• skånetös78

Morotskaka, kan man göra den långt i förväg?

Tänkte för första gången i mitt liv baka en morotskaka och bjuda gäster på imorgoneftermiddag, men nu undrar jag om den blir torr av att göras idag och serveras imorgon? Eler kanske den rent utav blir ännu godare om den får stå tills dess? Hjälp!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Morotskaka, kan man göra den långt i förväg?
  • Mauan

blir godare men du kan vänta med glasyren

• Bonzan

Jag har gjort många morotskakor genom mina år som kock. Gör den idag men glasera den imorgon så slipper du att den blir "geggig".

Lycka till
  • skånetös78

Åh vad perfekt, då ska jag genast sätta igång men fixar glasyren imorgon!
    Bonzan, har du något supergott recept på lager kanske? Känns lite vanskligt att bara slumpmässigt välja ett från nätet när man aldrig gjort denna kaka tidigare!

• Mauan

Jag är ingen kock men jag lovar att min morotskaka är supergod!

Ugn: 175 °C

2 ägg
    2 dl socker
    3 dl fint rivna morötter
    1 ½ tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl olja
    1 tsk kanel

Gör som vanlig sockerkaka men mjöla formen istället för bröa.

Glasyr:
    150 g philadelphiaost
    25 g rumsvarms smör (ej margarin)
    2 dl florsocker

Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter..

• Mama72

Du kan med fördel baka den idag, men inte lägga på glasyren. Ett tips... jag brukar ha glasyren i en skål bredvid för det är inte alla som vill ha eller tycker om den.

• skånetös78

Bonzan: Hade tänkt mig göra den i en rund springform.
    Mauan: Då kör jag på ditt recept eftersom Bonzan verkar vara offline just nu när dottern äntligen somnat och jag tänkte baka!

• Mauan

Gör det, du kommer inte ångra dig!!

Om du vill garnera kan du lägga citronmeliss på tårtan elelr kanske göra nån morot i marsipan...

• Mollymajs
    Mauan skrev 2009-07-22 14:55:53 följande:
    Jag är ingen kock men jag lovar att min morotskaka är supergod!Ugn: 175 °C2 ägg2 dl socker3 dl fint rivna morötter1 ½ tsk bakpulver1 tsk vaniljsocker1 dl olja1 tsk kanelGör som vanlig sockerkaka men mjöla formen istället för bröa.Glasyr:150 g philadelphiaost25 g rumsvarms smör (ej margarin)2 dl florsockerGrädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter..
    Lite mjöl ska det i smeten va
  • Mauan
    Mollymajs skrev 2009-07-23 14:38:48 följande:
    Lite mjöl ska det i smeten va
    oj, det har jag till och med glömt att skriva i min nya receptbok, har för mig att det är 2 ½ dl ...fast kan lika gärna vara 3 dl
  • Mollymajs
    Mauan skrev 2009-07-23 17:19:48 följande:
    oj, det har jag till och med glömt att skriva i min nya receptbok, har för mig att det är 2 ½ dl ...fast kan lika gärna vara 3 dl
    Satt o letade morotskaka recept o den första sidan ja fick upp va erantråd men tyckte det verkade lite väl o våga baka den utan mjöl Ja hade i 2 dl o det blev kanon.
  • skånetös78

Mauan: Jag upptäckte när jagplockade fram grejerna till baket att det inte fanns något mjöl med i receptet men jag måttade i lite så det verkade bli en lagom smet. Blev nog ca 3dl och kakan blev kanongod!
    Alla berömde den och även min man som var skeptisk från början tyckte att den var suverän! Så tusen tack för receptet!

• Mauan
    skånetös78 skrev 2009-07-23 20:07:13 följande:
    Mauan: Jag upptäckte när jagplockade fram grejerna till baket att det inte fanns något mjöl med i receptet men jag måttade i lite så det verkade bli en lagom smet. Blev nog ca 3dl och kakan blev kanongod! Alla berömde den och även min man som var skeptisk från början tyckte att den var suverän! Så tusen tack för receptet!
    Hej, vad bra att den var god...

Ska leta upp min orginalreceptbok...
Svar på tråden Morotskaka, kan man göra den långt i förväg?