• Elina86

Hur ska jag få min piercing att sluta blöda?

Jag gjorde igår en piercing i brosket på örat (lixom mitt på örat). Den gjorde inget ont, utan bultade bara en lite stund och var ömt efteråt som det brukar.. Jag tvättade det med saltlösning igår kväll och gick och lade mig..

Vaknade inatt av att det kändes blött på örat och halsen och upptäcker då att det blöder som bara den ur mitt nytagna piercinghål.. Har sedan 2 varit uppe och tvättat hålet och örat flera gånger för att det rinner blod och nu droppar det till och med från hålet? Obehagligt värre tycker jag...

Någon annan som varit med om detta? Ska jag tillbaka till piercaren för att ta ut den eller? Jag kan ju inte plåstra om örat nu eftersom piercingen fortfarande är öm och stor sedan igår. Men jag vill ju inte sitta på jobbet och vara orolig att det droppar blod på mina kläder eller blöder från hålet?

Tacksam om någon har något tips att ge mig..

• Svar på tråden Hur ska jag få min piercing att sluta blöda?
  • XX OCH YY

Ta ut den och släng den i papperkorg

• Anonym

jopp, ta bort den, den sitter på en blodåder = skitlätt att få infektion

• Anonym (piercad)

Ring till den som piercade dej. Dom brukar kunna ha lite tips osv. Om den satt i en blodåder skulle det väll börjat blöda direkt? men det kanske det gjorde?

• Skillnad

Håller med siste talare, ring piercaren. Han eller hon vet nog allra bäst.

• Anonym (...)

piercingar ska inte blöda?

• Elina86

Nej den blödde inget på flera timmar efter att jag gjorde den.. Men ett halvt dygn senare satte det igång..
    Och nu blöder det ganska rejält, men till och från.. Dvs inte hela tiden, men när det blöder så rinner det..

• trollkarl

tvätta rent, låt kroppen läka det. pilla inte på det. gör en koksaltlösning att tvätta det med. skit i vad andra säger..

• Elina86

ja jag använder koksaltlösning och petar inte på piercingen (förutom när det blöder och jag ska tvätta rent med koksaltet såklart)..
    Kan det blöda i början? Jag har aldrig gjort piercing i örat förut med nål, utan endast med hålpistol.. Hålen blir ju olika stora beroende på om man går och använder en piercingnål eller en hålpistol..

trollkarl skrev 2009-07-21 12:30:37 följande:
    tvätta rent, låt kroppen läka det. pilla inte på det. gör en koksaltlösning att tvätta det med. skit i vad andra säger..
  • trollkarl
    Elina86 skrev 2009-07-21 12:33:12 följande:
    ja jag använder koksaltlösning och petar inte på piercingen (förutom när det blöder och jag ska tvätta rent med koksaltet såklart).. Kan det blöda i början? Jag har aldrig gjort piercing i örat förut med nål, utan endast med hålpistol.. Hålen blir ju olika stora beroende på om man går och använder en piercingnål eller en hålpistol..
    det är fördel med kanyl. då man tar ut en liten bit istället för att skjuta brosket åt sidan med pistolen och skapa broskbildning.
  • FridaNiklasson

ring till den som pierca dig..lycka till.. mina piercingar har aldrig blödit..

• Elina86

ska ringa dem direkt och kolla.. tack för tipsen!

• Elina86

Jag åkte in i tisdags och visade upp min piercing för han som gjorde piercingen men han såg inget konstigt med den.. Sa att jag skulle sköta om den som innan med saltlösning och så..

Men i onsdags natt började min piercing åter igen blöda och jag och vännen kunde inte få stopp på blödningen och det slutade med att vi hamnade på akuten. Tydligen hade piercingen träffat en artär i örat, och det är EXTREMT ovanligt.. Tog läkarna nästan 1 timme att stoppa blödningen och då hade det bokstavligen runnit blod från örat i 2.5 timme. Fick till slut adrenalin i örat och då efter ett tag slutade det blöda..
    Nu är piercingen uttagen, och jag har fått rådet av läkarna att inte pierca om i samma öra..

Det här är extremt ovanligt och jag har inte hört någon som råkat ur för samma sak som mig.. Och måste tillägga att det absolut inte var piercarens fel, han hade bara otur som råkade träfa en artär (mina blodkärl syns väldigt dåligt) och han har jobbat med detta i många år, så det var ingen nybörjare..

• Flicka88

Men alltså, tog han hålet med en hålpistol? För det får man absolut inte göra i örats övre broskdelar eftersom man skjuter sönder brosket.

Svar på tråden Hur ska jag få min piercing att sluta blöda?