• Callina

Hur ofta klipper ni klorna på Er hund?

Ja, hur ofta klipper ni och är det någon som använt den nya klotången som scannar av klon efter pulpan?

• Svar på tråden Hur ofta klipper ni klorna på Er hund?
  • Mistys Daisy

Använder oftast en fotfil varannan vecka....

• Callina

På riktigt? Det kanske är jättebra så man slipper vara rädd att klippa för kort ..

• Mistys Daisy
    Callina skrev 2009-07-20 21:57:07 följande:
    På riktigt? Det kanske är jättebra så man slipper vara rädd att klippa för kort ..
    På riktigt ja.....
    Nej, man behöver inte vara rädd att klippa för kort, och man ´kan nästan se om man börjar närma sig pulpan...
    Får dock byta filblad ganska ofta!

Hunden står upp och man liksom tar upp tassarna precis som om du skor en häst.
    och filar rakt upp.

Men glad matte och nöjd hund!!
  • Snuvan

Kanske varannan eller var tredje vecka, men vår hund är ute på gården och gräver ganska mycket och grejar så mycket att klorna på hans framtassar inte växer så fort.
    Men han har svarta klor så det är riktigt svårt att veta hur mycket man ska klippa. Men hellre för lite än för mycket.

• Verkligen

Varannan vecka.
    Jag är skiträdd för att klippa för mycket så jag klipper hellre ofta men lite.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • buffybus

vi klippte nog framtassarna varje vecka.. baktassarna behövdes nästan aldrig konstigt nog.. hade schäfer och hon hade svarta naglar.. svårt o se pulpan kan jag säga.. 

André ska bli storebror i Juli-09
  • Mistys Daisy
    buffybus skrev 2009-07-20 22:05:41 följande:
    vi klippte nog framtassarna varje vecka.. baktassarna behövdes nästan aldrig konstigt nog.. hade schäfer och hon hade svarta naglar.. svårt o se pulpan kan jag säga.. 
    samma här, baktassarnas klor kanske slits mer..?
  • lilla lot

Vi klipper varje vecka.
    Har en hund som är 9 månader och han är helt knäpp när man ska klippa honom. Från början gick det jättebra och lugn var han, nu är han jättenervös fastän vi inte klippt så han börjat blöda förrän han blev så nervös att han drar undan tassen då har det tyvärr hänt att man klippt lite för långt.
    Svarta klor är inte en höjdare =(
    Men nu klipper vi lite lite varje vecka och tar inte alla klor på en gång.

• Verkligen

Vad är det för klotång TS nämner som scannar av pulpan?

Min hund har en del svarta klor.. Brr. Jag är livrädd när jag grejar med hans klor.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Callina

Har aldrig klippt själv, ska till veterinären på torsdag och ber då dom klippa första gången tror jag Har dock haft kaniner som liten och det var ju samma sak där, man var livrädd att klippa för långt.. Men när ni klipper "bara lite", hur lite är det, typ 1 mm?

Svar på tråden Hur ofta klipper ni klorna på Er hund?