• Anonym

dagis med bruten arm? funkar det?

Kan ett barn vara på dagis med bruten arm o gips?
    han måste hela tiden ha hjälpa att dra ner byxor för att kissa tex-han är 3½år.........
    o det kan ju busas mycket?
    Kan han va på dagis eller måste jag ta vab?
    vill verkligen va anonym då jag skäms så över att inte veta sånt här!

• Svar på tråden dagis med bruten arm? funkar det?
  • 2små2stora

Han behöver nog vara hemma några veckor. Ni borde ha fått reda på det av läkaren.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • SunnyBunny

Jag vet inte heller till hundra procent, men jag såg hos min dotters nya dagmamma att hon hade ett barn där med bruten fot och gips och han var väl 3-4 år..

• Anonym

ja,3 veckor ska han ha gipset. men de sa inget ang att vara hemma från dagis-de antar väl att man har semester! .vi är hemma i 2 veckor till-men 3e veckan är det dagis-men funkar det? eller ska jag vabba? vet ej om barn med gips brukar vara på dagis??
    har aldrig haft ett skadat barn förr!

• Anonym

kan inte ens ringa o rådfråga dagis-då de har semesterstängt! o börjar om samma måndag som vi ska lämna de---om vi nu alls kan det!

• 2små2stora

Min dotter har ett uppbrutet bröstben efter en operation och hon är "sjukskriven" 4 veckor. därefter kan hon vara  på dagis även om det inte r läkt förrän efter 8 veckor. Barn har en förmåga att begränsa sig.

• Anonym

Under min praktik, när jag läste till förskollärare hade vi en 1½ åring med gipsad fot/ben... Det fungerade... Han hade precis lärt sig gå när han bröt den...

Hade det varit på vår förskola så hade jag sagt att det inte var några problem...
    Vi får ju hjälpa barn att klä på/av sig ändå... och med byxor vid toabesök...
    Men första tiden kan de ha en del ont och kanske inte orkar vara på förskolan hela dagarna ändå...
    Undrar om fk tillåter att man vabbar flera veckor för en bruten arm...

• Irre

Jag skulle valt att fixa läkar intyg och vara hemma den tiden då gipset satt på

• 2små2stora

Ring ortopedmottagningen och fråga hur det brukar vara.

• Anonym (förskollärare)

Nu är jag ingen expert på armbrott, men på att jobba med barn . Och ibland händer ju tyvärr att de små goingarna bryter en arm. Vad jag har förstått beror det lite på vilken typ av brott det rör sig om.
    Men vi har barn som varit hos oss då de brutit en arm och det funkar så olika beroende på hur barnet är, men oftast är det inga problem så länge de inte har ont. Kanske inte de första dagarna efter olyckan.

Och en smart lösning vid regn (typ plastpåse och tejp) för barnet behöver ju fortfarande komma ut.

Men prata med personalen på förskolan och ta kontakt med läkaren och fråga vad hen rekomenderar.

lycka till och hoppas att det läker rätt.

• Anonym

har ju FP nu i 2 veckor-men den 3e veckan är det ju dagis o jobb som gäller.........
    skulle hellre ha vab då det känns slöseri med FPdar!! vi kan ju inte bada eller ha kul som vi tänkt!! men man kan ju tydligen inte byta föräldrapenning till vab annat än att barnet är på sjukhus.........o det är han ju inte. när han börjar dagis har han haft gipset 2 veckor redan o det är 3e o sista veckan som är dagisvecka.
    man FÅR ju ta vab utan läkarintyg en vecka-så jag KAN ju göra det!
    vet bara inte vad som är brukligt..........

Svar på tråden dagis med bruten arm? funkar det?