• JoJo2222

någon som blivit sjukskriven för graviditetsdiabetes?

hejsan
    jag undrar om det är någon här inne som blivit sjukskriven för att ni haft grav.diabetes? i så fall på vilka grunder?

jag har själv fått grav.diabetes, dock ingen som kräver medicinering utan ändring i kosten och motion. jag kom tillbaks till mitt arb idag efter min sem och jag känner verkligen inte att jag orkar jobba nu den här tiden som jag ska vara hemma och fixa o njuta av min graviditet. vill ju inte nalla på mina föräldradagar i onödan heller.

tror ni att man på något sätt kan bli sjukskriven o lite fult utnyttja diabetesen till min fördel?

fult, jag vet... men va fan..

• Svar på tråden någon som blivit sjukskriven för graviditetsdiabetes?
  • violen11

Jag vet faktiskt inte om man kan bli sjukskriven för graviditetsdiabetes, sa de inget när du fick diganosen?

Däremot kan jag säga att jag var sjukskriven från vecka 30 tills sonen föddes och det var inte alls roligt. Jag grät när läkaren sjukskrev mig för att jag så gärna ville jobba. Därför har jag lite svårt att se varför man vill bli sjukskriven när det inte behövs. Vill man vara ledig får man väl ta fp i så fall. Du kan ju gå ner i procent om du inte orkar jobba heltid till exempel.

• JoJo2222

nä de sa inget om det då. mest att jag inte märker när mitt blodsocker är högt. däremot sa de att det var väldigt viktigt att jag motionerade varje dag, det orkar jag inte nu när jag jobbat 8 h och måste hem och laga en nyttig middag med speciella recept trotts att fötterna är stora som flintastekar.

varför blev du sjukskriven i v 30? jag hade faktisk kunnat tänka mig att jobba 50% möjligtvis.

nu när jag har haft semester så har jag sovit och tagit det lugnt. så fort jag börjat jobba kan jag inte sova, känner mig sterssad och orolig helatiden..

har lite beslutsångest. vet inte hur jag ska göra

• violen11

Jag var sjukskriven med högt blodtryck som inte gick ner av vila eller medicin. De var oroliga för att jag skulle utveckla hf, men bebisen tittade ut i vecka 38 innan det blev "värre" än bara högt blodtryck. Kan säga att jag själv tyckte att jag mådde bra hela tiden, vilket jag i efterhand kan säga att jag INTE gjorde (jag är en envis människa)

Men kan du inte gå ner till 50 % då? Det är ju bara att du tar ut föräldrapenning för att fylla ut.

• JoJo2222

jo jag kanske ska prata med min arb givare om det. kan man då jobba 50% och ta ut fp 50%. jag e riktigt kass på det här med fp..

skönt att det inte han bli hf. hur menar du att du i efterhand känner att du inte mådde bra?

Svar på tråden någon som blivit sjukskriven för graviditetsdiabetes?