Tråd till er som Inte tänkt använda tygblöjor (men kanske nu tar sig en funderare :) )
När Meja föddes för 6 månader sen tyckte jag att folk som körde med tygblöjor inte kunde vara riktigt kloka...!?!
Herregud, tvätta, äckligt, lukt, tidskrävande, krångligt... bläbläblä!!
Sen när Meja var 4 månader så började jag lessna på röd liten rumpa och funderade kring tygblöjor och började läsa..
Sen tog jag upp en REN engångsblöja och luktade och det var ingen rolig upptäckt! Jisses vilken kemikaliestank (Libero och framförallt Pampers!).. Är det det här som jag sätter på Mejas lilla mjuka rumpa varje dag.. FY!
Jag är inte mycket för att tvätta och jag hade ingen lust att ha luktande blöjor hemma och heller inte hålla på o vika och tjaffsa inför varje blöjbyte..
Så efter lite efterforskning hittade jag ett superbra laternativ: Pocketblöjor!
De har ju en liten ficka man bara stoppar in ett färdigsytt inlägg i (tar ca 3 sek) och sen är det klart!
Nu använder vi uteslutande FuzziBuns tygblöjor och har sen dess:
*Inte haft en enda röd rumpa (förutom en natt när vi hade Libero då alla tygisar låg i tvätten..) och då smörjer vi aldrig nu med salva!
*Räknat ut att vi sparar 8000 kr i blöjkostnad för Mejas blöjperiod och ytterligare 10 000 kr för barn nummer 2 eftersom vi kan använda samma tygblöjor då
*Bättre samvete mot miljön (Ett barn använder ca 5000 engångsblöjor under en blöjperiod. Det blir 1,5 ton sopor som tar 500 år att bryta ned. Svenska blöjbarn fyller 23.000 sopbilar med 420 miljoner blöjor per år. Till tygblöjor används 4,8 kg bomull som kan återanvändas!)
*Slipper Mejas rumpa kemikalier
Vi sa när vi beställde tygisarna att vi skulle bara köra tygisar hemma och på natten och när vi är borta kunde vi ju ta Libero eftersom det är enklare..
Men nu vet vi att det är faktiskt inte enklare med engångsblöjor och nu skulle jag aldrig sätta på en engångsblöja på Meja! usch och fy!
Vi tvättar 2 maskiner (eftersom blöjorna och inläggen är olika färger.. men väljer man vita blöjor så räcker det nog med 1 maskin) var 3:dje dag och lägger använda blöjor i en hink med lock i badrummet - inte speciellt mycket mer tvätt alltså och ingen lukt..
Och tygblöjan tar lika lång tid (kanske 3 sek längre) att sätta på en en engångsblöja..
Ett stort plus med tygisar är att barnen ofta automatiskt blir blöjfria fortare då de lär sig att blöjan inte är nån toalett eftersom det trots allt blir lite fuktigare i en tygblöja än i en pappersblöja (vilket beror på att i pappersblöjorna är det så mycket kemikalier som har hög uppsugningsförmåga..medan det i tygisarna är naturliga material, som faktiskt suger upp förvånansvärt bra!
Värsta reklamen ju var inte min mening faktiskt..
Ville bara berätta om vår AHA-upplevelse med tygblöjor så att andra blivande mammor får upp ögonen och vågar prova tidigare än jag gjorde..
Glada hälsningar från Clara och Meja (glad tygisbebis)