägg, jag vet att det finns en napp med större hål som är för tjockare tillägg, men vad räknas Baby Plus till?
    Är det någon som ger sitt barn Baby Plus som kan tala om hur ni gör, hur ni blandar och hur ofta barnet äter?
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Angående Semper BabyPlus?
  • JessieZ

Hej!

Vi ger BabyPlus men vi gör 220ml varje gång eftersom hon äter upp allt det. Vi har litet hål fortfarande ...det funkar. När vi gick över till Plus blandade vi Semp2 och Plus i ett par dagar så att övergången skulle gå bra.

Lycka till med blandandet

JessieZ

• skidan

Varför blandar du inte mer på en gång? Jag blandade 400ml i en shaker och ställde resten i kylen. Sparade det inte längre än 12tim. Du kan ta kalt vatten från kranen och skaka pulvret med, sedan ställer du resteraden i kylen.

Övergången gjorde jag så att jag tog 4mått nr2, och 5mått babysemp och 400ml vatten.

Jag håller för fullt på att öva min dotter att använda napp nr2 nu när hon äter välling. Helst vill hon ändå ha nr1 på bambinos flaskor. Så du får nog testa dig fram. Babysemp är lite mer trögflytande så du kan skruva korken lite lösare.

Lycka till!

• FiaLisa75

Skidan - du är intelligent du =) Det slog mig aldrig att man kan blanda till "för mycket".
    Jag tänkte inte ha någon övergångsperiod, utan jag kör direkt på Plusen, är det dumt kanske?

• Therese81

FiaLisa- Jag körde direkt med plus å Felix blev JÄTTE hård i magen hyan skrek å grät när han skulle bajsa men det är säkert olika från barn till barn... Det blev bättre sedan när vi la i lite messmör

Innan vi började med plus så åt Felix nan1 blandat med nan2 men så tog nan2 slut här hemma i affärerna så tänkte vi att vi testar plus... Nu har vi bytt tillbaka till nan2 igen för när Felix kräktes efter han hade ätit plus så luktade det rikteig spya nu med nan är det nästan luktfritt

Vi blandar oxå färdigt i shaker fungerar super

• skidan

FiaLisa75 man har ju sina stunder

Det är bäst att blanda i början kanske första veckan eller det sista paketet du har. Amelie blev hård i magen när vi testade att gå över till välling utan att blanda med babyplus. När vi blandade 50/50 några dagar så blev det bra. Som Therese81 skriver så ska man inte byta märke heller så där tvärt, det kan också ge magproblem.

• ceci lia

Det är en skopa per 40 ml vatten. Man kan göra på bara 60 ml vatten och ha i 1,5 skopa. Så gör vi om Alma precis ätit gröt eller annat och bara vill mysa lite med flaskan och sen somna. Så:

60 ml vatten + 1,5 skopa
    80 ml vatten + 2 skopor
    100 ml vatten + 2,5 skopa
    120 ml vatten + 3 skopor
    160 ml vatten + 4 skopor osv.

Tyckte inte heller det var lätt i början men snart är man mattegeni av bara farten!

• ceci lia

Vi använder fortfarane minsta hålet. Alla jag pratat med ger BabyPlus med minsta hålet.

• mitha

Skidan

Tar eller tog ni vatten rätt i från kran? Vad jag har hört så ska bebisar ha kokt vatten pga bakterierna som finns i okokt, min lillasyster höll på att stryka med när hon fick okokt vatten så jag vågar inget annat.

Jag kanske har fel, nån som vet, å kokar mitt vatten i onödan!

Kramar mitha

• FiaLisa75

OK!
    Sambon hade, precis som cecilia, räknat ut att 160 ml vatten och 4 skopor.
    När vi bytte från BabySemp 1 till 2 så gick vi direkt, vi blandade alltså inte, och det gick bra. Därför gjorde vi lika nu. Han har fått 3 mål med Plusen idag, får de hur han verkar i morgon. Han har alltid varit hård i magen, så han har fått messmör i flaskan minst en gång om dagen.
    En nackdel, precis som Therese81 sa, är att spyorna luktar fruktansvärt illa...=(
    Här kokar vi vattnet. Vet inte om det behövs, men det känns inte speciellt krångligt. Vattenkokaren står alltid framme tillsammans med en tillbringare med kokt vatten i kylskåpet. Håller med Mitha i den frågan.

• Josse

Jag hade bara 3-4 dagars blandad övergång mellan semp2 och babyplus och det fungerade bra därefter. Vi har Esskanapp med (L)itet hål det större fungerar inte då dränks hon (nästan). Flippan äter nästan alltid 170-180ml men jag blandar ändå till 2dl vatten för det blir färdigt ca 220ml så visserligen får jag slänga nästan 30ml men det gör inget. Enl vår BVC i Rissne, Sundbyberg så kan man här ta riktigt kallt rinnande vatten från kranen och blanda med.
    Lycka till.

• ceci lia

De rekommenderar inte ens på BabyPlus-paketet (och de vill ju verkligen gardera sig så att ingen bebis blir sjuk) att man ska koka vattnet. Så är de gamla nog att äta Plusen behöver man absolut inte koka vattnet om man har vanligt kommunalt vatten (och inte vanlig brunn). Vi kokar upp i vattenkokaren och blandar sen med kallvatten från kranen till rätt ättemperatur.

• ceci lia

OBS! Man får aldrig ta varmt eller ljummet vatten från kranen. Utan man måste ta kallt och sen värma det. Om det finns bakterier, finns de i filtret på kranen, så det är värt att göra rent det. Dessutom så ska ersättningen ätas eller slängas efter en timme från det att bebisen ätit ur flaskan pga bakterierisken och ersättningen får aldrig hållas varm i termos eller dylikt utan måste tillagas från gång till gång. Om det inte är så att man gör ersättningen på kallt vatten och låter den stå i kylskåpet tills den värms på för att ätas.

• skidan

Ja det där med bakterier.

På bvc rekomenderar de att man kokar vattnet de första 3mån. Fast om man har komunalt vatten så kan det funka från födsel att ta direkt därifrån. På BB kokade de inte vattnet innan. Om man är rädd för bakterier i vattnet hjälper det inte att koka i vattenkokare. Vattnet måste koka i 5min på 100grader för att det ska försvinna. Alltså funkar inte vattenkokaren i så fall. I en termos så bildas det bakterier även om man har bara vatten i. Jag använder nu termos med varmvatten när jag åker till stan. Brukar inte varmhålla det så länge så, men vet att det blir bakerier i det. Min dotter är 6mån och börjar ju stoppa i sig det mesta i ätbar och oätbar form, så bakterier får hon ju i sig så också. Gör som det känns bäst.

Cecilia: Vi försöker använda nr2 på bambino napparna nu, har funkat i 2dagar med babysemp och välling.

• Lindut

Hej på er! Vi skall oxå byta till Babyplus nu . Tänkte börja i morgon eller på tisdag att sakta blanda med semp2. Vad jag har förstått är det helt OK att ta kallt vatten från kranen. I alla fall om man har kommunalt vatten. Har man egen brunn eller är osäker på vattnets kvalitet är det kanske bättre att koka först. Som Cecilia säger rekommenderas inte ens att man kokar vattnet på Babyplus-paketet. Det gör det ju både på semp1 och semp2, så det borde ju innebära att man kan sluta koka vattnet när barnet är 3-4 mån. Vi har precis börjat använda vatten direkt från kranen till Marcus och han reagerade inte på det alls. Däremot tror jag det är viktigt att koka vatten om man skall göra i ordning större mängd och förvara i kylen (står även på paketet). Kan inte exakt förklara varför, men det var något med bakterier från vattnet som kan frodas när man blandat med pulvret och det får stå ett tag i kylen enligt BVC.

Vad gäller napp så använder vi MAMs anatomiska med normalt hål. Började med det när vi bytte till semp2. För min kille funkar det bra när han inte behöver anstränga sig lika mycket för att det ska komma något ur flaskan.

Svar på tråden Angående Semper BabyPlus?