• Anonym (vännen)

Min vän ljuger troligtvis om att hon är gravid, men jag kan inget bevisa

Jag misstänker att min kompis är fullfjädrad mytoman.

Jag misstänker starkt att hon ljög om sin förra "graviditet" eftersom det var många saker som inte stämde i historien.
    Bland annat att hon kom till oss helt fräsch och nysminkad en timme efter "aborten" var gjord samt att barnmorskan skulle ha lämnat en abort-tid via email och många fler saker.

Nu är hon "gravid" igen och ska behålla (men påpekar ständigt att man vet aldrig hur det går, man KAN få missfall)

Enligt henne är hon i vecka 12, hon har redan gjort ett ultraljud, sedan ska hon på ett i augusti och ett i september.
    Hon har alla gravidsymtom som existerar och på frågan om man får följa med på ultraljudet börjar hon flacka nervöst med blicken och byter ämne.

Jag och en annan tjej som båda är vän med henne misstänker starkt att detta kommer sluta i "missfall"

Men hur agerar man egentligen om man misstänker att ens kompis ljuger och inte kan bevisa det riktigt?
    Det är skitjobbigt alltsammans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 23:48
    Tack för alla svar och egna erfarenheter, har verkligen haft hjälp utav dessa.

Uppdatering om läget på inlägg #62

• Svar på tråden Min vän ljuger troligtvis om att hon är gravid, men jag kan inget bevisa
  • cliffis

Om ni är vänner kan du väl bara fråga henne?

• Desertchick

Vet ni vem pappan är då? Kanske kan prata med honom, typ gratta honom till att bli pappa och se hur han reagerar.

• ica

Ja, nog låter det misstänkt! Men vad är hon ute efter. Uppmärksamhet?

• Anonym

Har en i min bekantskapskrets som också håller på sådär och det är jävligt jobbigt. Väntar med spänning på svar. Själv har jag konfronterat henne flera gånger med ljugeri men i det här fallet blir det så känsligt..

• Disan

Låter jobbigt... Håller med ovanstående, kan man inte prata med den tilltänkta pappan?

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Anonym

Har haft en kompis som oxå var mytoman, ljög om allt! (dock inte om graviditet) Jag tyckte det var skitjobbigt, då hon alltid slingrade sej ut om man konfronterade henne. Tyvärr blev det så att hon aldrig stod för vad hon sa och jag stod inte ut till slut, så vår vänskap rann bara ut i sanden. Vet inte hur man ska göra, just för att de ljuger så mycket att de nästan tror sej själva... Tror att det är som med andra "missbruk", man behöver inse själv att man vill ha hjälp, annars är det svårt! Hoppas du kan prata med henne och att er vänskap inte slutar på samma sätt!

• Anonym (ee)

förstår hur du har det, hade en vän då jag var yngre som var mytoman hon hittade på att hon var vän med en massa kändisar osv. Till sist fick jag nummer till en av de påstådda kändisar hon sa att hon kände. (har en vän vars pappa e skådis) ringde artisten å berättade lite snabbt hur läget var, spelade in där han sa att han inte kännde henne. Detta hjälpte henne hon skämmdes å tog avstånd i nån månad men då vi påpekade att hon inte behöver hitta på saker vi vill vara hennes vän iaf så gick de bättre.

Fråga vilket MVC hon går till, hur sköterskan är. Varför hon ska göra så många UL. Man brukar i regel bara få ett om allt är som de ska. Kan få vaginalt UL om man e orolig i tidigt skede. Fråga hur hon känner sig med tanke på ett tidigare missfall, hur de känns nu om de oroar osv. Hon borde ju kunna ge bra svar iaf om hon nu är gravid. El säg som de är att du tvekar på om hon talar sanning då allt låter lite osannolikt å se hur hin reagerar. Säg som de är att de känns som hon ljuger å att du inte kan komma på varför hon gör det. Att du villvara hennes vän men att det är svårt att bli rigtigt taghta då du känner att hon utelämnar/hittar på saker.

• Anonym (J)

Det är riktigt jobbigt att ha någon nära som är mytoman. Min sambo är det, det har varit riktigt tufft och tillslut fick jag be hans familj om hjälp som visste om problemen men valde att ignorera. Tillsammans har vi nu kommit en bra bit på väg, så fort jag märker att han ljuger så säger jag det..grejen är att man måste ha bevis, och då bra sådana för annars blir man själv den som är elak och vill ont och inte litar på en..i deras värld alltså.

Men som ovanstående har skrivit, fråga massa, skriv ner vad hon sagt ifall det blir mycket, ha koll på om historierna ändrar sig och lägg fram dina teorier när du har starka bevis som inte går att sätta emot..det går att hjälpa en person som är mytoman men först måste denne få insikt i sin "sjukdom" och därefter vilja ha hjälp.

• Anonym

Har varit med om det.
    Jag visste och förstod ganska tidigt att det inte var sant, men sa faktiskt ingenting. Eftersom jag inte var helt 100% säker (det kan man ju inte) så ville jag inte ifrågasätta det. Skulle det vara sant och jag ifrågasatte det så skulle jag inte vara någon särskilt bra kompis.
    Hon sa mycket konstiga saker, ändrade sig om hur långt gången hon var o.s.v. o.s.v. o.s.v.
    Hon berättade för den blivande pappan som blev skitglad! Han gav henne pengar att handla mammakläder för (hon hade ingen inkomst, han hade sitt studiebidrag men ville ju ta sitt ansvar o.s.v.).
    Samma dag som pappan skulle köra upp fick han ett sms att hon låg på sjukhus och fått ett missfall.
    Det hon inte tänkte på är att folk pratar med varandra.
    Den här tjejen bodde hemma hos ett par kompisar till oss (hon var kompisens brorsdotter och vi lärde känna henne genom dem). Enligt henne så hade hon inte vågat berätta för dem att hon var gravid så vi fick inte säga något.
    Efter "missfallet" så ringde vi hem för att kolla hur det var med tjejen, för vi tyckte att även om de hon bodde hos inte visste varför hon var på sjukhus så måste de ju veta att hon var där.
    Men hon var hemma och hade varit hemma hela veckan... Okeeeej..
    Jag pratade vid ett senare tillfälle med de som hon bodde hos och vi lyckades klura ut att samtidigt som hon varit "gravid" med det barnet som vi visste om så hade hon blivit ihop med en annan kille och blivit gravid med honom men gjort en abort.
    Hon fick "missfall" i vecka 16 och det var 3 dagar innan hon skulle ha blivit gravid med den andra killen, som slutade i Abort.

Vi fortsatte faktiskt höras efter detta. Jag insåg ju att hon mådde dåligt och ville inte lämna henne som vän i det läget.
    Men vår vänskap tog slut när jag några månader senare själv fick missfall och hon skrev i ett sms
    "Jag beklagar, jag vet hur det känns"

Efter det har jag inte pratat med henne.

• Anonym

för det första kan man inte göra UL så tidigt men VUL kan man göra. o för det andra så gör man inte UL så ofta som hon påstår att hon ska göra.

Svar på tråden Min vän ljuger troligtvis om att hon är gravid, men jag kan inget bevisa