• Anonym (mamma)

Hjälp, min 2,5 åring bits =(

Någon som har samma problem med sitt/sina barn. Hur har ni försökt att lösa problemet. Vi har förklarat att det är farligt att bitas, att det gör väldigt ont osv..mm Men inget hjälper, känner mig som en dålig förälder. Exempel: Vi var borta ikväll, där fanns barn i ungefär samma ålder. Och just nu är mycket "mitt" tycker barnen, när den andra vill låna. När då komminikationen inte fungerar tar vårt barn hjälp med tänderna, detta ett fler tal ggr ikväll. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Hjälp, min 2,5 åring bits =(
  • Birgitta L

Svar till Anonym (mamma):

Avled honom och försök ligga steget före, dvs. ta bort honom innan det sker.
    När så små barn bits är det en ren reflex, de har inget ont uppsåt med att bitas.

• Anonym (mamma)

Har försökt med det oxå, men man står ju inte precis intill hela tiden när barn leker.
    Hoppas så att det ska få ett slut. Det är ju synd om dom som blir bitna och så är det definitift inte bra. Känns väldigt jobbigt just nu.

Någon mer som vill dela med sig av råd och tips?

• Anonym

Sätt munkorg! det gör man ju men hundar när dom bits :P

• Anonym (mamma)

*puffar*

• Anonym (mamma)

Ingen???

• Anonym (mamma)

Puff puff

• Anonym

Min son är 2 år och 4 månader. Han bits också ofta. Vi tror att det kan ha med talet att göra, han pratar nämligen väldigt lite. Så bitandet kanske är ett sätt att uttrycka sig/ta kontakt. Hur har er son det med talet?

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-07-28 21:39:47 följande:
    Min son är 2 år och 4 månader. Han bits också ofta. Vi tror att det kan ha med talet att göra, han pratar nämligen väldigt lite. Så bitandet kanske är ett sätt att uttrycka sig/ta kontakt. Hur har er son det med talet?
    När bitandet började så var talet inte så långt kommit, men nu bubblar det av ord och sång. Problemet började på dagis typ i dec och har sen fortsatt periodvis. Vill tillägga att där är fler barn på dagis som bits och vårt barn har även blivet biten där. Vet inte rikigt hur jag ska göra.
    Pratade även med dagis innan sem och då hade det inte varit några insidenter på ett bra tag.
    Kändes så skamset när det händer, man känner sig som en dålig förälder.

Hur hanterar ni det när er son bits?
  • Anonym (mamma)

66 klick och "bara" 2 har svarat...
    Inte fler som har råd, eller går igenom samma???

• Anonym (mamma)

Hmm menar 3 =)

• Anonym (x)

Många barn bits i den åldern. Tycker inte att du ska känna dig som en dålig förälder. Det är en del av utvecklingen för många barn och det går över. Fortsätt säg till barnet att det är inte bra att bita andra barn (vuxna) och du ska se att barnet slutar så småningom.

• Anonym (mamma)

Tack för era svar :)
    Det har faktiskt varit lungt på bitfronten nu, men i morgon är det dax för dagis, får se hur det går.
    Hoppas så att det kommer att fortsätta vara lugnt på den fronten nu.

Svar på tråden Hjälp, min 2,5 åring bits =(