• Lilaa

Hur mycket fläskfile ska jag köpa till 4 vuxna och 4 barn?

Räcker 1 kg tror ni? ska bjuda på middag?

• Svar på tråden Hur mycket fläskfile ska jag köpa till 4 vuxna och 4 barn?
  • Viewsonic

Fråga i köttdisken. Beror ju på hur mycket folk äter. Minst 200 g till vuxen och 100 till barn skulle jag ta = 1200 g + lite extra.

• Viewsonic

Hur gamla är barnen, spelar ju också roll.

• MrsMcC

Beror på hur du skall servera den. Om du skall ha helstekt, eller stekt i skivor, så är det på tok för lite men om du skall ha den i en gryta med annat smått och gott kan det nog räcka även om det blir lite tight.

Jag beräknar 150 g kött per vuxen till vardags om det är i en gryta, annars får du nog räkna 250 g

Köp du två kilo, så står du inte där med för lite mat

• Jazza

Beror på vad du skall laga... skall du göra en gryta med annat i, eller servera helstekt? Hur gamla är barnen?Om vi gör helgrillad/helstekt, så brukar jag köpa två filéer, det brukar räcka fint, så kanske tre då, om barnen inte äter fulla portioner

• LyNxQ

När vi (2 vuxna 2 barn (4 och 1 år) äter fläskfilé brukar det gå åt närmare 600g (fast vi är väl lite matvrak också)

Jag röstar på närmre 2 kg (eller lite mindre om det är gryta)

• Viewsonic
    LyNxQ skrev 2009-07-20 12:34:15 följande:
    När vi (2 vuxna 2 barn (4 och 1 år) äter fläskfilé brukar det gå åt närmare 600g (fast vi är väl lite matvrak också) Jag röstar på närmre 2 kg (eller lite mindre om det är gryta)
    går det åt 600 g per person, per vuxen eller vad?
  • LyNxQ
    Viewsonic skrev 2009-07-20 12:38:07 följande:
    går det åt 600 g per person, per vuxen eller vad?
    Oj, sorry! 800 g skulle det stå!
    Dessutom äter inte barnen så mycket kött (åtminstone inte lillgrabben)

Men det beror som sagt på vad för mat ni ska bjuda på och hur stora de är i maten..
  • LyNxQ

Det brukar alltså gå åt en hel fläskfile åt oss

• Viewsonic
    LyNxQ skrev 2009-07-20 12:41:56 följande:
    Oj, sorry! 800 g skulle det stå! Dessutom äter inte barnen så mycket kött (åtminstone inte lillgrabben) Men det beror som sagt på vad för mat ni ska bjuda på och hur stora de är i maten..
    800 g per person, eller per vuxen, eller för alla?
  • Anova
    LyNxQ skrev 2009-07-20 12:43:49 följande:
    Det brukar alltså gå åt en hel fläskfile åt oss
    En hel fläskfilé brukar väl ligga på max 1 kg?
  • Zanna1983

En hel fläskfilé brukar väga ca 500-700g och på jobbet när vi har helstekt som skivas när den är färdig till t ex potatisgratäng så räknar vi ca 3personer/fläskfilé och det brukar räcka riktigt bra.

Här hemma när jag och sambon äter så delar jag alltid fläskfilén innan den kastas in i frysen så då räcker den till 4 personer.

• noconwood

vi brukar va 4 vuxna o 3 barn, då har ja köpt 3 st fläskfileer för att ja ska va säker på att det räcker

just me
Svar på tråden Hur mycket fläskfile ska jag köpa till 4 vuxna och 4 barn?