• anni31

Hur rensar man en dator?

Har typ tusen virus i min dator och den är seg som attan. Är ganska kass på detta. Kan man fixa det själv eller måste man lämna in den? Har inga viktiga grejer som måste sparas.
    Någon kunnig?

• Svar på tråden Hur rensar man en dator?
  • c0ol

är du kass på det så rekomenderar jag dig att låta någon titta på det, eller så kör du en restore.

• anni31

Tack men förklara vad restore är:) Jag menar verkligen kass...

• mion

ja tryckte f11 (precis när man startar datorn o texte på skärmen poppar upp) flera ggr sen gå vidare ... har en stationär dell... bredband telia.... ficj nåt på msn förut var bara det kvar o göra men allts försvinner ju förutom msn kontakterna o mail innehåll... så det är bara att börja om =(

• HWikström

Formatera om hårddisken. Spara det du vill ha sparat på en cd, usb eller extern hårddisk sen är det bara att formatera om, men sen måste allt installeras om men det är det värt. HAr gjort det en antal gånger på min stationära dator och det funkar bra.

• Cowgirl 77

Nu lägger jag mig i här, om jag vill formatera om C: enheten där ligger ju windows hur gör man då?
    Det går ju inte så länge programmet körs...

• microsoft

Du fick förmodligen en start-CD när du köpte datorn. Använd den för att formatera om hårddisken.

• Jesspa80

Cowgirl 77 skrev 2009-07-25 00:49:12 följande:

Nu lägger jag mig i här, om jag vill formatera om C: enheten där ligger ju windows hur gör man då? Det går ju inte så länge programmet körs...
    Stoppa i t ex en installationsskiva xp/vista så kan du där formatera (backup först)

eller kanske googla lite på att göra en bootbar dosdiskett/skiva/usb så kan du köra en format där.
  • Joico

Tänk att lösningen på datorproblem alltid ska vara formatering... jag förstår inte denna hysteri

• Gnagarn

Är du säker på att det är virus som gör den seg så varför inte testa att köra ett uppdaterat antivirusprogram?

Ominstallation känns overkill om den inte är seg av andra orsaker vill säga....

Svar på tråden Hur rensar man en dator?