• mariah2

godaste såsen till älgkött/oxfile???

Till helgens middag tänkte jag tillaga ett gott kött men behöver tips på en god sås att servera till. Vet inte än om det blir älgkött eller oxfile men jag kan tänka mig att det som passar till det ena även passar till det andra.

• Svar på tråden godaste såsen till älgkött/oxfile???
  • Lena

rödvinssås bestående av buljong, rödvin och vispgrädde.

• k girl

Murkelsås är outstanding till både nöt- och älgfilé. Jag brukar göra den på finhackad vitlök, murklor, grädde och köttbuljong. Använd vispgrädde, det tar fram svampsmaken bäst.

Älgkött är ganska magert, så personligen tycker jag att det kräver lite fetare tillbehör än vad oxfilé gör. Oxfilén kan trivas bra med en rödvinssås (skulle dock ALDRIG sätta grädde i den, jag gör min på shalottenlök, kalvbuljong och rödvin som får reducera länge samt blankar av den med smör) men jag skulle hellre välja en gräddbaserad, mustigare sås till älgköttet - till exempel whiskeysås.

• mariah2

Jag har plockat murklor en gång i tiden men aldrig ätit dem. Var får man tag i dem? färska, frysta...? Kan inte minnas att jag sett dessa svampar i butik. Är inte murklor väldigt giftiga om man inte tillagar de rätt?

• linjes

murkelsås
    kantarellsås eller rödvinssås

mariah2 skrev 2009-07-23 10:22:04 följande:
    Jag har plockat murklor en gång i tiden men aldrig ätit dem. Var får man tag i dem? färska, frysta...? Kan inte minnas att jag sett dessa svampar i butik. Är inte murklor väldigt giftiga om man inte tillagar de rätt?
    jo dom ska förvällas 2 ggr innan dom tillreds
  • grata

En kall sås på creme fraiche och hjortronsylt, salta lite och låt stå kallt ett tag. Brukar vi alltid äta till älgstek och tjälknöl.

• k girl
    mariah2 skrev 2009-07-23 10:22:04 följande:
    Det finns murklor i konservburk på butik, Fammarps. De smakar helt okej. Vi brukar plocka murklorna, sedan får de torka rätt länge (vi har mycket så det brukar bli sisådär ett år) och så förvälls de innan tillagning.
Svar på tråden godaste såsen till älgkött/oxfile???