• Anonym

Får blåmärken.. tar trombyl!!

är i tidigt graviditet nu.. v 12...får trombyl första gången pgv tidigare mf.. har fått massa blåmärken nu i benen.. är det farligt?? varför får jag det?? någon med erfarenhet??

• Svar på tråden Får blåmärken.. tar trombyl!!
  • Anonym (em)
    Anonym skrev 2009-07-22 22:04:44 följande:
    är i tidigt graviditet nu.. v 12...får trombyl första gången pgv tidigare mf.. har fått massa blåmärken nu i benen.. är det farligt?? varför får jag det?? någon med erfarenhet??
    Vad har du för dos? 75mg? Om du har det är det bra dos.

Trombyl hindrar blodplättarna i blodet från att kletas samman vilket gör det svårare för blodet att koagulera. Det är därför du får trombylen efter tidigare missfall.

Men det gör ju att blodet får svårare att koagulera på andra ställen också tex i huden. Hela tiden brister små små blodkärl hos friska människor men mha blodplättarna lagas de små bristningarna så de aldrig blir blåmärken.

Blåmärken på benen är i sig inte farligt. Men kanske ska du prata med din läkare om det här.. kan ju vara så att du faktiskt har blod som har lite svårare att koagulera redan från början så att du faktiskt inte behöver trombyl.
  • Anonym

Anonym (em) skrev 2009-07-22 23:41:49 följande:

Vad har du för dos? 75mg? Om du har det är det bra dos.Trombyl hindrar blodplättarna i blodet från att kletas samman vilket gör det svårare för blodet att koagulera. Det är därför du får trombylen efter tidigare missfall.Men det gör ju att blodet får svårare att koagulera på andra ställen också tex i huden. Hela tiden brister små små blodkärl hos friska människor men mha blodplättarna lagas de små bristningarna så de aldrig blir blåmärken.Blåmärken på benen är i sig inte farligt. Men kanske ska du prata med din läkare om det här.. kan ju vara så att du faktiskt har blod som har lite svårare att koagulera redan från början så att du faktiskt inte behöver trombyl.
    det är 75 mg.. jag måste ha dem tabletterna för jag har haft en tidigt och 2 väldigt sena *mf* så dem har hittat små små blodproppar i moderkakan..dem här blåmärkerna jag har fått gör det liite ont oxå..jag undrade det kanske va *proppar* som har bildads trots att jag tar dem tabletterna..
  • Anonym (em)
    Anonym skrev 2009-07-23 00:03:48 följande:
    Anonym (em) skrev 2009-07-22 23:41:49 följande:
    det är 75 mg.. jag måste ha dem tabletterna för jag har haft en tidigt och 2 väldigt sena *mf* så dem har hittat små små blodproppar i moderkakan..dem här blåmärkerna jag har fått gör det liite ont oxå..jag undrade det kanske va *proppar* som har bildads trots att jag tar dem tabletterna..
    Näää.. det är det säkert inte. Det kan däremot göra ont när blod kommer utanför blodkärlen. Blod i sig är smärtretande för nervtrådarna runt om i huden.

Proppar i benen brukar oftast vara i de djupa kärlen som inte är i kontakt med huden och symtomen är inte blåmärken utan smärta och svullnad i hela tex underbenet.

Ett tips: använd stödstumpor! Kan mosa ihop ytliga blodkärl så kanske du får mindre blåmärken (i alla fall på benen) samt minskar svullnad i benen som både kan vara obekvämt samt belastar kärlsystemet.

Och: ha det så bra och lycka till med graviditeten!
  • Anonym

Anonym (em) skrev 2009-07-23 00:46:04 följande:

Näää.. det är det säkert inte. Det kan däremot göra ont när blod kommer utanför blodkärlen. Blod i sig är smärtretande för nervtrådarna runt om i huden.Proppar i benen brukar oftast vara i de djupa kärlen som inte är i kontakt med huden och symtomen är inte blåmärken utan smärta och svullnad i hela tex underbenet.Ett tips: använd stödstumpor! Kan mosa ihop ytliga blodkärl så kanske du får mindre blåmärken (i alla fall på benen) samt minskar svullnad i benen som både kan vara obekvämt samt belastar kärlsystemet.Och: ha det så bra och lycka till med graviditeten!
    Tack så mkt!!
Svar på tråden Får blåmärken.. tar trombyl!!