gluten o laktosfritt
ska baka 2 olika bakelse som den ena ska vara glutenfri och den andra laktosfri, men har dåligt med ideér just nu. någon som kan hjälpa mig lite?
ska baka 2 olika bakelse som den ena ska vara glutenfri och den andra laktosfri, men har dåligt med ideér just nu. någon som kan hjälpa mig lite?
Har inga direkta tips men är det just bakelse du vill/ska baka? Annars är pajer enkelt att göra även till allergiker.
Min erfarenhet av att baka glutenfritt är att degen blir grymt kletig och det är svårt att ens göra vanliga bullar av den.
Laktosfritt däremot är ju nästan som vanligt
Har du googlat något? Finns säkert bra recept att hitta på nätet, kolla celiakiförbundets sida om de länkar till recept osv.
Hoppas du hittar något eller att någon här kan hjälpa dig....
ska göra 2 bakelser itälet för bröllopstårta, så de ska ju ar i den stilen e de tänkt. så lite finare än pajer
Ah ok då förstår jag
Svårt med bakelser men kanske kan nedan vara något (som är glutenfri):
http://www.hemmetsjournal.se/hj/Recipe.aspx?id=5605&RecipeID=5060
El denna som är både mjölk- och glutenfri:
http://www.matklubben.se/recept/budapestrulle_bakelse_gluten-_och_mjoelkfri_10500.html
Bara lite tips då mitt förra inlägg var ganska tipslöst
Hoppas du hittar något som passar som alternativ till bröllopstårta och passar alla och självklart är gott med då
Du kan göra en typ av lyxiga rulltårtsbakelser med marsipan. Du kan anpassa detta recept så att du bara behöver göra en bakelse.
Gör en gluten- och laktosfri rulltårta genom att ta samma ingredienser som i ett vanligt recept men byt ut vetemjöl mot glutenfritt mjöl. Fyll rulltårtan med t.ex. hallon samt vaniljkräm. Till vaniljkrämen kan du använda Ekströms kokmarsán, just den är både laktos- och glutenfri. Du kokar den med laktosfri mjölk. Rör gärna ner vispad laktosfri grädde också i vaniljkrämen så blir den god.
Kavla sedan ut Odense marsipan (t.ex. den naturvita) och linda in rulltårtan (hela långa) i marsipanen. Skär i portionsbitar och spritsa grädde på toppen samt dekorera med färska hallon och citronmeliss.
Den färdigkavlade marsipanen fungerar oftast inte för den kan innehålla t.ex. rester. Så läs noga på innehållsförteckningen.
Dessa bakelser kan du ju anpassa t.ex. efter färgtema. Lila tema: Använd blåbär, och vit marsipan. Rosa tema: Använd rosa marsipan och hallon eller jordgubbar.
Lycka till!
HAr du bakat ännu? Annars rulltårta med potatismjöl o laktosfritt margarin. Sedan skär du i skivor och gör fina bakelser med laktosfri grädde.