• Blåklinten

ni som är lärare och föräldralediga

Hur funkar det med "semester" etc när man är föräldraledig som lärare? Jag t ex är sjukskriven nu och förmodligen fram till min förlossning i jul. Och sedan kommer jag att vara föräldraledig förmodligen hela nästa år. Men någon semester måste ju detta året generera även om jag är sjukskriven och mammaledig? Så att jag kan ta ut några veckor betald semester i sommar, eller? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden ni som är lärare och föräldralediga
  • wesslan 2

Jag är också lärare och gravid! Jag har blivit rådd att ringa lönekontoret, de brukar ha full koll. Jag har dock ännu inte gjort det.

• joplin

Det jag har hört är att de första 140 (tror jag) dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande och jag gissar att det gäller även sjukskrivningen. Nu menar jag alltså inte att du först får 140 dagar för sjukskrivningen och sedan för föräldraledigheten, det är 140 dagar allt som allt. Vet tyvärr inte hur många dagars semester du får för dessa 140 dagar, kanske två veckor? Att ringa lönekontoret är nog ett bra tips, de vet nog bäst.

Skriv gärna in om du får reda på något, jag är också lite nyfiken på hur mycket semester man får nästa sommar.

• Lalalong

Blåklinten
    Nu vet jag iofs inte hur det är med sjukskrivning och huruvida det ger semesterdagar....
    Men lärartjänster är ju väldigt speciella. Eftersom man jobbar 45 timmar i veckan har man "semester" hela sommaren, men det bygger ju på att man jobbat 45 timmar i veckan i ett helt läsår. Om man t.ex. jobbar januari-juni så har man bara lön under halva sommarlovet (ja detta vet du säkert, försöker inte idiotförklara dig, men de som inte är lärare vet oftast inte att det funkar på detta vis så det är mest för övriga besökare i tråden ). Så om man inte jobbar på ett helt läsår så borde man ju inte heller få någon lön under sommarlovet.
    Men som sagt.... nu är det ju inte så att du går arbetslös detta år utan sjukskriven och föräldraledig..... visste inte heller att man fick semesterdagar av föräldraledighet... Men jag tänker så här att eftersom lärare inte har semestertjänster utan ferietjänster så kanske inte heller det funkar på samma sätt...

Detta inlägg har kanske inte gett dig någonting... *l* ber om ursäkt i så fall. Tycker också du ska kontaka kunnigt folk, men istället för lönekontoret råder jag dig att kontakta LR eller Lärarförbundet (vilken du nu är ansluten till) och fråga de!

• Blåklinten

Tack för alla svar! Precis som du skriver Lalalong så är det ju inte riktigt samma sak att ha ferietjänst. Jag har jobbat privat de senaste åren och haft vanlig semestertjänst så det är därför jag inte riktigt har koll på hur det funkar. Nu har jag bytt jobb och är på en ferietjänst, som jag då alltså i praktiken aldrig har börjat på utan blev sjukskriven direkt. Jag vet andra som har jobbat som lärare som "går in i tjänst" på sommarlovet och då får sin vanliga lön under de veckorna och sedan är mammalediga igen under terminen. Det är bara det att det känns inte så kul att be om det när man är i min sits, nytt jobb som börjar med sjukskrivning och mammaledighet. Men så tänkte jag att någon liten semester borde min anställning generera. Jag känner mig inte heller jättebekväm med att ringa lönekontoret och fråga om detta just nu, kanske när det börjar närma sig sommaren. Så LR är väl det hetaste tipset jag fått. Om ni andra får besked eller info någonstans kan ni väl fortsätta skriva i den här tråden, det kan ju vara intressant för alla.

• Mammy4

Hej!
    Jag jobbar som löneadministratör, bl a med lärarlöner.
    180 dagar av sjukskrivning är semesterlönegrundande. (Är man sjuk väldigt länge är 180 dagar semgrundande även de 2 följande åren)
    120 dagar av föräldraledigheten är också semesterlönegrundande.

Att föräldraledigheten är semestergrundande missas ofta på många företag (tyvärr en stor okunskap på många lönekontor, med dåligt utbildade administratörer) så sprid gärna till mammavänner att de har rätt till detta från sin arbetsgivare. (Har man 25 dagars sem så ger det alltså 9 dagar betald sem.)
    Detta är alltså lag - inte kollektivavtalsbundet. Ev kan det finnas koll-avtal med ännu generösare regler.

Det man dock kan komma ihåg att när man sen kommer tillbaka till jobbet efter kanske ett och ett halvt år kanske man inte hinner tjäna in full semester om man börjar mitt i intjänande året (eller läsåret). Så ibland kan man behöva spara för att få full semester när man är tillbaka.
    Man får inte lyfta semesterlön samtidigt som man har f-peng.

Lycka till!

• Blåklinten

Hej igen!
    Mammy4: TACK! Precis en sån som dig behövde vi här! Jag har fler frågor till dig, så hoppas du kommer tillbaka!
    Nu har jag pratat med en mycket trevlig man på LR. Han säger så här (ungefär som mammy4 här ovan alltså):
    De första 180 dagarna på sjukskrivningen är semestergrundande och de första 120 dagarna av föräldraledigheten. Får man tvillingar, som jag, är det de första 180 dagarna av föräldraledigheten som är semestergrundande. Då menar han att i princip kommer jag att ha tjänat in hela sommarlovsledigheten och ska antingen få ut det i pengar eller, det lättaste, gå in i tjänst under sommarlovet. Han sa också att de har haft problem med en del arbetsgivare som menar att om man går in i tjänst under sommarlovet ska man också kunna jobba, men att facket i samtliga fall (om jag förstod honom rätt) fått igenom att på en ferietjänst är ferierna just ferier och ska inte beläggas med jobb.
    Men nu har jag fortfarande en massa frågetecken? De här 180 dagarna man pratar om, är det arbetsdagar eller alla dagar? Och hur många "semesterdagar" har man på en ferietjänst? Säg att jag får mina tvillingar 1/12 t ex. I så fall har jag varit sjukskriven 108 dagar (alla dagar) och föräldraledig ca 192 dagar när sommarlovet börjar. Det blir då 288 semestergrundande dagar. Detta är 79% av årets alla dagaroch borde ge ca 20 dagar på en semestertjänst. Men hur blir det på en ferietjänst? Mammy4 - hjälp mig? Det känns inte heller som att det går att spara dagar lika enkelt på en ferietjänst, som du pratar om, så att man har när man kommer tillbaka. Jag menar, om man ska gå in i tjänst under sommaren, så blir det ju inte riktigt samma?

• joplin

Jag har förstått det så att man inte kan gå i tjänst under sommarlovet om du inte arbetat läsåret innan eftersom du arbetar in det med 45 timmars arbetsvecka. Har du inte jobbat har du inte haft de där fem extra timmarna. Däremot har du självklart rätt till din intjänade semester. Jullov, sportlov och påsklov kan du däremot gå i tjänst på eftersom de inte är inarbetade utan ingår i tjänsten och du har rätt att bryta ledigheten tre gånger (?) på ett år. Under dessa lov har rektor rätt att ge dig arbetsuppgifter om du går i tjänst, men det kan inte vara vad som helst utan måste vara något som stämmer överens med din tjänst. Jag tror inte att det är så många rektorer som sitter och uppfinner arbetsuppgifter till lärare som går i tjänst på lov, de har nog annat att göra så risken att du måste jobba är liten.

För mig, som ska vara ledig ett och ett halvt läsår och börja om att jobba i januari 2007 innebär det att jag den första sommaren (2006) har x antal dagar semester eftersom 120 dagar av min föräldraledighet varit semstergrundande. Under resten av den sommaren får jag ta ut föräldrapenning. Jag har sedan betalt halva sommarlovet 2007 eftersom jag jobbat vårterminen, men får inget för den andra halvan eftersom jag var ledig ht 2006. Jag måste alltså spara dagar till dess eller vara utan ersättning.

Vet inte om jag har missförstått allt, det är bra att Mammy4 som har lite koll hittade tråden. Har faktiskt hört om någon, kommer inte ihåg vem, som gick i tjänst på sommarlovet.

• Blåklinten

Joplin: mannen på LR menade att jag kunde antingen gå i tjänst på sommarlovet eller få ut det i pengar, men det lättaste för alla var om jag gick i tjänst. Så det verkar som om man kan göra det.

• Lalalong

Blåklinten
    Japp på LR finns det bara trevliga människor!!
    Var någonstans i detta avlånga land bor du och vem kontaktade du? Alltså var det lokalombud, kommunombud eller regionalombudsman-... eller något annat ?
    Skönt att du fick lite svar i alla fall, fast tråkigt att inte alla frågetecken riktigt rätats ut...

Joplin
    Alltså gå i tjänst på sommaren kan man ju göra, men det genererar ju aldrig mer pengar än vad man tjänat in. Som jag förstått det så ger både sjukskrivning och föräldraledighet semester. Denna semester måste man ju ta ut på något sätt. Antingen då i reda pengar som att man får semesterersättning på kortare vikariat. Eller så tar man ut de i betalda semesterdagar. Alltså går Blåklinten i tjänst under de veckor hon kan få semester för och tar under dessa veckor semester. På detta vis får hon ut de semesterpengar hon har rätt till samtidigt som hon sparar föräldradagar. Väldigt praktiskt!
    Men som sagt, det generar ju inga pengar som hon inte tjänat in. Under sommarlovet tjänar man inte in några "semesterdagar" eftersom man inte jobbar de 45 timmar i veckan som krävs för att man på sommaren ska kunna kvittera ut sin ferielön...

Hoppas jag förstått det rätt bara

• joplin

Lalalong: Det var ungefär så jag menade när jag skrev att man självklart kunde ta ut den semester man på något sätt tjänat in. Jag trodde att hon menade att det gick att gå i tjänst med lön under hela sommaren, vilket inte riktigt fungerar som jag har förstått det.

• Lalalong

joplin
    Nä det kan ju inte gå.... det skulle vara jätte konstigt ju

• Blåklinten

Jag tror vi har fattat ungefär samma allihop. Jag menade gå i tjänst under den period man har tjänat in semester, det vara bara det att just i mitt fall bedömde den trevlige mannen på LR det som att det blev ungefär hela sommarlovet.

• Lalalong

Skönt att det finns en tråd är där folk faktiskt är överrens *fniss*
    Jätte bra ju att det verkar bli så lång period!
    Lycka till med allt!!

• joplin

Då måste det ju stämma! Eftersom vi alla är överens, tänkte jag.

Svar på tråden ni som är lärare och föräldralediga