• sahara sahara

Enkla flicknamn

Jag behöver hjälp med enkla flicknamn. Tvåstaviga och lättstavade. Inga tantnamn, trendnamn eller sjuttiotalistnamn, helst. Tänk typ Moa, Maja, Ida.

En alien på kylskåpet!
  • Svar på tråden Enkla flicknamn
  • Mother of 5

Svensk grammatik är inte min starka sida...så en dum fråga. Vad är skillnaden enstavigt och tvåstavigt?

Aldrig fel att lära sig ngt. Visst har säkert ngn förklarat det för mig i skolan, men uppenbarligen, så minns jag inte.

Mina döttrar heter iaf Isabelle och Sabina.

• Poulain
    Mother of 5 skrev 2009-07-23 01:42:46 följande:
    Svensk grammatik är inte min starka sida...så en dum fråga. Vad är skillnaden enstavigt och tvåstavigt?Aldrig fel att lära sig ngt. Visst har säkert ngn förklarat det för mig i skolan, men uppenbarligen, så minns jag inte.Mina döttrar heter iaf Isabelle och Sabina.
    Svårt att förklara tvåstavigt skriftligt... din dotters namn Isabella är fyrstavigt. IsAb EllA, om liksom du betonar på de stora bokstäverna. Sabina är trestavigt. sAbInA.

mAjA är tvåstavigt lika så IdA och mOA.
    Enstaviga namn är inte så jättevanliga, där har du till exempel Bo, Li osv.
    Det har väl något med vokalerna att glra...
  • Poulain

Här kommer mina förslag också :)
    Ebba, Hedda, Milla, Malva

• spöke
    Mother of 5 skrev 2009-07-23 01:42:46 följande:
    Svensk grammatik är inte min starka sida...så en dum fråga. Vad är skillnaden enstavigt och tvåstavigt?
    Du kan enkelt räkna stavelser genom att klappa i takt till ordet.

FA-LU-KORV
    *klapp*klapp*klapp*
    = 3 stavelser

BLÅ-BÄR
    *klapp*klapp*
    = 2 stavelser

En stavelse är alltid uppbyggt av en vokal, som eventuellt har tillhörande konsonanter.

Ö = 1 stavelse
    MÖ= 1 stavelse
    MÖR = 1 stavelse
    MÖRT = 1 stavelse
    (samtliga ord har ju endast en vokal)

MÖRTEN = 2 stavelser (har ju två vokaler)
  • spöke

Här kommer några förslag från mig också:

Annie Stina Elin Saga Lina Hanna Lisa Thea Ellen Agnes Ella Lilly Alva Tilda Nora Vanja Elsa Minna Lilja

• Mother of 5
    MoaLi skrev 2009-07-23 09:14:48 följande:
    Svårt att förklara tvåstavigt skriftligt... din dotters namn Isabella är fyrstavigt. IsAb EllA, om liksom du betonar på de stora bokstäverna. Sabina är trestavigt. sAbInA.mAjA är tvåstavigt lika så IdA och mOA.Enstaviga namn är inte så jättevanliga, där har du till exempel Bo, Li osv.Det har väl något med vokalerna att glra...
    Tack så mycket

Alltid kul att lära sig saker.
  • avocadomacka

Anna
    Hanna
    Tilde
    Lea
    Minna
    Saga
    Frida
    Line
    Ebba