Min 8-åring har adhd-diagnos och fick det som 5,5 åring, tror nog han även har asperger. Bla skolan säger det, men inte bup. de tycker inte det ser nåt aspigt i honom alls *suck* Trots det fick vi en assistent via LSS åt honom efter att hon från soc var hemma och besökte oss i ett par timmar!
När han var liten var han motoriskt aktiv ända sen han låg i magen. Hans favoritsyssla i magen var att sparka mig på lungorna eller blåsan :) Sen kom han ut som stålmannen med en hand först. När han var tre veckor kunde han stödja sig på armbågarna. Vid 6 månader reste han sig med stöd och sen har han inte saktat ner alls. Han var överallt hela tiden. Klättrade på allt, pillade och petade på allt. Man fick passa honom 100% hela tiden, verkligen SE honom 100% hela tiden. Vi skaffade grindar i lägenheten så att hans frihet blev lite mer begränsad så att han inte hann göra mer än det han gjorde. Ett tag kändes det som att vi hade en snabblinje till sjukvårdsupplysningen. Han har ätit fimpar, kottar, pinnar, sand, ramlat och fallit och hoppat och skuttat och klättrat och fastnat överallt (på tv, bokhylla, sängar, bord, bänkar....) Han verkar ha skyddsänglar som vakat över honom. Han föll 8 trappsteg i trapphuset när han var 2,5 år. Jag var helt säker på att han skulle dö, men han hade inte slagit i huvudet mer än pyttelite. Hela fallet dämpades av att han slog i knät och bröstkorgen där han fick flera blåmärken! Sabla unge, Jag ska låsa upp dörren och han rusar förbi mig till trappan och säger "hej mamma" och jag vänder mig om och når inte fram när han faller, fattas en cm eller så. Det är tur att man har ett starkt hjärta :O Han brukade ta tag i toapappret och dra ut det i hela lägenheten. Riva sönder tidningar. En gång fastnade han med fingret i ett hål i en betongmur på gården så min gubbe fick ringa brandkåren! HAHAHA! Men de hann inte komma innan han lyckades lirka loss fingret... :)
Han hade ett humör som ett troll. När han blev arg skrek han tills han somnade. Han glömde tillslut bort varför han var arg, han bara fortsatte skrika. När an blev 2 år så började han förstöra saker och slåss i ilskan. Hela hans rum såg ut som en katastrof när vi flyttade (sönderrivna tapeter, en trasig ruta, trasiga möbler och leksaker). Orolig och svårt att somna. Det funkar kanonbra nu. Vi har ung samma rutiner nu som när han var 3 år och vi bestämde att SÅHÄR går det till att sova. Nu somnar han helt själv i sin säng! :)