• Anonym

Rosslande lungor, hosta varje morgon i flera månader, någon som vet vad det kan vara??

Allt började för några månader sedan med att jag så fort jag var ute och det var minsta kallt fick jätteont i halsen. Så ont som när man sprungit jättefort i kyla. Fast jag fick det bara av att vara still. Jag tyckte också att jag fick svårt att andas ibland.

Ibland känns det som att det kryper i halsen/luftrören....som att det är tjockt. Jag är gravid också och har lite halsbränna men denna krypande känsla vet jag inte om det har med det att göra.

Det jobbigaste är att jag varje morgon när jag andas har rossel i luftrören/lungorna. När jag andas in känner jag hur det rosslar långt ner. Jag har skrällande hosta ca 1 timme varje morgon och får upp lite genomskinligt slem men inte så mycket. Men efter ca en timme blir rosslet bättre och även hostan. Under resten av dagen kan jag bara få den där krypande känslan i halsen ibland. Och så har jag blivit väldigt känslig för dofter. Det kryper mer i halsen om jag känner stark parfym eller om någon röker i min närhet. Då får jag nästan panik. Jag har en Pef-mätare som jag köpte på apoteket. Jag blåser ganska jämt i den: 350-370 ungefär. Men jag är lång och 28 år och när jag läser om det verkar det som man borde blåsa högre. I alla fall runt 450.

Ibland slår hjärtat massa dubbelslag eller om det hoppas över, jag vet inte. Jag vet inte om det har med själva hjärtat att göra eller om det är när jag inte får ut luften. Det är lätt att andas in nämligen men det känns inte som jag får ut all luft.

Det väser även i luftrören om jag står helt stilla med benen och bara rör /överkroppen fram och tillbaka i sidled.

Har inga allergier vad jag vet och har aldrig besvärats av astma. Vad är detta som aldrig går över??? Jag påtalade detta på min vårdcentral men han viftade bort det med att det nog hade med halsbrännan att göra. Men jag känner skillnad på de två sakerna, det känns inte lika dant!! Någon som känner igen något av detta??

• Svar på tråden Rosslande lungor, hosta varje morgon i flera månader, någon som vet vad det kan vara??
  • Mrs Winter

Jag tycker du skall kontakta en läkare.

• lokisse

jag känner igen mig men jag är astmatiker.....

snorkrakornas barn heter snorungar
  • metin

Jag tycker också du ska kontakta en läkare...typ nu...
    ang. vårdcentralen...om man känner att något är fel så ska man stå på sig...
    ibland gör de fel och det ska inte du betala med din hälsa..
    ring och boka en tid hos läkaren...

kan rekommendera sophiahemmet om du bor i stockholm...

• Anonym

Jag har tänkt på om det är astma jag fått men jag förknippar astma med anfall....typ jättesvårt att andas och så....Jag får mer en krypande känsla i halsen ibland och den blir värre vid parfym och cigarettlukt. Det känns ju lite svårt att andas då men inte så jag tror att jag ska dö. Därutöver är det ju detta ständiga rosslande och skrällande hosta varje morgon som oroar mig....men det kanske också är symptom på astma? Jag har fått telefontid till läkaren på tors nästa vecka. Det som gör mig lite orolig är min bebis som är lite liten i magen....jag har börjat oroa mig för att det har med min syresättning att göra...

• Anonym (krax)

Jag tycker också det låter som astma. men bra om du kollar upp det hos läkare. Finns bra mediciner. Det du tänker på är astmaanfall men det är ju inget astmatiker har hela tiden.

Läs mer på t ex vårdguiden så ska du se att det stämmer rätt bra på dina symptom:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Astma/

Jag har en lindrig form av astma. Medicinerar inte alls men kan få ett lindrigt astmaanfall nån gång vart 3-5 år och då behöver jag medicin. Vet inte riktigt vad som utlöser det men ofta om det blir för mycket av sånt jag inte tål på samma gång.

Jag har även ansträngningsastma och kan reagera på kyla, i alla fall i början av vintersäsongen innan jag bli van vid kylan.

• lokisse
    Anonym skrev 2009-07-21 11:33:41 följande:
    Jag har tänkt på om det är astma jag fått men jag förknippar astma med anfall....typ jättesvårt att andas och så....Jag får mer en krypande känsla i halsen ibland och den blir värre vid parfym och cigarettlukt. Det känns ju lite svårt att andas då men inte så jag tror att jag ska dö. Därutöver är det ju detta ständiga rosslande och skrällande hosta varje morgon som oroar mig....men det kanske också är symptom på astma? Jag har fått telefontid till läkaren på tors nästa vecka. Det som gör mig lite orolig är min bebis som är lite liten i magen....jag har börjat oroa mig för att det har med min syresättning att göra...
    det behöver inte vara i anfalls form utan kan även vara just sa som du beskriver det hela.
    kan det ha startat i saman hang med graviditeten??? jag hade tex ingen astma alls när jag var gravid medans en kompis fick jätte mycke problem och lät som en treasig cykelpump i 9 manader...
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • SIN74

Låter som mig, jag har sk ansträngningsastma. Ta kontakt med vc.

• Anonym

Jag har också de där när jag rör mig i sidled:/ fick du ngn bukt med de?

Svar på tråden Rosslande lungor, hosta varje morgon i flera månader, någon som vet vad det kan vara??