• Zebra29

smärta pa ena sidan -förvärkar?

Jag har ju haft sammandragningar sedan väldigt tidigt i graviditeten, sedan vecka 14 - 15... MYCKET sammandragningar fran v.22 ungefär CA 50 - 100 om dagen.
    Jag har haft molande värk i ryggen ett tag ocksa och ska mäta livmodertappen igen nu pa torsdag. (Jag är inställd pa att jag kommer att fa en för tidig förlossning...) Nu har jag sedan ett par dagar ont i ena sidan, vänstersidan. Det känns inte direkt som mensvärk, utan mer som en brännande skärande smärta ut fran äggstocken, ner i ljumsken och bak i ryggen, upp mot skulderbladen. Jag vet inte om det är förvärkar eller nagot som kommit i kläm. Om det hade suttit pa andra sidan hade jag trott att det varit blindtarmen.
    Det gör mest ont när jag ligger ner, da känns det som om hela insidan kläms sönder. Det hjälper inte med alvedon eller varm dusch. Jag funderar pa att ringa till förlossningen men vill helst inte eftersom jag redan har varit in och kollat för ett par veckor sedan och blivit hemskickad. De är mycket otrevliga pa FL här.
    Har en BM, som tyvärr inte är särskilt bra - en manlig, men det tog sa länge innan jag fick tag pa en sa jag vill inte byta nu heller.
    Är i vecka 29. Är det nagon annan som känt sa här som kan ha en aning om vad det kan vara? Jag kânde en liknande smärta för nagot ar sedan, da var det en blodcysta pa äggstocken pa den sidan - men det kan man kanske inte fa när man är gravid.

• Svar på tråden smärta pa ena sidan -förvärkar?
  • Minifer

Hej!

Jag har just kommit hem efter fyra dagars sjukhusvistelse pga av hysteriskt ont på ett ställe på vänstra sidan av magen. jag är också i v 29. Mitt onda sitter ca 10 cm till vänster om naveln, i höjd med den. Haft massa sammandragningar också och fått bircanyl för det också, har just nu smärtfria ungefär var tredje minut, enormt drygt. MEN! De har gjort ultraljud både runtom livmodern i alla vanliga organ samt gyn-ul. Jag var rädd att det skulle vara en cysta, de trodde det avr myom, men icke sa nicke. Vet inte vad det är!! Nu har jag inte panikont längre om jag sitter still eller ligger still i bra ställning, men all rörelse gör ont, kan inte gå rak, vända mig i sängen osv.

Min smärta känns ungefär som enormt koncentrerat håll, asont. Känner du igen dig i det jag känner något? Det senaste rönet var kramt i urinledare, det sa de innan de skrev ut mig, men jag känner mig skeptisk =/

• Zebra29

Nej, mitt magont har övergatt till jätteont magknip i hela magen.
    Väldigt obehagligt... Hoppas ditt onda har lugnat ner sig.

• Minifer
    Zebra29 skrev 2009-07-24 14:57:10 följande:
    Nej, mitt magont har övergatt till jätteont magknip i hela magen. Väldigt obehagligt... Hoppas ditt onda har lugnat ner sig.
    Hur har det gått för dig? Tycker du ska åka in så de får kika på dig om du har ont och är orolig!
  • Elfva

Hmmm mitt onda sitter på höger sida....
    Men nu har det gett med sig, men för en vecka sen kunde jag knappt röra mig, det gjorde hysteriskt ont stundtals, tror att det berodde på en nerv som var i kläm... BM hade inget svar på vad det kunde vara men trodde inte det var någon fara...
    Hursomhelst nu har det släppt, nu har jag "bara" foglossning, men då vet jag ju ändå varför jag har ont så det känns ju bättre...

• Minifer

Jag var hos BM igår och pratade då med min "egen" läkare, som kände på magen och efter typ 30 sekunder avgjorde att det inte alls hade med uinledaren att göra. Del sitter 99% med urinledare på just höger sida, och sedan finns det inget annat än livmodervägg där jag har ont. Det är helt enkelt livmoderväggen som knasar, kan vara att den är lite ihopväxt med tjocktarmen. De goda nyheterna är att det är helt ofarligt både för mig och bebis. De dåliga nyheterna är att jag troligen kommer få gå och ha ont resten av graviditeten :P

Zebra: Det kan inte vara någon njure du har ont i? Eller en äggstock?

Elfva: Vad skönt att det känns bättre! Det är verkligen helt sjukt vad mycke kontiga smärtor man kan få under graviditeten!

• Delfinen

Låter som en nerv i kläm (eller flera..) och/eller ligament och andra härliga saker därinne i magen som tänjs ut som sjutton just i denna perioden.. I kombination med sammandragningar blir det ju ganska hårt arbete för livmodern & dig att hänga med i.. Så låter inte helt konstigt att du har ont.

Hoppas det ska lätta snart för dig!!

Jag har haft ständiga sammandragningar sedan v.25 ungefär men är nu i vecka 39+0 idag.. De trodde att jag skulle få prematurbarn jag också, i och med att jag haft sd så fort jag rört mig (å de gör alltid ont!).. Men jag lärde mig stressa ner enooooormt, och varit sjukskriven helt/deltid och nu helt igen sedan en dryg månad. Det går bra!! Å nu är ju bebis såååå redo att komma ut = perfekt.
    Så kanske stannar din bebis tiden ut också, TS!! Finns många som har haft liknande situation om du söker här på FL!

• Zebra29

Jag var och kollade tappen och gjorde ultraljud hos gynekologen i torsdags, men han sa att allt sag normalt ut... Men jag tror att jag har värkar/förvärkar nu som gör rejält ont. Kan inte ens sova pa natten. Jag vet inte om man ska insistera eller bara acceptera att ha ont. Och HUR ont kan man ha? Är det ok att nästan ligga dubbelvikt flera timmar varje dag? Om det blir värre nu i eftermiddag tänker jag aka in till FL.

• Minifer
    Zebra29 skrev 2009-07-26 12:23:23 följande:
    Jag var och kollade tappen och gjorde ultraljud hos gynekologen i torsdags, men han sa att allt sag normalt ut... Men jag tror att jag har värkar/förvärkar nu som gör rejält ont. Kan inte ens sova pa natten. Jag vet inte om man ska insistera eller bara acceptera att ha ont. Och HUR ont kan man ha? Är det ok att nästan ligga dubbelvikt flera timmar varje dag? Om det blir värre nu i eftermiddag tänker jag aka in till FL.
    Usch, inte ska du väl ha så ont! Gjorde de inget ctg? Håller tummarna för att det blir bättre jättesnart, var inte rädd för att åka in till fl (har själv klippkort) de är till för att hjälpa, och hellre åka in för ofta än för sällan!

*kram*
  • Malinskyy

Jag hade oxå ont för några veckor sedan, kunde inte röra mig men det gick över... vet inte vart ifrån det kom men jag blev sängliggande o kunde inte röra mig när det gjorde som ondast. Nu har det släppt o jag har inte haft så sedan dess... tänkte oxå att det ev var blindtarmen men det var ju på fel sida...

HOppas de snart blir bättre!

Pyret BF 210809 Blogg:: malinskyy.blogspot.com
  • nurse

Jag har också haft denna värk fast på höger sida, 10 cm från naveln. Har haft så 3 gånger. Enligt min BM så är det livmodern som krampar, den spänns och övar inför förlossningen...

Svar på tråden smärta pa ena sidan -förvärkar?