• MiaÅRoger

alla som fött! hur känns en värk?

Hur skulle ni beskriva att en värk känns som egentligen? Alltså de första värkarna, var det tydligt på en gång att det var värkar? Att förlossningen var igång? Har 7 dagar till BF och funder mycket på vad det är jag ska känna egentligen och hur tydligt det kommer vara. Just nu är magen som oftast stenhård men jag antar att det bara är sammandragningar.

• Svar på tråden alla som fött! hur känns en värk?
  • Me o Mike

haha här kommer det komma in en MASSA olika förklaringar!!

Hmm jag har försökt förklara mina värker många ggr men kan inte komma på ett annat ord än: PANIK. För det var det jag kände när dom kom smygandes..

• RuNdOmMaGeN

Mina värkar var liksom "vassa" på en gång. Som att bli skuren i ljumskarna.. Låter hemskt men på något sätt fixar man det ändå. Nästa bebis är beräknad i slutet av augusti och jag längtar efter att få uppleva en förlossning igen! =)

• Lilly Li

För mig var skillnaden mellan förvärk och riktig värk att den rikiga kändes som en knivskarp, djupare mensvärk i samband med sammandragning.
    För de flesta är det ju dock olika men tror de flesta här kommer svara att "man känner det".Var oxå orolig att inte veta om det var på riktigt, men kroppen vet och då vet du med...

• Skorpan08

Det är inte lätt att förklara hur en värk känns. Men som kraftig mensvärk med kraftigt tryck i bäcken och ryggslut är nog något som dom flesta känner.
    Men jag kan nästan lova dig att du vet när det är i gång.

• Audrey Hepburn

Du vet när det är på gång för det är en smärta du aldrig någonsin upplevt tidigare, därför är det svårt att likna det med något annat. Dock är dom uthärdliga till en början men snart blir de värre, det är viktigt att komma ihåg att man kommer klara av det annars är det lät hänt att man blir väldigt rädd.
    För mig gick vattnet samtidigt som jag fick värkar så för mig var det ingen tvekan om att det hade startat. Till en början kändes det som ett ett tryck runt hela magen och man tappar talförmågan i ett par sekunder, jag blev samtidigt jävligt illamående och började spy som en gris och så höll det på i många timmar innan epidrualen räddade mig.

• MiaÅRoger

okej va bra att några svarade!
    Jag har ofta sammandragningar och bebisen rör sig väldigt "ytligt" så det spänner väldigt hårt i magen men jag känner ingenting ner mot ljumskarna så jag antar att det inte är nåt på gång än.

• Fröken Juni

För mig så kändes det som att nån försökte slita mg itu, att nån drog mig i armarna och en annan i benen och så satt allt fokus under navelhöjd och ut bak i ryggen.

• Lundby87

Mensvärk och hela magen drog ihop sig så jag åkte ihop i fosterställning. Lite som magknip kanske

• adrenalin

vissa värkar kändes som sammandragningar. andra värkar gjorde så jävla ont typ från det innersta av min ryggmärg.

andra värkar kändes som mensvärk + bajsnödighet. 
    burriburr.se - en blogg även en idiot kan läsa, men inte nödvändigtvis förstå
  • Vill ha bebbe

Ett enormt tryck neråt som strålade ut i benen och ryggen samtidgt som magen drogs ihop och blev otroligt hård (mkt hårdare än vid en vanlig sammandragning). Intensiv smärta som är näst intill outhärlig (men som man klarar av om man behåller lugnet) och som försvinner mellan värkarna.

**Max 070716** **Lillebror BF 090808**
Svar på tråden alla som fött! hur känns en värk?