• kasse

Böld i rumpan

Hej.
    Märkte idag att jag hade en böld/knöl eller något sånt i rumpan.
    Har haft det här en gång tidigare, men det var för flera år sen.
    Då vågade jag inte kolla upp det, så jag väntade någon månad till det var borta.
    Första gången jag hade det så var jag oskuld, så det borde väl inte vara herpes?!
    Tacksam för svar.
    MVH AW

• Svar på tråden Böld i rumpan
  • Nyfiken gul

låter som det skulle vara en hemorojjd...

inget farligt o kan ibland läka ut av sig själv...

Man kan få hemorojjder av diverse olika anledningar

tex:

man är gravid
    äter fel föda så man blir hård i magen o måste trycka på länge för att få ut bajset
    man sitter för mycket, kanske har ett stillasittande jobb
    har för mycket analsex

tex...

• Dezzie

Kan även vara nåt som heter Pilodinalcysta(tvillingcysta). Kolla upp det för om det är en sån så kan det orsaka fistelgångar om du inte tömmer den.

• kasse

Jag kanske ska lägga till att jag är kille, och vad jag fattar så är fistelgångar ngt som flickor får?

Därimot sitter jag hela dagen på skolan, sen nästan hela dagen vid datorn.

• Nyfiken gul

Hur ser bölden ut då??

Ta en spegel o titta o beskriv sen.. Lättare att hjälpa dig då nämligen....

• Dezzie

Fistelgångar är nåt som alla kan få...min morbror fick en cysta+ fistelgångar så det kan nog du få med .. Kolla upp det bara...

• kasse

Det är inte någon finne. Det är jag då säker på.
    Den sitter precis vid "anal-öppningen"

• Wendigo

Absolut, visst kan både män och kvinnor drabbas av fistlar. En fistelgång är helt enkelt slemhinneveck som bildas antingen av kroppen själv, helt naturligt eller som försvar, då kroppen söker kapsla in något den anser vara skadligt eller främmande. Dessa fickor kan fyllas med var, avföring eller blod och måste då ofta tömmas eller helt tas bort på kirurgisk väg, medan en del helt enkelt självläker eller inte gör nåt större väsen av sig.

Det viktiga är att en fistel alltså är mynningen av en fistelgång, lite som en vulkan kan man väl säga. Jämför med acne. Känner du av den eller om det kommer vätska ur den vid försiktigt tryck bör du kontakta en androlog eller vårdcentral.

//W

• elexiara

låter som tvillingcysta..... vanligast bland grabbar mellan 20 å 35..... spricker av sig självt om man inte åtgärdar, kan bli smärtsamt eftersom det brukar sitta djupt. eftersom den brukar sitta där man helst inte visar upp sig brukar det sistnämnda oftast ske. råder dig att gå till vårdcentralen så kan de öppna upp lite, inte kul om det kommer bajs däri sen då den öppnats..... eller hur

• elexiara

låter som tvillingcysta..... vanligast bland grabbar mellan 20 å 35..... spricker av sig självt om man inte åtgärdar, kan bli smärtsamt eftersom det brukar sitta djupt. eftersom den brukar sitta där man helst inte visar upp sig brukar det sistnämnda oftast ske. råder dig att gå till vårdcentralen så kan de öppna upp lite, inte kul om det kommer bajs däri sen då den öppnats..... eller hur

Svar på tråden Böld i rumpan