Hej igen!
Mammy4: TACK! Precis en sån som dig behövde vi här! Jag har fler frågor till dig, så hoppas du kommer tillbaka!
Nu har jag pratat med en mycket trevlig man på LR. Han säger så här (ungefär som mammy4 här ovan alltså):
De första 180 dagarna på sjukskrivningen är semestergrundande och de första 120 dagarna av föräldraledigheten. Får man tvillingar, som jag, är det de första 180 dagarna av föräldraledigheten som är semestergrundande. Då menar han att i princip kommer jag att ha tjänat in hela sommarlovsledigheten och ska antingen få ut det i pengar eller, det lättaste, gå in i tjänst under sommarlovet. Han sa också att de har haft problem med en del arbetsgivare som menar att om man går in i tjänst under sommarlovet ska man också kunna jobba, men att facket i samtliga fall (om jag förstod honom rätt) fått igenom att på en ferietjänst är ferierna just ferier och ska inte beläggas med jobb.
Men nu har jag fortfarande en massa frågetecken? De här 180 dagarna man pratar om, är det arbetsdagar eller alla dagar? Och hur många "semesterdagar" har man på en ferietjänst? Säg att jag får mina tvillingar 1/12 t ex. I så fall har jag varit sjukskriven 108 dagar (alla dagar) och föräldraledig ca 192 dagar när sommarlovet börjar. Det blir då 288 semestergrundande dagar. Detta är 79% av årets alla dagaroch borde ge ca 20 dagar på en semestertjänst. Men hur blir det på en ferietjänst? Mammy4 - hjälp mig? Det känns inte heller som att det går att spara dagar lika enkelt på en ferietjänst, som du pratar om, så att man har när man kommer tillbaka. Jag menar, om man ska gå in i tjänst under sommaren, så blir det ju inte riktigt samma?