• Emling

Bebis med ansiktet uppåt?!

Är det någon som har erfarenhet av att föda bebisen med pappan först istället för med bakhuvudet som är det normala?
    Min bebis ligger med ansiktet uppå mot min mage och kommer förmodligen att födas med pannan först. Min bm sa att det är lite jobbigare att föda så för huvudet kan ju inte tryckas ihop då men en kompis till mig fick akut snitt när det upptäckte att hennes bebis låg så för den kunde inte sjunka ner.
    Är det någon som fött sin bebis med pannan först som kan berätta hur det gick?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 17:49
    Ska naturligtvis vara föda bebisen med pannan först! Inte pappan! :)

• Svar på tråden Bebis med ansiktet uppåt?!
  • BubbelGuppie

det är mer smärtsamt och tar längre tid min dotter kom så fast de visste inte det innan så jag fick höra efteråt att det var därför jag haft så ont från början (är ändå smärt tålig) så fatta inte riktigt varför inte jag kunde sitta och små prata när jag bara var öppen typ 3 cm, men efteråt förstår jag det... sen som sagt tar det oftast lite längre tid för dem att sjunka ner så att det är dax att krysta... men behöver ju inte vara så för dig då smärta som sagt är individuellt och likaså längden på förlossningen.
    Mina värkar började klockan 5 på morgonen den 9/2 och hon är född 19:47 den 10/2 med sugklocka.

• snuttP

Min son ville komma ut på det sättet. Det fick vi reda på efter ett par timmars krystvärkar då inget hände. Efter 6 timmars krystvärkar föds han med urakut snitt.

• mamman M

Min väninnan har 2 st grav vars barn kom så,,MEN hon hade inga komplikationer ,,MEN hon sa det va lite jobbigare än den bäbis som kom med bakhuvudet först,,MEN ABSOLUT inget hon oroar sej för denna gång säger hon,.

• fröken argbigga

Även om bebisen ligger så nu så kan den vända sig rätt innan/under förlossningen.

Min dotter kom i vidöppen pannbjudning. Det tog ganska lång tid från första värken till hon föddes, flera dygn, och det är tydligen ganska vanligt att det tar lite längre tid när barnet ligger så.
    Hade däremot inte så där sjukt ont, som jag trodde att det skulle kännas, utan klarade mig ganska bra utan någon bedövning alls. Var fullt öppen när jag kom in till fl, fattade inte att det var dags eftersom jag inte kände någon direkt smärta eller tryck nedåt i slidan. Men det gjorde riktigt ont i ryggslutet och tryckte enormt mot ändtarmen i slutet. Åkte in för att jag var tvungen att krysta under värkarna när jag trodde att jag bara var i början på öppningsfsen. 
    Tyvärr avtog krystvärkarna och jag fick värkstimulerande dropp som inte heller var särskilt effektivt, gjorde bara att dottern började må dåligt. Det var tal om sugklocka men hon föddes tillslut med hjälp av yttre press. 
    Har iofs. inget att jämföra med men jag tycker att det var helt ok, även om det inte blev som jag hade tänkt.

• orpan

längre tid vette tusan om det tog...min efter att ambulansen var framme, men det var tyvär mera smärtsamt, bm hotade jag till livet, hubben kunde dra åt...ja ni fattar...dock känndes värk redan som en krystvärk och de gjorde allt för att hindra mig från att krysta...

• carola1977

Har en kompis som fick snittas akut pga att bebisen låg så och inte kom ut. En annan förlöstes med sugklocka och yttre press och gick sönder ganska mycket.

• Tildamamman

Får jag fråga hur du vet att bebisen ligger så? Har du gjort UL som visat det? För jag antar att barnmorskan inte kan känna detta när hon gör den vanliga rutinundersökningen och känner om bebisen är fixerad...

Emling skrev 2009-07-22 17:48:20 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av att föda bebisen med pappan först istället för med bakhuvudet som är det normala? Min bebis ligger med ansiktet uppå mot min mage och kommer förmodligen att födas med pannan först. Min bm sa att det är lite jobbigare att föda så för huvudet kan ju inte tryckas ihop då men en kompis till mig fick akut snitt när det upptäckte att hennes bebis låg så för den kunde inte sjunka ner.Är det någon som fött sin bebis med pannan först som kan berätta hur det gick?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 17:49Ska naturligtvis vara föda bebisen med pannan först! Inte pappan! :)
  • babyonboard

min yngsta låg så men vände sig tillrätta under förlossningen.

• Emling
    Tildamamman skrev 2009-07-22 22:16:32 följande:
    Får jag fråga hur du vet att bebisen ligger så? Har du gjort UL som visat det? För jag antar att barnmorskan inte kan känna detta när hon gör den vanliga rutinundersökningen och känner om bebisen är fixerad...
    Min BM kände att bebisen låg så. Har känt på den de senaste tre gångerna jag varit där och den ligger fixerad med ansiktet upp åt!
  • Lilltrollet

Min dotter låg så och kom inte ut trots värkar i 21 timmar, värkstimulerande dropp och krystvärkar i 1 timme. De försökte med sugklocka två gånger men den lossnade. Det hela slutade med halvurakut kejsarsnitt och de sövde mig. Dottern har idag ett stor ärr i pannan efter sugklockan som när den lossnade slet med sig en del av skalpen. Det var helt fruktansvärt för alla inblandade.

Bm berättade för mig efteråt att hade de vetat (?)att hon låg som hon gjorde skulle de inte försökt med klocka överhuvudtaget. Förlossningsläkaren som kände efter hur hon låg gjorde en felbedömning. Det är tydligen svårt att känna vad som är bak och fram när bebisarna stått så länge och tryckt mot bäckenet eftersom de svullnar upp i huvudet. Men nästa gång ska de banne mig vara j-ligt säkra innan sugklockan får komma i närheten.

Svar på tråden Bebis med ansiktet uppåt?!