• jotsmamma

feta ost! Hjälp åker till Grekland på söndag!!!

Hallå!

Hjälp mig med en fråga!

Jag ska på semester i Grekland två veckor nu på söndag! Har en undran som ni kanske kan hjälpa mig att lösa!?

Kan jag äta FETA ost i grekland? Är gravid i vecka fem! Eller ska jag undvika detta?

Hjälp mig! Jag som älskar en grekisk sallad med feta ost.

Något annat i ostväg som jag bör undvika?

• Svar på tråden feta ost! Hjälp åker till Grekland på söndag!!!
  • tinis77

Jag hade nog inte vågat det.. All ost som inte är pastöriserad ska undvikas.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08*
  • Lilla Bus

När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.
    Källa: Livsmedelsverket

Jag är tokig i fetaost nu. Är i v.25

• Madelah

Jag var i Grekland för två veckor sen och åt hur mycket fetaost som helst :). Jag åt även all annan ost och annat som fanns på buffebordet....jag mådde verkligen jättebra av all supergo mat där. Så njut av fetaosten!

PS. Är i vecka 24 och bebisen sparkar som bara den :).

• Melike

jag har under båda två av mina graviditeter ätit feta ost o all möjlig ost, och det har även min mamma o mormor o mormorsmor m.m. gjort innan den här jäkla listan kom fram! Mina barn är jätte friska och jag har varit jätte nöjd o glad åt mina beslut.

• Melike

Tänk alla Turkar och Greker som har dessa produkter i mat kulturen och är gravida, tror du de avstår från ost då??? nee de tittar tillome snett på en när man frågar...

• jotsmamma

Ha, ha...

Ni har nog rätt. Det är nya tidens försiktighet som spökar!

Vi får väl se när jag kommer hem om det blivit någon FETA ost!!! :)

Nu ska vi ÅKA!!!!

• Hanna36
    jotsmamma skrev 2009-07-24 09:18:58 följande:
    Ha, ha...Ni har nog rätt. Det är nya tidens försiktighet som spökar!Vi får väl se när jag kommer hem om det blivit någon FETA ost!!! :)Nu ska vi ÅKA!!!!
    Ja, men det finns ju en anledning till att man ska vara försiktig med opastöriserad ost oxå. det är ju inget de har hittat på för att vara elak mot gravida!
    Jag skulle aldrig våga chansa på att äta fetaost om jag inte visste säkert att den var pastöriserad.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Listeria monocytogenes
      Var finns bakterien?

Listeriabakterien är allmänt spridd i naturen och finns därför på många av våra livsmedelsråvaror. Den etablerar sig också lätt som husflora i vissa miljöer, till exempel i lokaler för livsmedelstillverkning. Bakterien bildar där så kallad biofilmer. Det är fläckar av bakterier som gärna sätter sig på oåtkomliga platser och är svåra att avlägsna. Därifrån kan de förorena livsmedlen under tillverkningsprocessen, vilket ställer till stora problem i vissa livsmedelsindustrier.

Det som utmärker listeria är att den kan växa i kylskåpstemperatur, i vakuumförpackningar och förpackningar med så kallad modifierad atmosfär. Bakterien växer långsammare ju lägre temperaturen är. Ju längre tid livsmedlet förvaras desto större är risken att bakterien växer till skadliga halter. Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar. Bakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, cirka 70° C.

Livsmedel där det finns risk för listeriasmitta är sådana där bakterien får möjlighet att föröka sig under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och som inte upphettas innan den äts. Exempel är vakuumförpackad rökt och gravad fisk, skivad skinka, patéer, dessertostar (mögel- och kittostar) och kall färdigmat. Tillhör man någon av riskgrupperna, se nedan, bör man uppmärksamma denna typ av livsmedel särskilt. Läs mer om kostråd nedan.

Riskgrupper

I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling.

Listeria kan infektera flera olika organ i kroppen och symtomen kan därför variera mycket. Gravida kan få influensaliknande symtom eller vara symtomfria. Under infektionen kan fostret smittas vilket i värsta fall kan leda till missfall eller allvarligt sjukt barn. Detta är mycket ovanligt. Det kan dock finnas ett mörkertal som gör att det verkliga antalet som smittas är större. För att minska risken att smittas rekommenderas gravida att undvika vissa livsmedel, se nedan.

Den vanligaste sjukdomsbilden hos äldre och personer med nedsatt immunförsvar är blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation. Även klassiska mag- och tarmbesvär kan förekomma. För riskgrupperna är listeriainfektion en mycket allvarlig sjukdom med hög dödlighet, cirka 20-30 procent.

Tillhör man inte någon av riskgrupperna är situationen vanligtvis en helt annan. De flesta får sannolikt i sig stora mängder listeria utan att bli sjuka.

Kostråd för gravida

Även om risken att smittas av listeria är mycket liten kan följderna för fostret bli allvarliga om man smittas under graviditeten. Genom att vara försiktig med vissa livsmedel kan man minska risken ytterligare och Livsmedelsverket ser därför som sin skyldighet att informera om detta.

Sätt in kylvaror i kylskåpet direkt efter inköp. + 4ºC är en bra temperatur.

Ju lägre temperatur ett livsmedel förvaras i, desto långsammare växer bakterierna.
    Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt.
    Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Bakteriernas tillväxt påverkas av många olika faktorer, till exempel i vilken temperatur varan förvaras. Därför är bäst före-dag inte alltid en säker gräns. Om man undviker varor mot slutet av hållbarhetstiden är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Exempel på produkter är skivad skinka och korv, kall färdigmat som sallader, smörgåsar, patéer och röror.
    Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg. Ostguide

Välj

Undvik

Hårdost, som grevé, herrgård, prästost  Mögelost, exempelvis brie, camembert, gorgonzola, chèvre, även om den är gjord på pastöriserad mjölk Parmesanost, både gjord på pastöriserad och opastöriserad mjölk Kittost, till exempel vacherol, taleggio och munster, även om den är gjord på pastöriserad mjölk Smältost och annan bredbar ost i tub eller plastask, gjord på pastöriserad mjölk   Färskost och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk Fetaost gjord på pastöriserad mjölk  Fetaost gjord på opastöriserad mjölk Mozarella, Ricotta, Halloumi - nyförpackade    All ost som hettas upp tills det bubblar, till exempel i såser och gratänger   

Läs mer om kostråd för gravida på länken till höger.

Utbrott/fall

Smittspårning av listeriainfektioner försvåras av den långa inkubationstiden, det kan dröja flera veckor innan symtomen visar sig. Därför är det ovanligt att man lyckas identifiera smittkällan.

År 2007 orsakade en norskproducerad camembertost från ett gårdsmejeri ett listeriosutbrott omfattande minst 20 personer i Norge. De flesta var patienter på ett sjukhus. En gravid kvinna drabbades också, hennes tvillingfoster dog. Osten var gjord på pastöriserad mjölk. Listeria påvisades i saltlake som använts till osttillverkningen.

Ett stort utbrott i Sverige 2001 av en mindre allvarlig typ av listeriainfektion (mag-tarmbesvär) orsakades troligen av en färskost gjord på opastöriserad mjölk från ett gårdsmejeri. Mycket höga halter av bakterien i osten rapporterades.

1994-1995 orsakade vakuumförpackad gravad eller varmrökt regnbågslax ett listeriautbrott omfattande 6-8 personer. Två personer dog. Senare år har vakuumförpackad kallrökt lax, vakuumförpackad kokt skivad medvurst och brieost av okänt ursprung associerats med sporadiska fall av listerios. 

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10435&epslanguage=SV

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden feta ost! Hjälp åker till Grekland på söndag!!!