recept på fiskgratäng m. potatismos?
Hej! Någon som har ett gott (och gärna lättlagat) recept på fiskgratäng med potatismos? Hittar bara utan mos...
Hej! Någon som har ett gott (och gärna lättlagat) recept på fiskgratäng med potatismos? Hittar bara utan mos...
Superenkelt med pulvermos, pulversås och frusna torskfiléer:
Tina 1 eller 2 torskfiléblock, beroende på hur hungriga ni är
Gör en sats med potatismos, så mycket ni vill ha. 8 portioner till två block blir bra.
En eller två påsar hollandaisesås... men ha inte så mycket fett i som står på paketet, blir lite äckligt tycker jag.
Ta en ugnsfast form, lägg filéerna i mitten och potatismoset runt om. Lägg fyllning ovanpå torsken. Ex. lök, räkor, kräftor, champinjoner. Så mycket du vill ha... och sen hollandaisesåsen över.
30 minuter i 250 grader. Tror jag... glömmer alltid, så jag brukar kolla i kokboken på något annat fiskgratängrecept.
tackar! det låter gott och inte allt för krångligt.....
Smaskigt och inte så dyrt blir det med hela champinjoner som fyllning. Bara halvfabrikat... fusk, men gott!
Man kan även använda bearnaisesås istället för hollandaise
*smarrigt*
Du kan ta vilket fiskgratängrecept som helst och bara lägga mos i kanten.
Jag brukar fuska till vardags och köper
* skivad annans eller champinjoner på burk alt frysta räkor
* fisk (färsk helst men annars fryst)
* någon fisksås i påse (Hollandaise, Smögensås eller liknande) och gör dubbel sats om både jag och sambon vill ha lunchlåda.
* lägger fisken i en smord form
* saltar och pepprar med citronpeppar
* slår på såsen (som jag givetvis tillrett enligt anvisningarna på påsen först)
* lägger på annansskivor eller champinjoner alt. räkorna
* mer citronpeppar
* några ostskivor
Skjuts in i ugnen. 175 grader ca 45 minuter
Under tiden hinner jag skala potatis och göra eget luftigt mos med mjölk, smör och muskotnöt, salt och peppar.
Hade det varit till lite festligare middag hade jag gjort såsen själv från grunden, köpt lyxigare råvaror och gjort moset innan så jag fått med det i formen också.
tack!!!
* Torskblock
* Tomater
* Lök
* Sparris
* Hollandaisås
* Riven ost
Dela fisken i bitar, lägg i en form, salta och peppra lite. Förstek fisken i ugnen i 8-10 minuter i 200-225 grader.
Klicka mos runtom fisken, lägg över tomater, lök och sparris, häll över såsen och strö över lite ost.
In i ugnen ca 30 minuter till.
Jag brukar oxå göra fisk med äggsås i ugnen.
Förbered fisken som i mitt förra inlägg.
Potatismos runt, häll över såsen och in i ugnen 30 min till i 200 grader.