• TheSunset

Välja boende själv vid 12 och 14 år??

När man fyllt 12  och 14 år.
    Har man rätt och bestämma själv vilken förälder man vill bo hos?
    (båda e vårdnadshavare)

Barnen vill bo hos sin far men modern bara jäklas allt hon kan.
    Barnen gråter och vill inte tillbax till mamman alls.

Har sökt runt på nätet och hittar inget...

Någon som kan hjälpa???

★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★
  • Svar på tråden Välja boende själv vid 12 och 14 år??
  • Em00

Är det ine runt 12-13årsåldern som barnen börjar få vara med och bestämma var dom vill bo, tro...
    Minns tyvärr inte riktigt, men runt den åldern.

• TheSunset
    Em00 skrev 2009-07-22 13:03:51 följande:
    Är det ine runt 12-13årsåldern som barnen börjar få vara med och bestämma var dom vill bo, tro...Minns tyvärr inte riktigt, men runt den åldern.
    Har oxå för mig att det va 12 år men måste hitta nånstans där det verkligen står...
    ★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★
  • miranda75

vet bara att min bror som var 12 år vid skiljsmässan fick välja boende själv, men vår yngste bror fick det inte, han var 10 år vid det tillfället. Men jag vet inte var det står någonstans.

• Magrat

Det finns inget klart sagt om att vid en viss ålder får barnen bestämma själv, men tonåringar ska generellt få ta allt mer egna beslut om t.ex. boende.
    Föräldrabalken:
    www.krisesenter.org/docs/foraldrabalken.htm
    "11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47)."

Information från soc till tonåringar:
    www.sos.se/fulltext/0000-012/0000-012.htm

• Puchiko

när barnet är 12 år har det rätt att själv bestämma hos vilken förälder det vill bo hos.

• Mandi74

Idag har de väl plockat bort åldern, man ser till varje barn istället. ´Vissa har lättare att verkligen visa att de vet vad de vill än andra, så de som vill vara med och påverka lyssnar de på och de som inte vill "välja" behöver inte.

Sen om de beslutar efter vad barnen vill eller inte, det vet man aldrig.

Skaffa en bra advokat är mitt råd.

Svar på tråden Välja boende själv vid 12 och 14 år??