• Anonym

kan jag skriva ett brev? till pappa..

Jag går hos en kurator och pratar.. om det mesta. Mycket om min pappa, som är alkoholist.
    Han har druckit sedan jag var.. 9 år ungefär o jag är uppvuxen med det. Mamma o pappa separerade när jag var 9 ungefär o min storebror flyttade hemifrån. Så jag har aldrig haft ngn att prata om det. IALLAFALL så har jag bestämt att jag måste prata med pappa om det för första gången. Det blir bara värre. I helgen skulle vi åka till stugan. jag o min familj,brorsan o hans familj o pappa.
    Eftersom pappa åkte fast för grovrattfylla o tappade körkortet skulle brorsan hämta honom. När han kom dit runt halv fyra va pappa så full att han bara satt o hängde med huvet. Brorsade skällde ut han för första gången(ska säga också att han inte vetat om pappas alkoholproblem förrän 1 år sedan) o sa också att hade han packat med ngt så kunde han packa upp det på en gång..
    (förra året va han full alla 3 dagar vi va i stugan)
    han sa att han inte hade ngt.
    När vi kom upp kl 22:00 va han fortfarande full.
    Dagen efter drack han sig småberusad i smyg.
    jag är besviken. Jag vet inte vad eller hur jag ska ta upp detta. Men jag måste.. Kan jag skriva ett brev?

någon som varit med om samma? hur gjorde ni?

jag har alltså aldrig pratat med honom om detta. jag är nu 24 år och jag har bara levt med detta.
    Minnen jag inte tänkt på tidigare börjar komma igen som tex att vi åkte ut med båten på sjön o han va så full att han höll på att tippa båten för han skulle kissa ifrån den.

nu börjar det bli långt.

jag vill ha massa tips,hur ska jag prata med honom?

jag är rädd att han kommer supa ihjäl sig snart o har jag inte pratat med honom så kommer jag att känna mig skyldig

• Svar på tråden kan jag skriva ett brev? till pappa..
  • Anonym (Samma här!)

Här kommer en till som har en pappa som är alkoholist/periodare...
    Vet hur det känns, har varit med om både det ena och det andra...

Tycker absolut att du skall skriva ett brev till honom & förklara hur du mår.
    Annars kan du ju åka hem till honom när han är nykter och säg hur detta påverkar dig, det är svårt men det är inte du som skall skämmas utan det är din pappa som gör fel!

Försök få honom förstå att han har problem, själv ringde jag till länken som är en nykter förening och bad dem åka hem och prata med min pappa....
    Det fick bära eller brista, efter att ha försökt prata med honom 1000 gånger och inget hjälpte.

Han gick med i Länken men trillar dit ibland!

Svar på tråden kan jag skriva ett brev? till pappa..