• Fian

Spjälsäng...

Har börjat att fundera på vilken säng man ska köpa till bebisen. Letat efter någon lista på godkända märken. Utan resultat.....
    Den enda godkända jag har hört om är Ikeas "Gulliver". Visst är den fin men skulle gärna vilja ha fler alternativ!
    Tänkte att här borde det finnas någon vänlig själ som kan en hel del om ämnet?!
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Spjälsäng...
  • sarah

Vadå ska de godkännas?
    Hur vet man vilka som är det?
    Vi har tänkt och köpa hela IKEAS barnmöbelserie (antikbetsade) hur vet man om den spjälsängen är godkänd?

• Sofie

Från Vi Föräldrar:
    "Testet publicerades urpsrungligen i Vi Föräldrar 5 2003"
    "Nina
    Produktinfo:
    Från Kaxholmen.
    Höj- och sänkbar långsida. Höj- och sänkbar botten i två lägen.
    Färg: vit, antikbehandlad, oljad, klarlack.
    Material: björk.
    Innermått: 60x120 cm.
    Pris: från 950 kr.
    Omdöme:
    Uppfyller samtliga krav.
    SP:s kommentar: Bra och säker säng med tydlig monteringsanvisning och märkning. "

Denna säng och Gulliver från IKEA blev godkänd då
    MVH Soffi propp

• Villebusen

Har även hört att brios basic är uppfrächad och ska vara godkänd.., men jag vet inte själv...

• Millimu

Tänk på att många spjälsängar inte var med i det testet, det betyder ju inte att de inte skulle vara godkända. T.ex. IKEA:s spjälsäng Diktad som jag tror är den som Sarah menar.

Det är ju svårt att få sängen professionellt testad själv så vill man inte ha de två som klarade sig i just det testet får man väl gå efter sunt förnuft och ta reda på t.ex. vilket mått det ska vara mellan spjälorna och mäta själv. För mig känns det ganska tryggt att köpa en säng på IKEA, med tanke på deras egna tester och att deras Gulliver blev godkänd och att deras allra billigaste var ok fast fick en anmärkning för något vassa kanter, vilket man förstår när man ser den. Så för oss lutar det också åt Diktad som jag tycker är jättefin.

• Lilla blå

www.konsumentverket.se under ämnesområdet barnsäkerhet (finns en ruta på högersida) så finns mycket nyttigt både när det gäller säng, vagn, leksaker osv.

• Fian

Tack alla!
    Det är verkligen en djungel där ute när det gäller sängar och allt annat man bör införskaffa till sin bebis..
    Får se vilken säng det månne bli tillslut!

• Mimmie

Ett litet tips till er som är på G att köpa spjälsäng är att kolla måtten ordentligt. Vi trodde vi gjorde det när vi för några veckor sedan passade på att köpa en bra hälsomadrass när de hade rea på dem på Babyproffsen.
    Alla sängar i den affären hade bäddmått 60x120 och vi frågade givetvis om detta var standardmått.
    Jodå! Ikea har INGA sängar med detta bäddmått utan istället 112x52 (har jag för mig).
    Så köp säng och madrass i samma affär är ett hett tips!

Vi köpte en vagga istället till att börja med!

Ha det bra! / Mimmie

• Penny

Köpte sängen Tei Troll för några veckor sen. Det var månadserbjudande från Babyproffsen. Kostade ca 995:- å då ingick ett påslakanset. Innan vi bestämde märke, modell etc så frågade vi noga ang tester och fick då veta att alla sängmodeller i butiken (Babyhörnan i Gbg) är godkända! Man kan ju inte enbart gå efter testen från i våras - nu har det ju kommit en hel del nya modeller mm och sen har ju tillverkarna antagligen gjort förbättringar. Mitt tips är att fråga i butiken - de har ju ingen anledning att ljuga om testresultat mm. Det är ju deras rykte det handlar om i så fall.

Lycka till!

• Fommpen

Spjälsängen Anna är nog också godkänd. Eftersom den är lika som Nina fast Anna har svarvade pinnar...

• Vega

Hej på er.

Jag trodde också att sängarna var samma storlek på nuförtiden, men icke sa nicke.
    Konsumentverkets sida är jättebra!!! rekommenderas varmt för oss blivande föräldrar som känner sig som om vi är i djungel (iallafall jag).

Vi skall nog köpa en tysk kombinerad spjälsäng/juniorsäng. Man har den som spjälsäng först och bygger om den till juniorsäng sedan, praktiskt tyckte vi. Borde ju spara lite pengar också. Dessutom är ju barngrejor utomlands mycket billigare. Den som vi tittat på kostar 1971 kr, då ingår förutom säng, stag till sänghimmel, sänghimmel, madrass, överdrag till madrass, spjälskydd, täcke,kudde och ett komplett lakarnssett.

Det finns idag en stämpel både i Sverige och i EU vad det gäller säkerhet på barnprodukter. Ni som har Emmaljungas barnvagnskatalog kan se den på sidan 13.

• katti

Babyland är ju dyra, men har mkt bra sängar och trä är ju inte dyrt. jag tycker att det är bra om man kan dra ner långsidan för ryggen...när bebben är liten, men många nya spjälsängar idag har bara botten som går att höja/sänka, MEN på babyland fanns många både billigare runt 8-900 kr och dyrare 1000-2500 med sänkbar sida..

Lycka till! P.s har hört att ikea har nån bra spjälsäng, men tänk på att deras mått är anpassade bara efter ikeas sortiment på sängkläder och så. ett smart sätt att få mskor att köpa allt där..

• Shannara

Jag har en brio basic som jag köpte -97... Den har funkat bra till mina två första ungar å den får duga nu oxå...

Svar på tråden Spjälsäng...