• diddisen80

Taxeringsvärde, fördel med ett högt?

Jag har ju fått papper från skatteverket om taxeringsvärdet på vårat hus.
    Men vad är egentligen ett taxeringsvärde, Har nämlige räknat ut att vårat taxeringsvärde är för lågt. Men vad finns det för fördelar om vi skulle anmäla och få ett högre taxeringsvärde?

Jag hoppas att någon kan förklara för mej .

• Svar på tråden Taxeringsvärde, fördel med ett högt?
  • FixarFrasse

Den enda glädjen med ett högt taxeringsvärde är ju att det i viss mån påverkar värdet av ditt hus vid en eventuell försäkring.

• FixarFrasse

Nej, i princip är ju taxeringsvärdet en värdering som skall ligga till grund för din fastighetsskatt. Man brukar räkna med att taxeringsvärdet ska vara ca 75% av marknadsvärdet. men det varierar lite grann på prisupp- och nedgångar. Ditt maxlån bedöms generellt utifrån marknadsvärdet på ditt hus.

• FixarFrasse

...men OK, i förlängningen kan man ju då säga att du aldrig har några problem att låna MINST taxeringsvärdet, men de flesta relativt nyblivna husägare behöver ju låna MER än taxeringsvärdet. Är du med?

• FixarFrasse

Njä, det vill jag nog inte säga, risken är att du får efterskatt om du "fuskar" med dina poäng på standarden. Många skulle nog säga att risken att bli påkommen är relativt liten, men man ökar kontrollerna. Men du ska ju absolut inte "överdeklarera" ditt hus, då ökar bara din skatt, och så kul är det inte att betala skatt, hehe.

• diddisen80

Nej det är ju sant. Men vi har en del kvar att göra som vi inte fick några högre poäng på. Så då får jag ju göra en överklagan till i såfall.

• Lalalong
    FixarFrasse skrev 2009-07-20 16:10:07 följande:
    ...men OK, i förlängningen kan man ju då säga att du aldrig har några problem att låna MINST taxeringsvärdet, men de flesta relativt nyblivna husägare behöver ju låna MER än taxeringsvärdet. Är du med?
    Hoppar in här och ställer en fråga till dig eftersom du verkar veta lite om detta (TS, förlåt att jag snor lite utrymme...)
    Om en part i ett dödsbo köper ut de andra parterna från en fastighet och fastighetens marknadsvärde är lika stort som taxeringsvärdet (mäklare har värderat), så får han alltså lån på lägre summa än taxeringsvärdet. Kan man i förhand räkna med att troligen få låna upp till taxeringsvärdet av banken? Eller är det ändå bara inköpspriset man kan få låna till?

Min mans bror kommer köpa ut min man och deras andra bror. Huset (avstyckad gård med skog på 2ha) är taxerat till 800 000 och marknadsvärdet är 850 000. Han kommer ta lån på 400 000 för att kunna köpa det. Bostadshuset är i mycket stort renoveringsbehov. Kan han som sagt räkna med att få låna 400 000 till (om han når upp till de ekonomiska premisserna för ett lån på 800 000 så klart!) tror du?
  • FixarFrasse

Nej, absolut inte, är det såpass nygjort ska du inte bry dig, det kommer snart en ny fastighetsdeklaration, du tar upp det då istället.

• FixarFrasse
    Lalalong skrev 2009-07-20 16:16:06 följande:
    Hoppar in här och ställer en fråga till dig eftersom du verkar veta lite om detta (TS, förlåt att jag snor lite utrymme...)Om en part i ett dödsbo köper ut de andra parterna från en fastighet och fastighetens marknadsvärde är lika stort som taxeringsvärdet (mäklare har värderat), så får han alltså lån på lägre summa än taxeringsvärdet. Kan man i förhand räkna med att troligen få låna upp till taxeringsvärdet av banken? Eller är det ändå bara inköpspriset man kan få låna till?Min mans bror kommer köpa ut min man och deras andra bror. Huset (avstyckad gård med skog på 2ha) är taxerat till 800 000 och marknadsvärdet är 850 000. Han kommer ta lån på 400 000 för att kunna köpa det. Bostadshuset är i mycket stort renoveringsbehov. Kan han som sagt räkna med att få låna 400 000 till (om han når upp till de ekonomiska premisserna för ett lån på 800 000 så klart!) tror du?
    Mja, det finns undantag, och låneinstitutens bedömningar varierar lite grann beroende på konjunkturer o s v, men också på låntagarens återbetalningsförmåga.
    MEN jag skulle gissa i ditt fall att ja, det bör inte vara några problem att få låna 400 papp till om man f ö är kreditvärdig. Men OBS att på 800 000 är ganska högt i förhållandet till marknadsvärdet, det kan hända att de sista procenten måste tas som topplån
  • FixarFrasse
    diddisen80 skrev 2009-07-20 16:16:56 följande:
    Ja precis tack för svaren
    Tack för tacket!
  • Lalalong
    FixarFrasse skrev 2009-07-20 16:19:44 följande:
    Mja, det finns undantag, och låneinstitutens bedömningar varierar lite grann beroende på konjunkturer o s v, men också på låntagarens återbetalningsförmåga. MEN jag skulle gissa i ditt fall att ja, det bör inte vara några problem att få låna 400 papp till om man f ö är kreditvärdig. Men OBS att på 800 000 är ganska högt i förhållandet till marknadsvärdet, det kan hända att de sista procenten måste tas som topplån
    Ja, jag förstår hur du menar...
    Vi får se hur det går för honom. Jag tror han vill undvika topplån så mycket det bara går, men det lär han ju kunna få veta rätt snabbt. Hoppas i alla fall att han får låna så pass att han kan göra vid det mest akuta, t.ex. fixa värmesystemet som har pajjat (inte kul inför hösten).
    Sen resten får han väl ta pö om pö om det skulle bli några konstigheter.

Tack så mycket för dina svar
  • FixarFrasse
    Lalalong skrev 2009-07-20 16:23:28 följande:
    Ja, jag förstår hur du menar... Vi får se hur det går för honom. Jag tror han vill undvika topplån så mycket det bara går, men det lär han ju kunna få veta rätt snabbt. Hoppas i alla fall att han får låna så pass att han kan göra vid det mest akuta, t.ex. fixa värmesystemet som har pajjat (inte kul inför hösten). Sen resten får han väl ta pö om pö om det skulle bli några konstigheter. Tack så mycket för dina svar
    Men observera också att värdet på fastigheten stiger i takt med upprenoveringen. Det går bra att succesivt uppvärdera fastigheten och på så sätt höja andelen bottenlån. Och utifrån det du skriver bör värdet ha höjts såpass mycket att ni klarar bottenlånen innan ni hunnit låna alla 800 000Lycka till!
  • Lalalong
    FixarFrasse skrev 2009-07-20 16:29:17 följande:
    Men observera också att värdet på fastigheten stiger i takt med upprenoveringen. Det går bra att succesivt uppvärdera fastigheten och på så sätt höja andelen bottenlån. Och utifrån det du skriver bör värdet ha höjts såpass mycket att ni klarar bottenlånen innan ni hunnit låna alla 800 000Lycka till!
    Tack igen för svar

Vill förtydliga att det inte är vi som ska köpa det, utan min mans lillebror ska köpa ut min man och deras storebror. Så jag undrade för hans räkning. Han är lite nervös för bankmötet
  • FixarFrasse
    Lalalong skrev 2009-07-20 16:31:07 följande:
    Tack igen för svar Vill förtydliga att det inte är vi som ska köpa det, utan min mans lillebror ska köpa ut min man och deras storebror. Så jag undrade för hans räkning. Han är lite nervös för bankmötet
    OK, glöm inte heller att det finns mer än ett låneinstitut ifall det första är besvärligt!
  • Lalalong
    FixarFrasse skrev 2009-07-20 16:35:33 följande:
    OK, glöm inte heller att det finns mer än ett låneinstitut ifall det första är besvärligt!
    Absolut!
    Vi var själva och besökte olika banker när vi skulle köpa vårt hus för att jämföra villkor och vad de kunde erbjuda o.s.v.
    Så det ska vi verkligen pusha honom till om det skulle vara något.
  • Joual

Vi har nyss köpt ett hus som har alldeles för lågt taxeringsvärde (vilket mäklaren höll med om). Det gick bra för oss ändå att låna pengar, men banken höjde på ögonbrynen när vi uppgav taxeringsvärdet.

Taxeringsvärdet: 475"
    Huset såldes för.: 1 480"

Det var absolut inget överpris. Nu funderar vi på att göra en mer korrekt deklaration av värdet på huset. Kanske kan vi då få lägga in ännu mer i bottenlånet på huset.

Svar på tråden Taxeringsvärde, fördel med ett högt?