• Mammatilltretroll

Tråd till er som Inte tänkt använda tygblöjor (men kanske nu tar sig en funderare :) )

När Meja föddes för 6 månader sen tyckte jag att folk som körde med tygblöjor inte kunde vara riktigt kloka...!?!
    Herregud, tvätta, äckligt, lukt, tidskrävande, krångligt... bläbläblä!!

Sen när Meja var 4 månader så började jag lessna på röd liten rumpa och funderade kring tygblöjor och började läsa..
    Sen tog jag upp en REN engångsblöja och luktade och det var ingen rolig upptäckt! Jisses vilken kemikaliestank (Libero och framförallt Pampers!).. Är det det här som jag sätter på Mejas lilla mjuka rumpa varje dag.. FY!

Jag är inte mycket för att tvätta och jag hade ingen lust att ha luktande blöjor hemma och heller inte hålla på o vika och tjaffsa inför varje blöjbyte..
    Så efter lite efterforskning hittade jag ett superbra laternativ: Pocketblöjor!
    De har ju en liten ficka man bara stoppar in ett färdigsytt inlägg i (tar ca 3 sek) och sen är det klart!

Nu använder vi uteslutande FuzziBuns tygblöjor och har sen dess:

*Inte haft en enda röd rumpa (förutom en natt när vi hade Libero då alla tygisar låg i tvätten..) och då smörjer vi aldrig nu med salva!

*Räknat ut att vi sparar 8000 kr i blöjkostnad för Mejas blöjperiod och ytterligare 10 000 kr för barn nummer 2 eftersom vi kan använda samma tygblöjor då

*Bättre samvete mot miljön (Ett barn använder ca 5000 engångsblöjor under en blöjperiod. Det blir 1,5 ton sopor som tar 500 år att bryta ned. Svenska blöjbarn fyller 23.000 sopbilar med 420 miljoner blöjor per år. Till tygblöjor används 4,8 kg bomull som kan återanvändas!)

*Slipper Mejas rumpa kemikalier

Vi sa när vi beställde tygisarna att vi skulle bara köra tygisar hemma och på natten och när vi är borta kunde vi ju ta Libero eftersom det är enklare..
    Men nu vet vi att det är faktiskt inte enklare med engångsblöjor och nu skulle jag aldrig sätta på en engångsblöja på Meja! usch och fy!

Vi tvättar 2 maskiner (eftersom blöjorna och inläggen är olika färger.. men väljer man vita blöjor så räcker det nog med 1 maskin) var 3:dje dag och lägger använda blöjor i en hink med lock i badrummet - inte speciellt mycket mer tvätt alltså och ingen lukt..
    Och tygblöjan tar lika lång tid (kanske 3 sek längre) att sätta på en en engångsblöja..

Ett stort plus med tygisar är att barnen ofta automatiskt blir blöjfria fortare då de lär sig att blöjan inte är nån toalett eftersom det trots allt blir lite fuktigare i en tygblöja än i en pappersblöja (vilket beror på att i pappersblöjorna är det så mycket kemikalier som har hög uppsugningsförmåga..medan det i tygisarna är naturliga material, som faktiskt suger upp förvånansvärt bra!

Värsta reklamen ju var inte min mening faktiskt..
    Ville bara berätta om vår AHA-upplevelse med tygblöjor så att andra blivande mammor får upp ögonen och vågar prova tidigare än jag gjorde..

Glada hälsningar från Clara och Meja (glad tygisbebis)

• Svar på tråden Tråd till er som Inte tänkt använda tygblöjor (men kanske nu tar sig en funderare :) )
  • Mamma 80

Var har du köpt dessa mirakelblöjor? ;) Som blivande mamma är man ju öppen för alla bra förslag!

• sofia76

Är väldigt inne på tygisar och är lite nyfiken på hur många "ombyten" blöjor man måste ha och vad de kostar i inköp?

• Mammatilltretroll

Jag har beställt dem från en engelsk sajt eftersom de blev billigare där..

jag beställde från www.babykind.co.uk/
    men de finns också i sverige på www.allt-i-tyg.se/

mina blöjhinkar beställde jag också från babykind - de är super!

man får tänka på att det blir en stor utgift när man köper upp sig på blöjorna första gången..
    men de pengarna sparar man som sagt in i långa loppet...

sorry...små bokstäver men Meja lånar min andra hand

välkommen till www.sjalbarn.se där finns ett helt forum för tygblöjor och många erfarna tygismammor att fråga

• Mammatilltretroll

sofia76: kostnaden beror helt på vilka blöjor man väljer att köpa..

Vikblöjor är klart billigare.. men då ska de också vikas och de blir klumpigare på.. så jag valde att köra med lite dyrare och de är mycket nättare och sötare Finns i massa färger!

Kör du med Imses finns en blöjkalkyl på www.imsevimse.se/blojkalkyl.shtm

Men jag beställer som sagt från Babykind och nu när jag beställde Mediumblöjor inkl inlägg så kostade det mig 3000 kr och de räcker mellan 6-11 kg.
    Finns även pocketblöjor (Wonderoos) som ska räcka hela blöjperioden och då blir det ju ännu billigare..

Vill du ha en kostand att jämför amed så kostade våra Libero 450 kr/månad (=5400kr/år....alltså ca 13500kr för hela blöjperioden...)

Och nu betalar vi väl kanske 7000 kr för tygisarna under hela Mejas blöjperiode (behövs ju inte lika många i största storleken kanske...)

Vi byter blöja ca var 3:dje timme nu med tygisar och bytte lika ofta med pappersbllöjorna...

• Mammatilltretroll

Man kan också hitta begagnade tygblöjor om man vill testa först..

Sen kan det vara så att en modell passar en bebis men inte en annan osv..
    Så det kan vara klokt att inte köpa upp sig på så många första gången utan testa passformen först..

Vi testade Wonderoos, Motherease och FuzziBuns och blev förälskade i Fuzzisarna
    www.babykind.co.uk/fuzzibunzordercolours.htm

• benny

Hej Clara, ditt inlägg har precis övertalat mig att beställa ett prova på paket Pocketblöjor från allt-i-tyg. Ska bli jättespännande att testa, men det kommer att dröja fram till början av november då hon ska komma ut.... Hur kommer det sig att ni fastnade för just FuzziBuns? Är det något speciellt man ska tänka på när det är tygblöjor?

• Mammatilltretroll

Egen snabbreccension

Motherease One size original med Motherase Air flow wrap
    Klumpig på Meja när hon var 5 månader... Sög upp mycket kiss! Jobbigt med en byxa utanpå.. tycker det är smisigare när man slipper krångla på en byxa...

Fuzzi bunz med micro terry insert
    Underbar Sitter bra, ytskiktet håller sig relativt torrt.. Liten och bra blöja som inte blir så klumpig under kläderna.
    Enda nackdelen att man behöver fler storlekar...

Motherease All in one Small
    Inte testat men hört bra om..

Swaddlebees med inlägg
    Supersöt!! Meja är en storkissare och efter 2 kissningar är blöjan ganska våt.. så den behövs bytas efter 1-1½timme hos oss iallafall..
    Men den är mindre än hennes liberoblöjor och supersöt!!

Wonderoo med wonderfulls inlägg
    Kanonbra ytskiskt som känns torrt trots kiss, dock dålig passform på Meja då vi tyckte resåren var lite väl tajt..
    Fördel: Kan användas hela blöjperioden sägs det... men jag tvivlar på att den funkar till en 13 kgs...

benny: du vet att alla dessa blöjor är billigare från babykind?
    Tänk på att ha ett bra tvättmedel utan parfrym (tex Neutral eller Ocean) och att det är bra att ha en hink med lock att lägga använda blöjor i..

• benny

Tack Clara för din snabbrecension. Var inne och tittade på Babykinds hemsida men lyckades inte hitta något prova-på-paket hos dom (tittade i och för sig inte jättenoga). Kändes smidigt att ta allt-i-tyg för att testa. Berättade för mannen igår att jag hade beställt tygisar (för att testa) och hans reaktion var: äckligt, stå och tvätta skitiga blöjor!!! Men sen när jag nämde att det är mycket bättre för bebisrumpan + att det blir billigare (mycket!!!) i längden så köpte han det... Vi får väl se hur det går... Såg att man kan köpa en blöjpåse som det bara är att slänga i in i tvättmaskinen. Har du en sån? Det som ingår i paketet är:

1 st Swaddlebees med hampainlägg stl S
    1 st Wonderoos
    1 st wonderfullsinlägg hampa
    1 st Fuzzi Bunz stl S
    1 st microterry insert stl S

• Mammatilltretroll

Jättebra att både Wonderoos och FuzziBuns ingår - de tycker jag är bäst

Har aldrig testat tygis på en nyfödd så jag vet inte hur det fungerar.. men alla som kör med tygisar från början säger ju att det är så bra

Hoppas ni blir nöjda!

Vi har ingen blöjpåse utan bara hinkar..

• 79Anna

Hur upplever du att Meja blir när blöjan blivit blöt... blir hon ledsen på en gång då

Jag jobbar på en förskola var en av pojkarna använde tygblöjor och så fort han blev blöt så blev han ledsen och det fungerar ju inte alltid att kunna byta direkt när han blev blöt... Så där fick personalen säga till att det inte fungerade med tygblöjor där så de fick använda vanliga blöjor på dagarna på förskolan

Jag har även funderat på tygblöjor, men blev lite avskräckt när han började och jag såg hur han var...

Det är ju så att är man ute passar det ju inte alltid att byta precis på sekunden

Nu kanske det bara var han som var så

Svar på tråden Tråd till er som Inte tänkt använda tygblöjor (men kanske nu tar sig en funderare :) )