• Anonym

Utdragen visdomstand

Hej!
    Var akut hos en tandläkare idag där jag fick den övre visdomstanden i höger sida utdragen. Jag hade lite haft ont i högra delen av övre och undre käken i 2-3 dygn. Hålet i tanden var ju jättestort ca 3 - 4 mm i diameter och gick djupt enligt tandläkaren.
    Hur lång tid tar det att läka när man dragit ut en tand?
    Tandläkaren sydde inte igen hålet.
    Vad händer i munnen och käken vid läkningen? Hur länge ska man ha ont?
    Några tänder i både undre och övre käken smärtar efter utdragningen! Är detta normalt? Har mycket mer ont nu än före behandlingen.
    Finns det nåt man kan göra för att underlätta läkningen?

• Svar på tråden Utdragen visdomstand
  • LoveLucy

På mig gjorde det ont i några veckor. Första hålet fick jag inte sytt, andra hålet fick jag sytt & det som blev sytt läkte fortare. Har ingen erfarenhet av att haft ont i andra tänderna efter behandlingen. Har du fått kåvepenin utskrivet? Sen ska du skölja munnen varje dag med en speciell lösning på apoteket, har du fått information om detta? Det dödade bakterierna har jag för mig.

• Anonym

Nej jag har inte fått kåvepenin! Men går det med listerine istället tro??? Och ingen vidare info fick jag än att jag bara får äta flytande föda första dagen.

• Anonym (tandis!)

nej nej nej, du behöver inget penicillin! alltför många skriver ut det helt i onödan!

Om du tycker att det blir irriterat där tanden satt kan du prova att skölja klorhexidin-skölj som finns på apoteket

Slemhinnan läker på 2 veckor men det kan ta lång tid innan "hålet" helt har försvunnit...

lycka till

Svar på tråden Utdragen visdomstand