• Lullisgirl

Ni som har barn som trivs att leka själv och inte behöver underhållning jämt...

Ni som har barn som trivs att leka själv och inte behöver underhållning jämt. Gjorde ni något specellt när dom var mindre för att "lära" dom det eller är det bara olika på barn?

Vår son är snart sex månader och jag försöker ha honom lite själv på golvet och leka utan att vara brevid precis jämt. Vi har exempel i vänskapskretsen på barn som hela tiden vill ha mamma brevid sig när dom leker och det vill jag undvika.

• Svar på tråden Ni som har barn som trivs att leka själv och inte behöver underhållning jämt...
  • Helene OSV

Tvärtom, jag försökte INTE alls "lära" dem att vara själv utan hade dem oftast på mig, i famnen eller i sjalen.
    Får de all trygghet och närhet de behöver så tar de själva steget ifrån mamma när de är redo.
    Uppenbarligen funkar det, jag har tre oerhört sociala barn som gärna sticker iväg på egen hand.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Lullisgirl

Helene OSV skrev 2009-07-23 09:24:32 följande:

Tvärtom, jag försökte INTE alls "lära" dem att vara själv utan hade dem oftast på mig, i famnen eller i sjalen. Får de all trygghet och närhet de behöver så tar de själva steget ifrån mamma när de är redo.Uppenbarligen funkar det, jag har tre oerhört sociala barn som gärna sticker iväg på egen hand.
    När han var mindre ville han gärna vara i famnen men nu trivs han inte alls långa stunder i famnen. Vill helst sitta upp. Han gillar att bli buren tex i affären eller utomhus där det finns mycket nytt att titta på.

Han gillar att vara på golvet och leka och försöka ta sig fram (kommer bara bakåt och runt än så länge). Han är väldigt sällskaplig och triv om man sitter på golvet brevid eller ligger. Försöker gå korta stunder till annat rum eller ha honom på golvet/i babysittern om jag gör något i köket tex.
  • emmizenma

Vår son var en riktig "bär-fis" och ville jämt vara i famnen när han var liten, vägrade vagn, babygym o.s.v
    Så jag bar honom mycket i sjal/sele.
    Nu är han 15 månader och leker/roar sig själv ganska långa stunder, det är inget vi har övat på/strävat efter utan det har bara kommit allt eftersom att han kan greja med sina leksaker och roa sig i sitt rum.
    Så det Helene OSV säger har funkat på vår son oxå.

• pyretochbönan0809

Vår flicka på 1 år var OERHÖRT osjälvständig fram tills för några månader sen när hon kunde börja ta sig framåt. Hon blev hysterisk när vi lämnade rummet och vi kunde på sin höjd ha henne på golvet i samma rum där vi var. Nu vill hon ner på golvet själv och kryper iväg ut i hallen eller köket utan att blinka

Jag tror på att barnet tankar närhet när h*n behöver det och sen när h*n är tillräckligt säker så visar h*n det

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • sesssan

Min är över 2 och har först nu börjat kunna leka själv. Tror det kommer för alla barn förr eller senare, för en del tidigare än andra. Det är väl lite hur dom är som personer.

• Stargirl

Nej har inte gjort ngt speciellt. Dock är jag inte som en slav till mina barn. Vill våran 2 åring ha sin napp, docka, filt etc får hon gott hämta den själv. Men barnen har allrid fått vara med oss....men jag har aldrig suttit och lekt brevid. De får leka själva eller vara med där jag är och sköter hemmet eller kollar på TV. Jag är ingen lekmamma heller...kanske märks.

• Multignutten

Vår son är 2 år och han lekar väldigt mycket själv, behöver inte underhålla honom. Han kommer till oss när han vill ha sällskap eller att vi ska hitta på nått. Då tar han med leksaken vi ska leka med eller en bok. :)
    Han gör tydligen detsamma på dagis, han trivs bäst när han får pyssla på egen hand, men han fungerar bra i grupp ändå enligt fröken. :)
    Ännu är han ju liten men brås han på mig så kommer han bli ett "ensam" barn, dvs ett barn som lekte själv och gillade det. :)

• Dr Mupp

Japp. Jag bar på dem mycket, de satt mer eller mindre konstant i sjalen som små. Sen kom det automatiskt.

• mortillsju

Jag tror att barn som får klänga på sina föräldrar så mycket de behöver tills de är klara med det blir mycket självständiga sedan. Däremot har närheten aldrig inneburit leka för mig utan närhet, prat, gos och samvaro. Men jag har aldrig lekt med mina barn. Det gör de själva.

• Superhero

jag tror det handlar om hur man ger barnet uppmärksamhet. om vi sitter med varsin dator i knät och stirrar in i dem lessnar hon snart på att leka själv.
    men när man är lite med i leken fast man sitter i soffan så brukar det funka. att kommentera, berömma, fråga, skratta osv.

ibland vill hon sitta i knät, nära i soffan osv. men jag tycker att det funkar att både uppmärksamma hennes ritande och samtidigt snacka med den som är o fikar med oss.

• msKitten

Jag har burit och burit och samsover och ammar fortfarande, min son är snart 17 månader. Jag tror också på att de blir självständiga i sin egen takt. För min son innebär det dock att han fortfarande inte är speciellt självständig. Han leker aldrig ensam. Han kräver konstant kontakt och mycket närhet. Jag leker
    ofta med honom och lagar jag mat eller städar måste han vara med och hjälpa till. Annars är det gråt och gnäll och dra i byxbenet som gäller. Jag längtar också ofta efter den dagen då han klarar att leka lite själv. För min del skulle det räcka med en halvtimme om dagen. Men jag tror inte att de kan lära sig bli självständiga. En del barn är mer krävande än andra helt enkelt.

Att kräva eller ens förvänta sig av en 6 månaders bebis att den ska leka själv är helt absurt i mina ögon. Har du ett barn som vill ha mycket närhet och respons så kan du räkna med att behöva ge ditt barn maximalt med uppmärksamhet i minst 1 år till. Man kan inte kräva så mycket av små barn.

• Lullisgirl
    msKitten skrev 2009-07-23 17:15:35 följande:
    Att kräva eller ens förvänta sig av en 6 månaders bebis att den ska leka själv är helt absurt i mina ögon. Har du ett barn som vill ha mycket närhet och respons så kan du räkna med att behöva ge ditt barn maximalt med uppmärksamhet i minst 1 år till. Man kan inte kräva så mycket av små barn.
    Min fråga var inte om en 6 månader kan leka själv utan hur dom som har självständiga barn gjort med sina små. Jag fattar ju själv att man inte kan ha dom själv o leka när dom är så små. Jag är med honom typ jämt men i bland går jag i från nån minut och låter honom vara så länge han är nöjd, vilket är max fem minuter. Ofta är han med i köket när jag tex lagar mat. Han kan sitta i matstolen och leka med en tidning vilket roar honom en liten stund sen får man ha honom i famnen eller hitta på ngt annat.
  • Pasadena

Ts,
    vi har i princip alltid låtit vår dotter pyssla och leka själv. Gett henne saker att pyssla med och pilla på när hon var liten och låg i babygymmet, sen fick hon en spännande korg med roliga saker i när hon kunde sitta något sånär själv och leka med, och i takt med att hon växte fick hon en egen låda i köket med spännande saker hon fick krypa efter och kolla osv. Hon är rätt så självständigt idag (2 år) och gillar att leka mycket fantasilekar med sina nallar och övriga leksaker.
    Har läst att man SKA leka med sitt barn en stund varje dag och låta barnet styra leken själv men att man är med och pratar om det man leker och gör osv, och det har vi gjort då och då när hon varit uttråkad eller inte velat leka själv. Då bygger vi klossar, leker med dockorna eller vad hon nu väljer att vi ska leka

• Lullisgirl
    Pasadena skrev 2009-07-23 19:46:22 följande:
    Ts,vi har i princip alltid låtit vår dotter pyssla och leka själv. Gett henne saker att pyssla med och pilla på när hon var liten och låg i babygymmet, sen fick hon en spännande korg med roliga saker i när hon kunde sitta något sånär själv och leka med, och i takt med att hon växte fick hon en egen låda i köket med spännande saker hon fick krypa efter och kolla osv. Hon är rätt så självständigt idag (2 år) och gillar att leka mycket fantasilekar med sina nallar och övriga leksaker.Har läst att man SKA leka med sitt barn en stund varje dag och låta barnet styra leken själv men att man är med och pratar om det man leker och gör osv, och det har vi gjort då och då när hon varit uttråkad eller inte velat leka själv. Då bygger vi klossar, leker med dockorna eller vad hon nu väljer att vi ska leka
    Detta låter ungefär som jag har tänkt. Att man är lite i närheten men att dom ändå får chans att underhålla sig själv. När dom är så små som Viggo är nu är det inte länga stunder som han vill vara själv men då brukar jag hitta på något med honom så är han glad igen! Detta funkar när han är mätt, pigg och torr.
  • msKitten
    Lullisgirl skrev 2009-07-23 19:33:58 följande:
    Min fråga var inte om en 6 månader kan leka själv utan hur dom som har självständiga barn gjort med sina små. Jag fattar ju själv att man inte kan ha dom själv o leka när dom är så små. Jag är med honom typ jämt men i bland går jag i från nån minut och låter honom vara så länge han är nöjd, vilket är max fem minuter. Ofta är han med i köket när jag tex lagar mat. Han kan sitta i matstolen och leka med en tidning vilket roar honom en liten stund sen får man ha honom i famnen eller hitta på ngt annat.
    Men alla barn blir ju självständiga förr eller senare. Det handlar snarare om personlighet och mognad NÄR barnet blir självständigt och inte om föräldern har övat barnet på självständighet. Din fråga är alltså helt fel ställd. Strävan efter självständighet finns i alla människor, rent biologiskt. Det är inget som behöver övas på. Speciellt inte i späd ålder. Jag tror snarare att en del föräldrars strävan att få barnet mer självständigt kan få helt fel konsekvenser - barnet kan bli ännu mer klängigt och krävande.

Självständighetsfasen påbörjas i den sk "trotsåldern" alltså runt 2-2,5 år ibland lite tidigare, ibland senare.
  • Pochahontas

När sonen - som idag är snart elva - var liten, försökte jag verkligen att få honom att kunna roa sej själv. Det gick inge vidare... Han har alltid haft svårt att aktivera sej på egen hand.

Dottern, däremot - som idag är snart tre år - har jag alltid haft mycket hos mej och lekt jättemycket med och velat hålla på med. Men hon är helt otrolig på att leka själv idag. Visst vill hon leka med mej ibland eller vara där vi är, men för det mesta leker hon i lekrummet på egen hand. Kommer lite då och då och ger oss "mat" eller vad det nu är hon leker med.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • lillvilda

min båda pojkar leker väldigt bra själva, båda min 2,5 åring och min 11 månaders. Jag har alltid haft dom nära som små, burit dom i sjal, haft dom med mig jämt. När de börjat krypa har dom själva markerat att de vill ner och leka och då oxå lekt själva mer och mer. Ju äldre dom har blivit ju mer har dom frigjort sig. Utökat sina "utflykter" och sina egna projekt. Lillkillen på 11 månader leker gärna i närheten av oss andra, alltså i samma rum eller så han iaf lätt kan gå å titta till att vi är kvar. 2,5 åringen kan leka själv i ett annat rum eller gå ut själv på gården (såklart då vi har uppsikt). Jag tror på att ge dom så mycket närhet som de vill ha. Vill dom inte ligga själv på golvet så har jag burit. Eftersom jag haft sjalar och mei taier har det inte varit nått problem. När de är mogna för att leka själv så vill dom ner. Tror det är svårt att lära en 6 månaders leka själv. Handlar nog mer om att ge närhet när de behöver, när de tankat tillräckligt med närhet så vågar de oxå ner och vara själva en stund. Olika barn törstar olika mycket närhet och i olika åldrar.

Svar på tråden Ni som har barn som trivs att leka själv och inte behöver underhållning jämt...