• pk75

&-åring som aldrig spelat data el tv spel

Hej!
    Vill ha lite synpunkter på följande och höra hur andra gör.
    Jag har en tjej på 6år som aldrig har spelat varken TV-spel eller dataspel. Till viss del har det varit genomtänkt för jag tycker att hon varit för liten och att hon ska göra andra saker än att sitta stilla framför TV och dator.
    Till viss del beror det också på att både jag och hennes pappa är ganska ointresserade av tv och dataspel.
    Igår hade jag en kompis på besök och vi kom och pratade om det här och hon menade på att vi verkligen gjorde henne otjänst och hon kommer att bli sååå utanför nu när hon börjar skolan för att alla andra barnen spelar sånt.
    Stämmer verkligen det att alla andra sexåringar verkligen spelar?

• Svar på tråden &-åring som aldrig spelat data el tv spel
  • Ilonasmamma

nja min dotter kommer nog inte heller spela sånt när hon är sex år...iaf inte hemma...vi har inget tvpsel alls och har aldrig haft och kommer aldrig ha..vi är inte intresserade...dock dataspel kke blir om några år..just när är hon förliten hon är bara tre år. Dock sitter hon med sin farfar ibland..."spelar" lite barnspel och de vanliga som finns på datorn.

dock så är det nog många små barn som spelar sånt, just för att de har föräldrar som är intresserade...men man lär knappast bli utanför bara för att man inte spelar tv-spel hemma...är det så att hon har vänner som har sånt hemma så lär hon sig ju det ändå.

men långt ifrån alla barn spelar tv-spel...eller är det bara i min krets som barnen är uta och leker när de är i 6-års åldern`?

• qwerty66

de hinner nog med det så småningom, om de ens är intresserade... de kanske blir sånna där hemska idrottsungar istället :) som du får skjutsa runt och ångra att du inte lät henne spela... eller så kanske hon slutar som sportstjärna och kan försörja dig :) ...spel spelar man ju hela livet.. inte bara under skoltiden.

Ingen brådska allas imho.

• Lillot

Det är väl ett val som man själv måste göra. Vår dotter har använt datorn till lite olika saker sedan hon var i 3-årsåldern. På dagis fick de ibland spela spel - väldigt pedagogiska sådana och sedermera fick hon börja göra det hemma också. För hennes del har det varit utvecklande, tycker jag. Sedan hon var 4½ år har hon använt datorn även till andra saker, skrivit brev, sagor etc. Hon är väldigt intresserad av att skriva och läsa och jag tror att datorn har hjälpt till bra på det området (finns faktiskt till och med forskning som visar på att barn som fått använda tangentbordet har haft lättare för att just börja skriva och läsa).

Jag tror alls inte det är skadligt för barn att ha tillgång till dator, tvärt om. Men det som jag tycker är viktigt är att man tidsbegränsar och inte låter dem sitta där hela tiden. Och någon här undrade om det bara är hennes barn som är ute och leker - inte alls - det ena behöver definitivt inte utesluta det andra!

• Ullis 10

ja, min 6-årings kompisar spelar.. alla faktiskt..

• Whats Up

Min dotter fyller 6 år i höst o hon har heller aldrig spela... tycker inte det är kul, hennes äldre bror o syster spelar men lillan har inget intresse..

• näradig

nej, det tror jag inte!

vår gör det och han lär sig massor. vi har valt det för att vi anser att det är lärorikt och utvecklande.

• pk75

Tack för alla olika svar... det får mig att tänka efter lite, kanske inte är så tokigt att låta henne spela lite men begränsa tiden.

• näradig

vi begränsar inte och inte våra vänner heller vad jag känner till. det behövs inte här.

så ta det bara OM det blir nödvändigt.

• astalacasta

Vi har inget tv-spel, så det har vår dotter bara provat vid något enstaka tillfälle hos släktingar.

Datorspel har hon däremot spelat sedan hon var 2,5 år. Hon gillar att spela på datorn, spelar mest spelen på Bollibompas hemsida och på bamse.net

Jag upplever att datorspel har varit ett roligt och lärorikt komplement till läsande, pyssel, pussel och brädspel. Vi har ingen speciell tidsgräns för hur mycket hon får spela per vecka, det har inte behövts hittills eftersom det finns så många andra saker som hon också gillar att göra att det har fallit sig naturligt att det blir en stunds datorspelande några gånger i veckan.

• Örnie

Hon kan ju få testa Mulle Meck och andra trevliga spel.

• Alisa

Min son är 8 nu och har spelat datorspel i flera år. Dock har vi aldrig behövt begränsa tiden med undantag när han precis fått ett spel, annars är han ute och rör sig.

Det finns många trevliga lärorika spel (låter som min mamma) och datorvana gör ju inget om de får ganska tidigt. Sonen använder dator i skolan mycket och hans spelande har även gjort att han känner sig bekväm att hantera den tekniken.

Kan också tillägga att både jag och ffa sambon är ganska intresserade av teknik 
    Själv spelade jag också datorspel på pappas gamla atari när jag var i sjuårsåldern, för 23 år sedan 

• HimlenÄrOskyldigtBlå

Förr när vi var små på 70 talet var vi alltid ute och lekte. Nu för tiden sitter ungarna inne jämt och spelar spel och det är nitendo hit och dit. Jag var på skara sommarland häromdagen och chockades över alla överviktiga barn som var där. Det var lika tjocka föräldrar. Inser att nu för tiden lever man ohälsosamt och det är bara stillasittande som gäller.
    Mina barn har inte heller spelat spel, den äldsta är 8 år. De är ute jämt. Dock har jag köpt en walki talki till dem var för jag ska kunna få tag i dem då de allid är uppe i bergen och springer *S*
    Det är väl så barnen ska leva. Ut och ha roligt. Det där med datorer och spel kommer i sinom tid men så länge man själv kan bestämma över dem så kommer det inte in sånt i vårt hus.

• Alisa

Ville säga en sak till.. Om din dotter inte visar något intresse över spelen så finns det ingen anledning att försöka introducera dem, det är ju inte spelen som gör att barn bliv vänner i skolan 

• Lussen1

min sexåring snart sju, spelar inte heller hemma, dels för att jag inte fattar eller är ett dugg intresserad och att vi inte har tv/data spel hemma. Igår hos en kompis fick mitt barn spela och det hade varit jätte kul men man måste inte ha allt som alla har och mina barn hittar på lekar utomhus och vet inte att "alla" andra barn spelar. Jag tror inte att mina barn anses som "efter" bara för att vi ine har det hemma dom lär sig det tids nog hemma. På dagis eller 6 års har dom haft möjlighet att få spela på dator och där har mina barn varit ointresserade. Tiden kommer när dom också vill sitta framför datorn men jag tycker att man kan vara orolig för så mycket men det här ska du inte oroa dig för!

• Helle333
    pk75 skrev 2009-07-21 21:54:52 följande:
    Hej!Vill ha lite synpunkter på följande och höra hur andra gör.Jag har en tjej på 6år som aldrig har spelat varken TV-spel eller dataspel. Till viss del har det varit genomtänkt för jag tycker att hon varit för liten och att hon ska göra andra saker än att sitta stilla framför TV och dator.Till viss del beror det också på att både jag och hennes pappa är ganska ointresserade av tv och dataspel.Igår hade jag en kompis på besök och vi kom och pratade om det här och hon menade på att vi verkligen gjorde henne otjänst och hon kommer att bli sååå utanför nu när hon börjar skolan för att alla andra barnen spelar sånt.Stämmer verkligen det att alla andra sexåringar verkligen spelar?
    Jag tycker ni gjort ett bra val. Jag vet en unge som var beroende av sånt när han var sju
  • Merikarvia

Du gör helt rätt. Våra barn hade inte heller några tv- och datorspel när dom var 6 år. Nu är dom "dataproffs" hela högen.

• lobj

Helt rätt!
    Våran 6-åring spelar inte heller, ja vi har lite spel men hon e inte så intesserad!! Skönt tycker vi för de hinner ändå!! Vår tjej pysslar, cyklar ja de mesta för utom data och tv (tv ser hon typ bompa på morgonen och ibland på kvällen). Deras kusin kunde starta spel på NÄTET själv när han var 3, de säger en del vad han tillbringade sin tid med... då visste inte vår tjej hur musen fungerade

Nej ut och lek, e de någe fel på kottar nu mer??

Svar på tråden &-åring som aldrig spelat data el tv spel