• smurfi

Välja gudföräldrar?

Hej,
    har ni funderat något på gudföräldrar?
    Vore det inte bra att barnet får någon annan vuxen
    som har lite starkare band gentemot dem än de annars
    skulle haft? Jag tänker t.ex. på att man skulle kunna be
    någon av sina vänner att bli gudföräldrar (om de vill).
    Men hur gör man om man tänkt sig att skaffa två barn...
    Ska man välja en bra kompis nu och "spara" en åt nästa?

Jag är inte speciellt religiös av mig... så jag tänker
    mig gudförälderns roll mer som en typ av stödförälder.

• Svar på tråden Välja gudföräldrar?
  • Annelie78

Hej! Jag och min man har kommit överens om att ha min ena syster som gudmor och hans bästa kompis som gudfar. Han har inga syskon, så det kändes bra att ta kompisen. Jag har en till syster som jag tänkte skulle få vara gudmor till nästa barn, men vem som ska bli gudfar då vet vi inte. Vi är inte heller religiösa, utan gick bara på känsla. Jag tycker att du kan välja den ena kompisen nu och låta den andra få vara gudmor till nästa barn. Om jag skulle få ett tredje barn ska min bästa kompis få vara gudmor!

• Amber

Min bästa tjejkompis Liiza är gudmor till min dotter & min bästa killkompis är gudfar.

Meeen..

nu väntar jag tvillingar, hur gör man då? ska båda ha samma gudföräldrar?

• Lotten

Jag har valt att min syster ska va gudmor till mitt barn.. ska fråga min sambos syster också när jag får tid om hon också vill va gudmor till barnet =)

• fantasiflicka

Vi valde min bästa vän Lina till gudmor och min killes bästa vän till gudfar. Eller egentligen hans nästbästa vän Martin till gudfar. det kändes lite som att hur vi än gjorde så blev det lite fel. Jag har en kompis som älskar barn och är superbra med barn men jag ville hellre att min allra bästa vän skulle vara gudmor. Min kille kände sig lite dum eftersom han inte frågade sin allra bästa vän utan den nästbästa. men nu är vi helt nöjda med vilka vi valde!

kram kram//Johanna8=)

• smurfi

Tack för svaren! Ni verkar resonera ganska mycket som jag själv.
    Jag är själv ensamt barn och min man har två mycket yngre systrar. Jag skulle dock hellst vilja välja en av mina bästa väninnor som gudmor eftersom jag tror att de kommer att bli ett mycket bättre stöd för mig. Systrarna är ju ändå släkt med barnet. Däremot känns det även som om man bekräftar vänskapen på ett djupare sätt om man ber någon att bli gudförälder. Man tar ju på sig ett ansvar att hålla kontakten med den personen resten av livet och inte bara glida ifrån varan helt och hållet.

• smurfi

Amber, vilket dilemma!

Jag har hört att vissa bara "orkar" välja gudföräldrar till de första
    barnen. Lite orättvist eller tråkigt på något sätt, men tyvärr är det ju så att
    de allra bästa vännerna brukar vara få.

Om möjligt skulle jag försökt att hitta egna gudföräldrar till de båda tvillingarna du väntar. Det måste vara jobbigt som tvilling att alltid dela på allt. Föräldrarnas uppmärksamhet, kläder, kompisar. Att ha egna gudföräldrar borde väl stärka deras självkänsla, eller?

• Jossebell

Det ni kallar Gudföräldrar dvs faddrar har inget med religion att göra. Det var förr i tiden ett praktiskt sätt att ge sitt barn en trygghet om något skulle hända. Men det var mer symboliskt än praktiskt. Många barn hamnade ändå i forsterhem eller på auktion.

Vi valde goda vänner till alla våra barn. Tvillingarna fick samma för det inte skulle kunna bli någon orättvisa när det kom till presenter eller annan uppvaktning från faddern. Tyvärr så dog min älsta sons fadder i en bilolycka för några år sedan och det var en mycket traumatisk upplevelse både för min son som hade en tämligen nära relation till honom och även för oss.

En fadder kan vara den person som sitt barn vänder sig till när den behöver någon utanför familjen att tala med.
    Man bör välja med stor omsorg. Välj absolut inte en nyfunnen vän, för du kanske tappar kontakten. Det bör vara någon som du känt länge och känner stort förtroende för.

• Mia W

Jaa, en god fråga! Hur sjutton väljer man? Visserligen är vi bara i vecka 11, men vi har ju börjat fundera litegrann ändå. Min kille har tyvärr blivit ganska besviken på sina vänner sedan vi blev ihop (de beter sig som om han vore en annan person bara för att han skaffade tjej och flyttade ihop, trots att han aldrig tackat nej till en fest med dem och jag aldrig nekat honom heller.... tråkigt att det ska bli så!) så ingen av dem känns ett dugg aktuell. Då återstår mina vänner... Av dem är det väl två tjejkompisar som jag upplever varit riktigt engagerade och intresserade av barnet, men av dem pluggar jag med men hon är egentligen från södra Sverige och lär väl återvända dit så då kanske barnet inte får träffa henne så ofta.

Sedan är det min killes småsyrror som är väldigt barnkära och en av dem började nästan gråta av lycka då vi berättade om den stora nyheten! Men kan en gudförälder vara 15 eller 17? Är det ungt? Och då blir det kanske så orättvist om vi bara väljer en av dem? Hade hemskt gärna velat ha min tjejkompis annars...

Måste man förresten ha en gudpappa och en gudmamma???? Eller kan det vara två gudmammor t ex? Jag har en del killkompisar men ingen som känner sig i närheten av att vara redo för minsta ansvar för ett barn, tror inte heller att de skulle riktigt förstå eller känna sig ens mogna för att bli gudföräldrar!

Råd någon?

• SaraLotta

Vi har pratat om att ha två gudfädrar åt vårt barn. Tänker be min bror och min sambos ena barndomskamrat! Vi har dock båda flera syskon, men känner att det här kan bli bra istället, för det finns väl inget som säger att det MÅSTE vara en kvinna och en man???

• Jossebell

Mia W jag tycker att de här syrrorna låter som en förträfflig ide att ha till faddrar! Om bara ett par år så är de ju själv i fertilålder och faddrar är ju något man har hela uppväxten.

Svar på tråden Välja gudföräldrar?