• Anonym (Vill hem!)

flytt till sverige... snälla svar!!

Hej Allihopa!!!

Jag har en frâga... Jag är svensk, bodde i sverige tills jag va 19 år, sen tog jag mitt pick o pack o åkte till spanien och leta jobb!

Nuuu har det gått 8 år, jag blev kär, gifte mig, vi har en son på 6 år och en liten som kommer i januari.
    Vi pratar nästan varje dag om att flytta till Sverige, min man är från argentina. Känner att min upptäcksfärd har gått mot sitt slut och vill vara nära min familj i Sverige..
    Jag har jobbat här i spanien ialla år och jag har alltid haft bra jobb.... OCH NU om jag vill flytta tii sverige innan bebisen föds, finns det nån möjlighet att jag kan få ut FP i sverige? jag hade haft en bra FP här.
    Hade vi fått hjälp att starta upp i sverige?nått typ av bidrag, medan min man studerar svenska? innan han kan börja söka jobb?!

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden flytt till sverige... snälla svar!!
  • antispantis

FP har alla rätt till, men tror i så fall att du bara kommer få det lägsta.

• Dalias mamma

Ni har ju alltid rätt till socialbidrag tills ni har kommit på fötter. Tänk bara på att din man borde söka uppehållstillstånd i god tid, migrationsverket har som mål att handlägga ärenden inom 6 månader. Vissa tar längre tid men dom flesta jag hört om har det tagit ca 4 månader. Detta måste sökas utanför sverige men sen borde han väl iofs kunna vara i sverige så länge beroende på vad han har för slags papper i spanien

• Anonym (Vill hem!)

Dalias mamma skrev 2009-07-22 19:50:51 följande:

Ni har ju alltid rätt till socialbidrag tills ni har kommit på fötter. Tänk bara på att din man borde söka uppehållstillstånd i god tid, migrationsverket har som mål att handlägga ärenden inom 6 månader. Vissa tar längre tid men dom flesta jag hört om har det tagit ca 4 månader. Detta måste sökas utanför sverige men sen borde han väl iofs kunna vara i sverige så länge beroende på vad han har för slags papper i spanien
    Hej! Tack för svar!!
    Han har bott i spanien i 8 år, vi är gifta sen 5 år tillbaka och han är registrerad som min man i sverige och och som min man har han uppehålls tillsånd här i spanien. Jag har fyllt i papperna till migrationsverket väntar nu på ett utdrag från skatteverket i sverige, för att sedan presentera alla papper på konsulatet. Måste vi vänta i spanien på att papperna gått igenom?? eller kan vi flytta till sverige medans vi väntar?
  • Anonym (Vill hem!)
    antispantis skrev 2009-07-22 19:32:01 följande:
    FP har alla rätt till, men tror i så fall att du bara kommer få det lägsta.
    Tack för svar!
    Det känns lite surt att man ska få det minsta med tanke på att om jag stannat här dom första månaderna hade jag fått 2500? för barnet i en klumpsumma och sedan en bra FP.
  • Callistrate

Eftersom din man har uppehållstillstånd i ett annat EU-land så vet jag faktiskt inte hur reglerna ser ut. Min syster är gift med en man från Turkiet och när de sökte hanns uppehållstillstånd fick han INTE lov att vistas i Sverige förän allting var klart. Jag tycker dock att det borde se annorlunda ut för er eftersom ni som sagt redan befinner er i EU.

• Anonym (Vill hem!)
    Callistrate skrev 2009-07-22 20:03:28 följande:
    Eftersom din man har uppehållstillstånd i ett annat EU-land så vet jag faktiskt inte hur reglerna ser ut. Min syster är gift med en man från Turkiet och när de sökte hanns uppehållstillstånd fick han INTE lov att vistas i Sverige förän allting var klart. Jag tycker dock att det borde se annorlunda ut för er eftersom ni som sagt redan befinner er i EU.
    Jo jag hoppas på det!! :)
  • Anonym (vilja)

Så avundsjuk på din livsstil! Var glad för de erfarenheter du har, du beskriver just nu min livsdröm

• Anonym (Vill hem!)

Anonym (vilja) skrev 2009-07-22 20:04:21 följande:

Så avundsjuk på din livsstil! Var glad för de erfarenheter du har, du beskriver just nu min livsdröm
    Oj söta du!!! Hahahahah!
    Pga omständigheterna här i spanien med den ekonomiska krisen ser framtiden inte så bra ut!
    Jag jobbar på en revisionsbyrå och jobbar med spanska myndigheterna... Tyvär har det blivit så att dom rika har blivit välldigt rika och dom fattiga/arbetarklassen fattigare än någonsin! Min man blev av med sitt jobb han hade varit på i 7 år för ett år sen och sedan dess har det varit omöjligt hitta nått fast! Och här finns ju tyvär inte samma stöd som man kan finna i sverige.

O du!! Man ska leva ut sina drömmar!!
  • Dalias mamma

Jag tror att han har rätt att vistas i sverige under tiden ni väntar men han kommer inte ha rätt till bidrag. Vilken vecka är du i nu? Fixa intyg på graviditeten och ansök om förtur på migrationsverket också. Vet du vilket kontor ni kommer tillhöra i sverige (migrationsverket) Vet att det går väldigt långsamt i solna nu. Min kille kom till sverige igår och vi tillhör malmö, det gick jättesnabbt där.

• idisb

men om man är med i eu så får man bo i vilket eu land man vill. Min syster bor i london och gjort det i 14 år och är svensk

Svar på tråden flytt till sverige... snälla svar!!