• Snowstorm

Resa till London med 1,5-åring. Tips, tack!!

Ska till London med maken o sonen som är 1,5 år. Nån som har nåt tips att hitta på som man kan ta med sonen på också?

Har hittat nån bondgård nära city som vi ska till....

Finns det några lekplatser?

Hur är det med restauranger? Har de flesta barnstolar?

Nåt annat som kan vara bra att veta, rent praktiskt??

• Svar på tråden Resa till London med 1,5-åring. Tips, tack!!
  • evaoregon

Ska ni åka just nu? Storbritannien är ju det tredje mest drabbade landet när det gäller svininfluensan så jag skulle tveka att åka dit med en 1,5 åring.

• Mrs Cykel

Vilken bondgård är det i London som du hittat? Är det den Docklands?

Jag har bott ett par år i London, men har inte så stor erfarenhet av London med barn. Vi var där en vecka när dottern var 10 månader, men då "krävde" hon inte så mycket aktiviteter utan var nöjd av att åka vagn.

Det finns ju många parker i London som är mysiga och fina. Var ska ni bo? Hur länge ska ni vara där?

• Mrs Cykel

Förresten, de restauranger vi besökte hade barnstolar. De var också villiga att värma burkmat (fast det kanske inte din son äter).

• Snowstorm

Mrs Cykel: Vi ska bo i Docklands. Ja precis det var där vi hittade bondgården...och nu har tappat bort lappen där jag skrev ned vad den hette....Du vet inte namnet? Annars får jag göra en ny sökning...

Aj då, visste inte att England var så drabbat av svininfluensan....hmm jag som är såå himla nojig när det gäller sjukdomar...Hade resan varit i höst hade jag tvekat....får kolla upp det där..

• Mrs Cykel

Jo, den heter Mudchute farm. www.mudchute.org/ Jag gick förbi där en gång, och såg ganska många djur. Det är nog en skojig upplevelse för barn.

Eftersom ni ska bo i Docklands så är det ju smidigt att ta sig med DLR till Greenwich. Där är mysigt, och parken där är stor och fin. Där ligger ju också ett par muséer, men barnvänligheten har jag ingen koll på. Observatoriet är ju en sevärdhet, iaf för vuxna.

Vi bodde där i trakten ett par år, så är det något annat du vill veta så kanske jag kan hjälpa till.

Hur länge ska ni vara där? Får man fråga varför ni ska bo i Docklands? Lite otippat resmål, om man "bara" är turist.

• Snowstorm

Tack, hittade precis också Mudchute Farm

Billigt hotell, o Docklands är ju inte sååå långt från city.
    Ärdet bättre att ta DLR än att ta Jubilee Line?

Ska bara vara där 4 dagar.

Finns det många mysiga restauranger i Docklandsområdet??? Kan du tipsa om nån?

Ska finnas nån marknad va i närheten? Om det var en fiskmarknad.?

• Mrs Cykel

Vad heter hotellet?

Om man ska från Docklands till Greenwich så måste man ta DLR. Det går inte att åka till Greenwich med Jubilee Line. Hållplatsen där man hoppar av i Greenwich heter Cutty Sark.

In till de centrala delarna av London är ju däremot Jubilee Line utmärkt. Alla stationer är dock inte så barnvagnsvänliga, men på kartorna finns en symbol för rullstol där jag tror att alltid hiss finns. Med Jubilee Line kan man ju ta sig till ex stationen Green Park (nära till Piccadilly Circus, Buckingham Palace, Harrods etc) eller längre norrut till Oxford Street.

Docklands består av lite olika delar, som är helt olika. Många delar i Docklands är lite "ruffiga" och inte så roliga. Andra delar är bara bostadsområden (inga turiststråk) och sen har vi Canary Wharf (finansdistriktet) med alla sina skyskrapor. Där finns massor av restauranger och ett jättestort shoppingcentra. Vid Canary Wharf finns en del som heter West India Quay (där bodde vi en period) där det finns mysiga restauranger med uteserveringar.

Det finns en fiskmarknad i Docklands (Billingsgate market) men det är mer för restauranger och liknande. De har öppet jättetidigt på morgonen, ca 06-08) och släpper inte in barnvagnar. Min man försökte sist vi var där, men blev stoppad i dörren med vagnen.

Om ni är där över en helg så kan jag tipsa att besöka matmarknaden vid London Bridge station (på Jubilee Line). Den heter Borough Market och är verkligen mysig. Där kan man sen promenera längs Themsen, antingen västerut förbi Shakespeare's The Globe och Tate Modern (konst) eller österut till The Tower of London (som verkligen är värt ett besök).

Oj, det här blir snart en bok.

När ska ni åka?

• Mrs Cykel

Förresten, om ni ska till Towern så kan ni med fördel ta DLR till Tower Gateway. Jag skulle dock inte rekommendera att ta tunnelbanan till stationen Bank, för där är det mkt trappor. En rulltrappa höll de på att reparera redan när jag flyttade därifrån hösten 2007, och enligt min man (som är i London varannan vecka) så håller de fortfarande på... Engelsmännen är väl inte kända för att vara så snabba kanske?

Svar på tråden Resa till London med 1,5-åring. Tips, tack!!