• Fridolino

Jätteont i ena ljumsken!

Jag är i v 35 (v34+0) och jag får till och från JÄTTEont i ena ljumsken, det är alltid den högra. Det känns nästan som att något ska gå sönder innuti mig. Det är inte alls som en värk och inte i samband med en sammandragning eller så. Det gör så ont så jag inte kan röra mig och varje ansträngning gör så att det "hugger till" (typ om jag hostar eller så). Smärtan sitter i 5-10 minuter sen är det bra, men det kommer oftare och oftare. Någon som har någon idé om vad det kan vara eller har varit med om samma?

• Svar på tråden Jätteont i ena ljumsken!
  • jessie 27

Hej Hej
    har haft det så ett tag nu... vissa dagar sitter det i ett par timmar
    Är själv i vecka 37 +2. Men tror det är så att det håller på att förbereder sig
    och det mjukas upp innan förlossning.

• Fridolino

får du också ont på en och samma sida varje gång?

• jessie 27

mm oftast är det så men har även fått ont i båda

• Esmeralda72

hej, har samma problem,, vaknade i natt och kunde knappt röra mig. oxå högra ljumsken. är i v32 nu. när jag skulle vända på mig gick det knappt så himla ont gjorde det.

• Esmeralda72

har haft det i ett par v eckor nu. bara härda ut =)

• nurse

Så har jag också! Började i v.29 och har sedan hållit i sig. Gör svinont när det blir så, oftast när jag varit still och sen ska röra mig. Enligt BM så är det bebben som trycker på neråt. Jag har också bara på höger sida och bebben ligger mest på höger sida så det är nog förklaringen på varför det sträcker extra mycket på den sidan.

• Fridolino
    Esmeralda72 skrev 2009-07-22 13:20:22 följande:
    har haft det i ett par v eckor nu. bara härda ut =)
    jobbigt :( men har du någon uppfattning om vad det kan vara?
  • Hampus 07

Hej alla..

är i v 38+6 och jag har samma symtom som ni. är även omföderska. började i min vänstra ljumsken som träningsvärk och ilningar typ (från v22) men mer nu i slutet 2veckor tillbaka och värst dom 2 sista dagarna så har det känts mer som hugg/kramp som om någon hugger med en kniv eller något i båda ljumskarna.. viker mig av smärtan och den kommer oftast om jag har suttit ner eller går fort eller tar förstora steg.. så i går ringde jag faktiskt fl o frågade vad det kunde va o om det va normalt...

fick som svar:
    det är mina liggarment som är utdragna/ut tänjda och eftersom bebbis har fixerat sig o trycker på ner är det även nerver som ligger i kläm..

fick som råd att inte sitta med benen i kors utan bredbent och försiktigt resa mig upp när man har suttit ner.. sova med kudde mellan benen.. inte göra några förhastade rörelser.. försöka vila så mycke jag kan nu det sista.. har man ett bälte så kan det hjälpa men eftersom det sitter så långt ner gör det inte det på mig.. det är ungefär som foglossningar fast det sitter i ljumskarna....

hoppas ni förstod något av det jag fick till mig av fl... och lycka till med att leva som en snigel det sista eller som skalman ungefär... ;)

• Fridolino
    Hampus 07 skrev 2009-07-22 14:44:21 följande:
    Hej alla..är i v 38+6 och jag har samma symtom som ni. är även omföderska. började i min vänstra ljumsken som träningsvärk och ilningar typ (från v22) men mer nu i slutet 2veckor tillbaka och värst dom 2 sista dagarna så har det känts mer som hugg/kramp som om någon hugger med en kniv eller något i båda ljumskarna.. viker mig av smärtan och den kommer oftast om jag har suttit ner eller går fort eller tar förstora steg.. så i går ringde jag faktiskt fl o frågade vad det kunde va o om det va normalt... fick som svar:det är mina liggarment som är utdragna/ut tänjda och eftersom bebbis har fixerat sig o trycker på ner är det även nerver som ligger i kläm.. fick som råd att inte sitta med benen i kors utan bredbent och försiktigt resa mig upp när man har suttit ner.. sova med kudde mellan benen.. inte göra några förhastade rörelser.. försöka vila så mycke jag kan nu det sista.. har man ett bälte så kan det hjälpa men eftersom det sitter så långt ner gör det inte det på mig.. det är ungefär som foglossningar fast det sitter i ljumskarna....hoppas ni förstod något av det jag fick till mig av fl... och lycka till med att leva som en snigel det sista eller som skalman ungefär... ;)
    Tack för ditt svar! Det du skriver är ungefär precis så som jag tänkt, det enda jag hakar upp  mig på är att det alltid är på högra sidan för  mig, men det kanske har med att göra hur barnet ligger..?
  • Sessilou

Samma här, och det Hampus07 skriver stämmer.

ligamenten som drar och nerver som hamnar i kläm pga av att bebisen trycker neråt. Gör förbannat ont.

Kan tillägga ett ytterligare tips på vad du kan göra för att det ska kännas bättre:

Ligg på rygg på sängen/soffan och låt benet ( på den sida där det gör ont) hänga nerför kanten så att du försiktigt sträcker ut ligamentet. Gör ondast de första gångerna, sen släpper det mer o mer.

Less is more=)
  • Tozza
    {#lang_emotions_smile}Hampus 07 skrev 2009-07-22 14:44:21 följande:
    Hej alla..är i v 38+6 och jag har samma symtom som ni. är även omföderska. började i min vänstra ljumsken som träningsvärk och ilningar typ (från v22) men mer nu i slutet 2veckor tillbaka och värst dom 2 sista dagarna så har det känts mer som hugg/kramp som om någon hugger med en kniv eller något i båda ljumskarna.. viker mig av smärtan och den kommer oftast om jag har suttit ner eller går fort eller tar förstora steg.. så i går ringde jag faktiskt fl o frågade vad det kunde va o om det va normalt... fick som svar:det är mina liggarment som är utdragna/ut tänjda och eftersom bebbis har fixerat sig o trycker på ner är det även nerver som ligger i kläm.. fick som råd att inte sitta med benen i kors utan bredbent och försiktigt resa mig upp när man har suttit ner.. sova med kudde mellan benen.. inte göra några förhastade rörelser.. försöka vila så mycke jag kan nu det sista.. har man ett bälte så kan det hjälpa men eftersom det sitter så långt ner gör det inte det på mig.. det är ungefär som foglossningar fast det sitter i ljumskarna....hoppas ni förstod något av det jag fick till mig av fl... och lycka till med att leva som en snigel det sista eller som skalman ungefär... ;)
    Åhh så bra att du kollat upp det {#lang_emotions_smile}

Har själv haft det lika dant sista dagarna, ont bara i högra ljumsken, är i v 35+3 och bebisen är fixerad sen ett tag. Misstänkte att det hade med fixering och att huvudet trycker på neråt.

Jättebra tips och råd här
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Fridolino

Tusen tack för alla tips! Skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

• Shauri

Hej, jag har haft det precis som ni beskriver. Jag gick till en akupnktör för att jag samtidigt hade foglossning. Hon märkte direkt att jag var sned i bäckenet och det var därför som jag hade så fasligt ont. Hon rättade till bäckenet så att det blev rakt och nu har jag inte ont av det alls (v 38)!

• Fridolino
    Shauri skrev 2009-07-24 14:42:48 följande:
    Hej, jag har haft det precis som ni beskriver. Jag gick till en akupnktör för att jag samtidigt hade foglossning. Hon märkte direkt att jag var sned i bäckenet och det var därför som jag hade så fasligt ont. Hon rättade till bäckenet så att det blev rakt och nu har jag inte ont av det alls (v 38)!
    jasså! Hur gjorde hon för att räta till det, bände lite med rätt handgrepp kanske =) skönt att besvären är borta!
  • Esmeralda72

har en mamma som är sjukgymnast och hon säger (som andra sagt här i tråden) att det är ligamenten. men det hjälper att sträcka ut faktiskt.

• Fridolino

I natt fick jag faktist samma hemska smärta i den vänstra ljumsken. Det är verkligen helt otroligt hur ont det gör, känns verkligen som något ska gå sönder!! Skönt att det inte är så många veckor kvar, även om man inte ska klaga.. :)

Svar på tråden Jätteont i ena ljumsken!