• Snäckan05

Katt, problem med bakdelen

Har en katt på 13 år som har en kronisk tarmsjukdom. Är under utredning då den förra medicinen inte hjälpte och nu provar han en ny. Han har pga detta gått ner väldigt mycket i vikt och detta har gjort honom slö och pälsen är dålig. Nu har han varit mycket bättre sedan han började med den nya medicinen och penicillin men tyvärr verkar det bli sämre igen sen han slutat med penicillinen. En annan sak som kommit är att ibland (jag har sett det tre ggr) så är det som om bakdelen inte lyder honom utan att bakbenen går åt ett annat håll vilket gör att han nästan trillar. Har ringt vetrinären men hans vetrinär har tydligen slutat och de sa att en annan skulle ringa upp (vilket ingen har gjort ännu). Han går normalt annars och han hoppar upp i kattställningen och går i trappor som vanligt. Någon som varit med om att bakdelen lever ett eget liv och vad har det då berott på?

• Svar på tråden Katt, problem med bakdelen
  • CTMT

Vill inte alls skrämma upp dig, men när min ena katt, 10 år, fick viruset FIP så förtvinade muskulaturen i bakdelen och det gick vingligt och han var mycket svag och kunde kissa på sig. Han fick avlivas då han blev så pass dålig på bara 1 vecka :(

Jag tycker du ska se till att komma till en veterinär akut (innan helgen) för att göra en ordentlig hälsoundersökning och ha blodprover på din kise. Det låter inte bra och hellre åka in och utesluta allvarlig sjukdom än att vänta.

Vill som sagt inte skrämma upp dig, kan vara allt eller inget! Men vänta inte.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • DST

Bakdel som lever eget liv..har jag aldrig sett eller hört talas om. Men min katt som fick njursvikt blev väldigt vinglig i slutet (i perioder), främst bakbenen. Han gick lite ostadigt och det såg ut som att bakbenen inte riktigt hängde med.

Men jag tycker också att du ska försöka komma iväg imorgon, innan det blir helg.
    Har ni tagit några blodprov nyligen? Hur ser lever-njur-blod-osv-värdena ut? Kan ju faktiskt vara något annat som spökar och inte just själva tarmsjukdomen. T.ex kanske han har fått diabetes eller något värre?
    Var han överviktig innan viktnedgången? Då kan han ha fått fettlever. Hoppas att det inte är något allvarligt med kissen.

Svar på tråden Katt, problem med bakdelen