• Casp

Min systers barn biter sig när hon blir arg

Hej,
    jag har en massa frågor! Min systers barn fyller i augusti 3 år och hon har börjat med en konstig vana. Så fort hon blir arg eller tillsagd på någotvis så att hon blir upprörd så biter hon sig i armen. Jag menar HÅRT så att det blir märken. Vad jag förstår är inte detta ett normalt beteende - utan rent destruktivt?! Är det någon som har samma situation för sitt barn?
    Vart kan min syster vända sig? Och hur kan jag få min syster att se allvaret med detta beteende? Hennes son som är drygt året drar sig redan i håret när han är arg!
    Snälla ni med erfarenhet eller ideér om detta HJÄLP! Jag vill så gärna hjälpa min syster.
    Till saken hör nog att förhållandet mellan föräldrarna är inte så bra heller.

• Svar på tråden Min systers barn biter sig när hon blir arg
  • lurksmulan

Pratar det äldre barnet bra?
    För ofta uttrycker barn i handling det de inte kan uttrycka i ord.
    Det är t.ex därför många barn bits, oavsett om de är glada eller arga.

Barn fortsätter dessutom göra saker de får uppmärksamhet, så om ni hela tiden uppmärksammar bitandet kommer hon fortsätta. Framför allt om det är jobbigt mellan föräldrarna tänker jag.

Kanske att föräldrarna ska träffa en parterapeut och prata lite för att förstå att det går ut över barnen?

Det är ganska vanligt att barn gör sig själv illa, många barn dunkar huvudet i golvet eller sängen eller liknande.
    Ofta är det som sagt ett sätt att visa frustration över att de inte kan säga vad de känner, och du säger själv att hon gör det när hon blir arg.
    Inte att förglömma är att barn i trotsåldern har hemska utbrott flera gånger om dagen utan att det är något konstigt.

Om din syster är orolig kan hon alltid ringa bup, där kan man få råd anonymt, och om de anser att man bör komma dit får man gå både föräldrar och barn tillsammans så att man kan reda ut varför barnet gör som det gör.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • sorg mamma

jag brukar alltid ringa till hennes barnsjuksköterska på bvc om jag har broblem eller frågor.

• Cahjo

Hej!
    Min ena lillebror bet sig själv i handen när han blev riktigt arg. Det blev fina märken som inte hann försvinna innan han bet sig själv nästa gång. Minns inte när han slutade med det men han var väl runt 10 år skulle jag tro. Han kom på att det var lättare att slå tillbaka med två händer i stället för att bita sig själv i den ena och slå med den andra.

Han är i alla fall en helt normal kille på 30+ i dag så jag tror inte du ska oroa dig för mycket. Han är väldigt social och utåtriktad och har massor med kompisar men skulle aldrig hamna i slagsmål. Han är en snäll mjukis.

Tror de biter sig själva i frustration. De vet inget annat sätt att bli av med frustrationen på. Bättre att bita sig själv än att bita andra och få skäll kanske....

Svar på tråden Min systers barn biter sig när hon blir arg