• Anonym (undrar)

Kan kort tungband "växa bort" utan operation??

Halloj!!!

Har varit på 6månaders koll med lillkillen idag å vi ska få remiss till kirurgen för han har för kort tungband...men BVC-tanten sa att oftast gör man ingenting förrän man märker om talet blir drabbat???
    Jag upptäckte redan på 3mån kollen att tungan såg lite underlig ut men dom slog bort det,nu kollade dom ordentliget efter lite tjat å höll med om att det va väldigt kort!!

Nu till frågan..opererar man bebisar eller avvaktas det ifall det försvinner??menar bara att har barn väl lärt sej prata å man sen ska börja operera måste dom ju lära om sej igen å forma olika ord å ljud...
    Jag tänker stå på mej att dom gör detta snart...eller är det fel??

• Svar på tråden Kan kort tungband "växa bort" utan operation??
  • Chanteuse

Min yngsta son hade kort tungband, när han var ca 6 månader fick vi remiss till sjukhuset. När vi kom dit tittade läkaren sen fick jag stoppa en gasbinda med bedövningsmedel i munnen på han som han skulle smutta på och sen klippte hon tungbandet på honom. Kom pytteliten blod och han skrek ca en minut sen var det över. Hon, läkaren sa att har man otur kan tungbandet växa ihop igen pga ärrvävnader men då var det bara att klippa igen. Sen förstod jag det som att är barnet runt 1 år eller äldre sövs dom ner eftersom de är mer rörliga då vilket kan försvåra ingreppet.

• StarkMamma

Min dotter är 11 år och hennes tungband sitter i tungspetsen på henne. Hon har nu bestämt sig för att hon vill operera det. Hon vill vara som andra.
    Hon har inga problem med varken mat eller tal och jag ammade henne tills hon var 1 år.

• Anonym (släktdrag)

min pappa hade kort tungband o klippt det, jag hade kort tungband.samt läppband.. läppbandet klippte jag hos tandläkaren när jag var omkring sex år.-. tungbandet skulle åkt av då med men jag blev helt stel och fick åka till käkkliniken när jag var ca 14.. min son har också kort tungband.. han är knappt två år.. och jag skulle få en remiss tillbaka när han var omkring fyra, för dom väntar tydligen med att klippa .. pratar han bra och normalt så behövs inget göra. och enligt mina läkare är det för svårt att bedöma på bebisar.. eftersom inget växt färdigt, men tungbandet växer knappast bort..

• Anonym

Jag har kort tungband och kunde därför inte säga R förrän jag var 7 år, men sen växte det till sig så jag kan prata normalt.

• Anonym (undrar)

tackar för svaren :)
    min sons tunga ser lite hjärtformad ut när han skrattar å kan inte få ut tungan längre än läppkanten..
    När han va nyfödd tyckte jag nästan det såg ut som en liten kluven ormtunga!!
    Men skönt å höra att det e lättfixat.. men varför vänta om det är ett så lätt ingrepp som ett "klipp" ??

får väl se när vi får träffa kirurgen..det dröjer säkert för dom anser nog inte att det e brådskande.

• Tuvalia

Min äldsta dotter hade kort tungband (och en jättesöt hjärtformad tunga...). Eftersom hon hade svårt att säga "r" vid 4-årskontrollen fick vi lite talövningar med mycket rrrr som jag gjorde med henne lite då och då och nu vid dryga fem så märks det inte alls. Så det är inte alltid det är nödvändigt att operera, det kan växa bort av sig själv.

• Anonym (Undrande)
    Tuvalia skrev 2009-07-22 20:43:42 följande:

Min äldsta dotter hade kort tungband (och en jättesöt hjärtformad tunga...). Eftersom hon hade svårt att säga "r" vid 4-årskontrollen fick vi lite talövningar med mycket rrrr som jag gjorde med henne lite då och då och nu vid dryga fem så märks det inte alls. Så det är inte alltid det är nödvändigt att operera, det kan växa bort av sig själv.

Gammal tråd men jag chansar! Växte hjärtformen bort med åldern? Har ett barn med lätt hjärtform men inga dramatiska problem annars och vill inte ?skönhetsoperera? ett litet barn. Men försvinner det? (Har aldrig sett en vuxen med naturlig hjärtform på tungan...)
Svar på tråden Kan kort tungband "växa bort" utan operation??