• Sopploppan

Fick en stöt av eltråden - farligt för bebis??

Hej!

Igår när jag var i stallet lyckades jag få en stöt av eltråden i högerarmen, gjorde så klart lite ont, men det är ju inte så stark ström i de trådarna så det var inte så farligt och händer ju liksom ibland. Nu fick jag dock lite ångest eftersom jag är gravid (7+0 idag) och tänkte direkt på bebis. Kan det vara nån fara? I och med att jag fick den i armen så kanske det aldrig äns märktes inne i magen, men man blir ju ändå orolig! Nån som vet??

• Svar på tråden Fick en stöt av eltråden - farligt för bebis??
  • Papput

Ok ... el ...

När du får en stöt så går strömmen från vajern i stängslet in i armen genom din kropp för att nå marken.

När strömmen gör detta så tar den "enklast möjliga väg" vilket teoretiskt kan ta vägen via bäbis.

Dock om jag inte minns helt fel så är såna stängsel så svaga när det gäller själva strömmen så det inte är någon fara för skador.

Det som känns är spänningen. Det är strömmen som gör skadan.

Det som är känsligast i människokroppen är hjärtat som knappt tål någon ström alls innan det blir knäppt (mest för att då "tappar den takten").

Man kan tänka sig att elen är en vatten stråle.
    Om du häller vattnet från högre höjd så känns det mer när den träffar din hand. Men det som verkligen gör att det gör ont är om du släpper Mycket vatten samtidigt dvs hög ström (vatten ström ekvivalent med el ström).

• Modin

En kompis till mig fick en stöt när hon va gravid och hon fick missfall.. Jag tycker att du borde ringa till gyn och höra med dom faktiskt..

• Kampis

fast vad säger att det berodde på det? hon hade säkert fått missfall ändå.

jag jobbar med hästar och har fått säkert 5 stötar under graviditeten, är i v 30 nu, och inget har hänt.

• Modin
    Kampis skrev 2009-07-23 10:07:47 följande:
    fast vad säger att det berodde på det? hon hade säkert fått missfall ändå.jag jobbar med hästar och har fått säkert 5 stötar under graviditeten, är i v 30 nu, och inget har hänt.
    Hon va ganska långt in i sin gravidiet men hon kanske fick en starka stöt.. Hon fick de när hon bytte glödlampa inne..
  • Papput
    Modin skrev 2009-07-23 10:08:46 följande:
    Hon va ganska långt in i sin gravidiet men hon kanske fick en starka stöt.. Hon fick de när hon bytte glödlampa inne..
    ja då har du definitivt möjligheten till tillräckliga ampere ( ström ) för att göra riktig skada...

lite beroende på vilken väg strömmen faktiskt tog i hennes kropp ...

Som elektriker så lär man sig att aldrig hålla i saker med båda händerna. För då kan strömmen gå via överkroppen och hjärtat ... men bebisen ligger ju lite på vägen till bena,
  • Sopploppan

Papput: Ja, det var ungefär så jag trodde också, men jag ville liksom få det lite bekräftat!

Modin: Det är säkert skillnad på att få en stöt av en glödlampa än av en eltråd, men nu blev jag lite nervös ändå så nu ringde jag bm, och de skulle ringa upp om en halvtimme ungefär. Man kan ju alltid fråga liksom.

Kampis: Jo, men det blir ju lite så när man håller på med hästar, ibland hamnar man i vägen för den där tråden, och jag har nåt svagt minne av att jag fick nån stöt när jag var gravid förra gången också och det gick ju bra ändå, men jag tror att det var senare då. Det är säkert ingen fara som du säger, men just så här i början är man ju lite nojjig för det mesta....

Tack för svaren!

• Papput
    Sopploppan skrev 2009-07-23 10:13:26 följande:
    ... de skulle ringa upp om en halvtimme ungefär.
    du kan ju skriva in vad dom sa ... så vet vi från bäbis proffsen :-P
  • Sopploppan

Det ska jag göra! =)

• Sopploppan

Nu har jag fått svar av bm och det lugnade mig betydligt! =) Hon sa att om jag ska få en stöt så att det är fara för bebisen, i så fall ska jag svimma av eller reagera på nåt kraftigt sätt, inte bara känna att "aj, det där gjorde ont" . Så en sån liten stöt är absolut ingen fara. Så nu vet vi! =)

Svar på tråden Fick en stöt av eltråden - farligt för bebis??