• Karinbarin

"vi" har blivit ett problem för honom

Hej.
    Jag och min man har varit tillsammans under tre år. Vi köpte hus i november förra året och fick veta runt valborg att vi skulle få en liten. Då var han jätteglad och planerade inför framtiden med den lille.
    Detta har allt efter som veckorna gått förändrats. I och med att jag har mått fruktansvärt dåligt både illamående och konstanta smärtor i buken har vårt sexliv inte riktigt fungerat som förrut och det känns som han har svårt att acceptera det.

Han kommer med inviter trots att jag ligger i en hög och kvider av smärta. Hans frustration över sexet gör att han tar avstånd från både mig och det ofödda barnet. Från att han önskat sig en stor familj pratar han om att detta kommer bli vårt enda barn för han "vill inte gå igenom det här igen".
    Hans syn på graviditeten och på mig just nu gör att jag känner mej väldigt ensam.
    Har försökt prata med honom men han går in i försvarsställning och vänder alla taggar utåt.

Jag har dessutom just blivit arbetslös vilket inte heller underlättar relationen då vi hade det rätt ansträngt med ekonomin innan och jag vet att han oroar sig över hur det ska gå.

Jag vet inte var jag ska vända mig eller vad jag ska göra??

• Svar på tråden "vi" har blivit ett problem för honom
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det låter som en jobbig situation du befinner dig i. Att få barn inte minst det första göra att begreppet Vi utökas. Detta är helt naturligt men det som kan glömmas bort är parrelationen. Om ni har missat er parrelation något under din graviditet så försök återskapa den känsla ni hade innan. Det betyder inte att ni ska glömma att ni ska få barn och inte heller glömma ta hänsyn till att du mår dåligt. Börja med att ge varandra mer uppskattning och försök att ge varandra den uppskattning som är rätt för dig och din partner. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där han kanske känner sig lite utanför och då "knackar" på för att få mer. Du kan då känna dig låst och få en känsla av att vilja dra dig undan. Skulle det vara så behöver ni bryta detta vilket kan förebyggas genom mer positiv uppmärksamhet.
    Tommy
Svar på tråden "vi" har blivit ett problem för honom