• FiaFågel

Är det bra eller dåligt att äta nötter (ur ett hälsoperspektiv)?

Det jag undrar är om det är bättre att äta nötter istället för chips, popcorn eller godis?
    Jag försöker gå ner i vikt, men jag gillar att ha något att tugga på...
    Nötter är så himla gott och innehåller väl både nyttigheter och nyttiga oljor? Har jag rätt?
    Men sen är dom ju rätt feta....

• Svar på tråden Är det bra eller dåligt att äta nötter (ur ett hälsoperspektiv)?
  • Jennie Brunflo

Det är jättenyttiga fetter i olja och det hela beror ju på vilken "metod" du kör med.

Viktväktarna är rädda för fett så de gillar inte nötter.
    GI är rädda för socker så de älskar nötter.

Nötter är nyttigt och bra - käk på du!

• FiaFågel

nä jag kör ingen metod men jag försöker undvika kolhydrater och äta mer protein..vilket är svårt tycker jag, eftersom att jag är veggo

• Jennie Brunflo

Då är nötter kanon!!!!

Käka på!!!

(helst naturella nötter...undvik saltade)

• Dizzi

I nötter finns ju, förutom nyttiga fetter, massor av bra mineraler och spårämnen och sånt man behöver. Sånt finns INTE i chips. Alltså måste väl nötter vara mycket bättre!

Fast det bästa är nog om det inte är salta jordnötter, utan naturella nötter.

• lata kocken Johanna

med nötter menas bara nötter inte baljväxter som jordnötter och cashews...

det hör inte till samma kategori utan innehåller mer mättade fetter och har inte alls lika mkt positiva effekter

• Linda1976

Rent kcal-mässigt är ju nötter "onyttigt" så att vräka i sig om man vill gå ner i vikt är ingen hit. Men visst är det bättre med en näve nötter än en näve Dumlekolor

Svar på tråden Är det bra eller dåligt att äta nötter (ur ett hälsoperspektiv)?